در اشتغالزایی‌ به دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی توجه نمی‌شود
در اشتغالزایی‌ به دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی توجه نمی‌شود

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: باوجود تأکید بر دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی، آخرین آمارهای استان کرمان نشان می‌دهد که ۷۰ درصد اشتغال ایجاد شده، تک‌نفره و ناپایدار برای مقاطع دیپلم و زیردیپلم بوده است.

به گزارش بازار، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: با توجه به اینکه صادرات محصولات استان عمدتاً کالاهای محدود، خام و با ارزش‌افزوده بسیار پایین هستند و در سال‌های متمادی، تغییری در تعداد و نوع محصولات صادرات و بازارهای آنها وجود نداشته؛ ازاین‌رو پرداختن به توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان ضروری است.

طبیب زاده در نشست با شرکت‌های فعال دانش‌بنیان استان کرمان، افزود: ماده اولیه محصولات دانش‌بنیان در ذهن و مغز فعالان این حوزه قرار دارد و باید بتوان این ایده‌ها را به محصول تجاری تبدیل کرد و همه ابعاد کار برای صادرات این محصولات رعایت شود.

وی ادامه داد: اگر فعالان حوزه دانش‌بنیان به تولید محصول باکیفیت بپردازند، اتاق کرمان در شناسایی و معرفی بازارهای هدف صادراتی متناسب با محصول تولید شده، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای معرفی محصولات و همچنین بازاریابی و بازارسازی به آنها کمک خواهد کرد.

رئیس اتاق کرمان گفت: باوجود تأکید بر دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی در استان، اما آخرین آمارهای مربوط به اشتغال استان نشان می‌دهد که ۷۰ درصد افرادی که مشغول به کار شده‌اند دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم هستند و اشتغال تک‌نفره و ناپایدار برای آنها ایجاد شده است.

طبیب زاده، اظهار کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان مسائل مربوط به خود را در فضای کسب‌وکار دارند که می‌توان با بهبود این فضا روند صادرات استان را تغییر داد و دانش را به ثروت تبدیل کرد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه سرانه درآمد سالانه مردم استان کرمان جزء سه استان آخر کشور است، گفت: تکیه اقتصاد استان بر معادن، تاکنون توسعه پایدار را ایجاد نکرده و سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان سود سهام شرکت‌ها از استان خارج می‌شود که می‌توان با توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان مسیر جدید را دنبال کرد.

وی تصریح کرد: مرکز کسب‌وکار اتاق کرمان تاکنون فعالیت‌های خوبی را به‌ویژه در بخش مشاوره‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی خوبی به فعالان اقتصادی استان انجام داده که در کنار این اقدامات فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی نیز انجام شده و ادامه دارد.

در ادامه مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان با تأکید بر اینکه صادرات محصولات دانش‌بنیان به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده بالا و پایداری اشتغال، بسیار اهمیت دارد، گفت: اتاق می‌تواند در ۵ بخش تسهیل توسعه ارتباطات، بازاریابی و تبلیغات، تحقیقات و اطلاع‌رسانی، کمک به توانمندسازی و کمک به رفع موانع، به صادرات محصولات دانش‌بنیان کمک کند.

معصومه سعید افزود: در بخش تسهیل توسعه ارتباطات، در دوره نهم برگزاری ۷۰ نشست را با رایزنان، سفرا، مسئولان اتاق‌های بازرگانی مشترک و مسئولان ملی در حوزه صادرات، پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری، بررسی نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و شرکت در آن‌ها انجام شد که برای بازار محصولات دانش‌بنیان نیز باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حوزه بازاریابی و تبلیغات نیز تسهیل حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی و استقرار پاویون اتاق در این نمایشگاه‌ها، تهیه کتاب و بروشور معرفی پتانسیل‌های استان و اطلاع‌رسانی در پلتفرم اتاق‌های بازرگانی دنیا برای محصولات دانش‌بنیان نیز به‌طور ویژه در نظر گرفته شده است.

سعید، در موضوع تحقیقات و اطلاع‌رسانی نیز به تهیه ۲۴ گزارش تخصصی بررسی فضای کسب‌وکار کشورهای مختلف با بهره‌گیری از منابع معتبر بین‌المللی و همچنین تهیه گزارش‌های تجارت پرداخت و گفت: در حوزه کمک به توانمندسازی فعالان حوزه دانش‌بنیان نیز خدمات مشاوره تخصصی در حوزه تجارت و بازاریابی، برگزاری سمینارهای تخصصی و برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با درخواست فعالان این حوزه برنامه‌ریزی شده است.

مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان بیان کرد: برای کمک به رفع موانع در مسیر توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز مرکز کسب‌وکار اتاق کرمان و عضویت اتاق در مجامع و شوراهای استانی نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

در این نشست مسائلی مختلف این حوزه ازجمله تعریف استاندارد برای محصولات دانش‌بنیان، استفاده از پایگاه‌های صادراتی در کشورهای مقصد صادراتی، تجاری شدن برخی تجهیزات و … اشاره شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]