دلار را زیر ارزش ذاتی و در بهترین نواحی قیمت بخرید!
دلار را زیر ارزش ذاتی و در بهترین نواحی قیمت بخرید!

ارزش ذاتی دلار را برای پایان سال ۱۴۰۳، حدود ۸۵ هزار تومان و حمایت کم ریسک آن را ۶۱ و در نهایت ۵۵ هزار تومان برآورد می شود.

هادی بهرامی؛ بازار: USD یا همان United States Dollar که به اختصار به آن دلار (Dollar) نیز گفته میشود، واحد پول آمریکا است و یکی از معتبر ترین و با ثبات ترین ارز های موجود بین کشور ها میباشد. شاید بگویید دلار هم به زودی ضعیف میشود و یا در معاملات جهانی جایگاه خود را از دست میدهد اما بهتر است یک مورد را در نظر بگیریم که در حال حاضر USD یا همان دلار آمریکا در معاملات بین‌ المللی و عملکرد بسیاری از شرکت‌ ها و سازمان‌ های بزرگ بین ‌المللی نیز بسیار تأثیرگذار است و حتی نوسانات آن، تن و بدن اقتصاد و دولت ها را میلرزاند؛ زیرا تحت حمایت قدرت برتر اقتصادی، نظامی و سیاسی است. سرمایه‌ گذاری در دلار یکی از روش های مناسب کسب بازدهی از بازارهای مالی است که تنها در صورت تحلیل درست شرایط اقتصادی میتوان در این زمینه به موفقیت دست یافت. با تحلیل بنیادی میتوان ارزش ذاتی و با تحلیل تکنیکال میتوان روند قیمتی بازار ها را پیش بینی کرد که در ادامه به تحلیل جامع دلار (بنیادی و تکنیکال به صورت یکجا) خواهیم پرداخت. ارزش ذاتی دلار آزاد با استفاده از روش ارزشگذاری مبتنی بر نسبت تورم ایران و آمریکا که از نسبت های نقدینگی و قیمت سکه درست تر عمل میکند، ارزش ذاتی دلار را برابر با ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد کردیم که نشان میدهد با قیمت فعلی ۳۰ درصد پایین از ارزش واقعی آن است و در آینده نزدیک میتوان شاهد رسیدن قیمت بازار به قیمت واقعی بود. با کسر نرخ تورم آمریکا (۳.۵) از نرخ اسمی تورم ایران (۴۰.۷) و ضرب آن در قیمت پایانی سال ۱۴۰۲ قیمت واقعی دلار را برای سال ۱۴۰۳ بدست آوردیم که این روش ضریب خطای کمتری هم دارد. بر مبنای همین نرخ واقعی دلار میتوانیم برخی بازار های وابسته مانند سکه و طلا را نیز پیش بینی کنیم. به لحاظ بنیادی، نسبت ارزش ذاتی به بازار دلار بیشتر از طلا و سکه است که همین مورد میتواند بازار دلار را در سال ۱۴۰۳ داغ تر از قبل کند و از طرفی با رسیدن قیمت دلار به حمایت های معتبر و داشتن فاصله بیشتر با ارزش ذاتی، میتوان طلا، سکه، صندوق طلا و یا اقلام اساسی دلاری محور خرید که بازدهی بیشتری داشته باشد.

ارزش ذاتی دلار را برابر با ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد کردیم که نشان میدهد با قیمت فعلی ۳۰ درصد پایین از ارزش واقعی آن است و در آینده نزدیک میتوان شاهد رسیدن قیمت بازار به قیمت واقعی بود. با رسیدن قیمت دلار به حمایت های معتبر و داشتن فاصله بیشتر با ارزش ذاتی، میتوان طلا، سکه، صندوق طلا و یا اقلام اساسی دلاری محور خرید که بازدهی بیشتری داشته باشد.

