گواهی فعالیت صنعتی، چالش صنوف تولیدی
گواهی فعالیت صنعتی، چالش صنوف تولیدی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران؛ خرید پروانه بهره برداری و گواهی فعالیت صنعتی را مهمترین چالش صنوف تولیدی عنوان کرد و گفت: دسترسی اصناف به شهرک‌های صنعتی بدون مجوزهای وزارت صمت غیر ممکن است.

به گزارش بازار، هرویک یاریجانیان رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت: اعطای مجوزهای وزارت صمت یکی از مهمترین و عمده‌ترین چالش‌های پیش روی صنایع است که هزینه‌های زیادی را به صاحبان صنایع از جمله اصناف تحمیل می‌کند. وی با بیان اینکه وزارت صمت متولی صدور جوازهای کسب و کار است، ادامه داد: اینکه یک صاحب کسب و کار با مجوز اتحادیه وارد شهرک‌های صنعتی شود در عمل ناممکن است یعنی اگر شما بخواهید به شهرک‌های صنعتی در اطراف تهران مراجعه و از آن‌ها زمین خریداری کنید و کارخانه احداث و تولید انجام دهید با جوازهای اتحادیه‌ها معمولا میسر نیست و فعال اقتصادی باید از بازار آزاد جواز و پروانه بهره برداری را با قیمت‌های نجومی در حدود ۲ میلیارد تومان و یا بیشتر تهیه کند و پس از این هزینه‌های گزاف وارد شهرک‌های صنعتی شود و بتواند از امکانات شهرک‌های صنعتی استفاده کند.

به گفته یاریجانیان در کشوری که بنای آن بر اقتصاد مقاومتی است مجوزها باید رایگان و مشوقی برای گسترش تولید باشد، زیرا با صادر نکردن مجوز، هزینه‌های بیشتری بر تولید تحمیل می‌شود و این خود بازدارندگی به همراه دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی اعطای مجوز از سوی وزارت صمت گفت: به صورت قانونی امکان دریافت مجوز از وزارت صمت و مراجعه به شهرک‌های صنعتی مهم و فعال در اطراف تهران همچون شهرک صنعتی عباس آباد، شمس آباد و شنزار در عمل ناممکن است وزارت صمت هم اعلام می‌کند که به شهرک‌های صنعتی دورافتاده‌تر به عنوان نمونه شهرک صنعتی فیروزکوه یا دماوند با مسافت ۱۲۰ کیلومتر از تهران دورتر مراجعه و اقدام کنید.

وی ادامه داد: هزینه جابه جایی (لجستیک) و انتقال و سایر هزینه ها، تامین نیروی انسانی در شهرک‌های صنعتی دورافتاده را در عمل غیرممکن و سخت کرده است از این رو درخواست ما این است که تسهیلاتی در شهرک‌های صنعتی اطراف تهران برای فعالیت اصناف در حال توسعه، ایجاد شود.

وی فعالیت و توسعه اصناف تولیدی را با وجود تورم سالیانه صنایع، شایسته تشویق دانست و گفت: بهترین راهکار تشویقی برای این صنوف تولیدی فعال، دریافت مجوز بدون مراجعه به بازارهای آزاد و بازارهای سیاه است تا به راحتی بتوانند در شهرک‌های صنعتی به فعالیت خود ادامه دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]