تحلیل تکنیکال کوتاه مدت قیمت دلار آزاد در آبان ماه ۱۴۰۲ با افزایش ۴۶ درصدی از محدوده ۵۰ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف تاریخی (ATH) در ۲۴ فروردین ماه امسال (۱۴۰۳)، حدودا ۱۰ درصد ریزش کرد و در حال حاضر حمایت ۶۳ هزار تومان میتواند نقش پرتابگر قیمت را در کوتاه مدت ایفا کند؛ پس میتوان آنرا برای خرید اقلام دلاری، سهام دلاری، ارز دیجیتال، صندوق های طلا و حتی خود دلار و تتر زیر نظر داشت. قیمت با عبور از آخرین سقف تثبیت شده فراکتالی میتواند به اهداف بالاتری برسد و قیمت سایر بازار های وابسته را نیز افزایش دهد؛ در غیر اینصورت، اگر حمایت ۶۳ و بخصوص ۶۱ هزار تومان از دست برود، ممکن است همانند کاهش ۲۵ درصدی در اسفند ماه ۱۴۰۱ به سمت حمایت معتبر ۵۵ هزار تومان شاهد نزول قیمت باشیم.

مقایسه بازدهی بازار دلار قیمت دلار آزاد طی یک ماه اخیر ۵ درصد، در شش ماه اخیر ۲۸ درصد، در یک سال اخیر ۴۴ درصد و در پنج سال ۴۸۸ درصد بازدهی داشته است. طی ۵ سال اخیر، بازدهی تمام سکه ۱۲۴۰ درصد، ربع سکه ۱۶۹۳ درصد، شاخص کل بورس ۱۳۰۰ درصد، شاخص هم وزن ۲۷۰۰ درصد، طلای ۱۸ عیار ۹۷۰ درصد افزایش یافته اند که نشانگر عملکرد عالی سهم های کوچک بورسی و سپس سکه طلا در جایگاه منحصر به فرد خودشان است. در نتیجه میتوان برداشت کرد که دلار به دلیل سنگینی و پایه بودن در میان بازارها، در ۵ سال اخیر بازدهی کمتری نسبت به سایر بازار ها داشته است؛ اما در یکسال اخیر وضعیتش بهتر از بورس اوراق بهادار و سایر ارز های فیات بود.

در حال حاضر حمایت ۶۱ هزار تومان میتواند نقش پرتابگر قیمت را در کوتاه مدت ایفا کند؛ پس میتوان آنرا برای خرید اقلام دلاری، سهام دلاری، ارز دیجیتال، صندوق های طلا و حتی خود دلار و تتر زیر نظر داشت.

تحلیل تکنیکال بلند مدت قیمت دلار در مرداد ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۱۱۵ درصدی از محدوده ۲۸ هزار تومان به ۶۱ هزار تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف تاریخی، شروع به کاهش ۲۶ درصدی کرد و تا ۴۵ هزار تومان نزول پیدا کرد. در حال حاضر اگر بخواهیم در مقیاسی بزرگ تر روند قیمتی را تحلیل کنیم، ۷۲ هزار تومان یک مقاومت است که قیمت برای رسیدن به اهداف بالاتر باید آنرا شکسته و بر روی آن با حجم مناسب تثبیت بدهد؛ در غیر اینصورت ۶۱ هزار تومان میتواند بهترین حمایت معتبر قیمت دلار باشد که در آن ناحیه احتمال ورود سرمایه بیشتر و خرید های کلان وجود دارد. هدف اصلی را ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته ایم که در صورت رسیدن قیمت به آن باید در خرید ها احتیاط کنیم تا بر روی سقف به قیمت گزاف به ما دلار نفروشند. از دید فراکتال های تاریخی، به لحاظ زمانی حداقل یکسال زمان لازم است تا دلار به نواحی ۱۰۰، ۱۲۰ و بالاتر از آن برسد؛ زیرا باید شرایط اقتصادی، ذهنیت اقتصادی سرمایه گذاران و روند تکنیکال قیمت کشش این میزان بازدهی را داشته باشد. پس در نتیجه همه تحلیل ها میتوان نتیجه گرفت که کف ۶۱ هزار تومان برای خرید و سقف ۸۵ هزار تومان برای سیو سود مناسب است و همچنین یک اصلاح عمیق میتواند قیمت را به سمت بالا پرتاب کند؛ البته محدوده های گفته شده صرفا یک عدد دقیق نیستند و باید در نزدیکی آن اقدامات لازم را انجام داد.

ارزشگذاری مبتنی بر تکنیکال! فراکتال (Fractal) یک نوع ساختار هندسی است که با بزرگ کردن هر قسمت از آن به نسبت معین، همان ساختار اولیه دیده میشود. یکی از اساتید برجسته آمریکایی که از این سبک کمتر شناخته شده استفاده میکرد، بیل ویلیامز بود و عقیده داشت با استفاده از دستگاه های معاملاتی متحرک و همچنین مقایسه رفتار های قیمت میتوان ضعف و چرخش در روند را پیش بینی کرد. با استفاده از این روش، پیش بینی ما نشان میدهد که قیمت دلار را میتوانیم برای اواسط سال ۱۴۰۴، ۱۲۰ هزار تومان برآورد کنیم که با توجه به افزایش طمع، نقدینگی کشور و نرخ تورم معقول بنظر میرسد.

۷۲ هزار تومان یک مقاومت است که قیمت برای رسیدن به اهداف بالاتر باید آنرا شکسته و بر روی آن با حجم مناسب تثبیت بدهد؛ در غیر اینصورت ۶۱ هزار تومان میتواند بهترین حمایت معتبر قیمت دلار باشد که در آن ناحیه احتمال ورود سرمایه بیشتر و خرید های کلان وجود دارد. پس در نتیجه همه تحلیل ها میتوان نتیجه گرفت که کف ۶۱ هزار تومان برای خرید و سقف ۸۵ هزار تومان برای سیو سود مناسب است و همچنین یک اصلاح عمیق میتواند قیمت را به سمت بالا پرتاب کند.

سیگنال اوسیلاتورها اوسیلاتور rsi در محدوده اشباع خرید قوی و زیر مقاومت استاتیک ماژور بلند مدت قرار دارد که نشان میدهد شاخص طمع فراتر از حد و مرز رشد کرده که البته چیز عجیبی هم نیست؛ زیرا شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها، تورم و سیاست های بانک مرکزی باعث رشد بازار های پایه شده است. انتظار میرود شاخص اشباع قیمت را کمی کاهشی کند و همان محدوده ۶۱ هزار تومان میتواند کف خوبی حداقل در میان مدت باشد. اوسیلاتور macd نیز یک واگرایی کاملا مشهود دارد و نشانگر ضعف روند و حجم تقاضا است که باز هم میتوان همانند آر اس آی، یک استراحت کوتاه مدتی برای قیمت در نظر گرفت و در نهایت شاخص های مووینگ اوریج ema و sma ها در بازه بلند مدت یک کراس طلایی golden cross زده اند که سیگنال صعودی قیمت تا اواسط ۱۴۰۴ را صادر کرده است و برداشت نهایی اینست که میتوان به دید بلند مدت در اصلاحات مقطعی، خرید ها را کامل کرد.

بهترین حالت پرتفوی سرمایه گذاری دلار به عنوان پوشش ریسک و البته بازار پربازده میتواند یکی از بهترین گزینه های پرتفوی سرمایه گذاری فعالان اقتصادی و حتی مردم باشد؛ بخصوص در زمانی که بازار های موازی مانند مسکن، خودرو و یا سود بانکی جذابیتشان کاهش میابد. دلار و بخصوص سکه و طلا و هر بازار کم ریسک وابسته به دلار به دلیل ریسک گریزی و حفظ ارزش پول در برابر نرخ تورم، از قدیم الایام مورد توجه و استقبال مردم بوده است که توصیه میشود نصف و یا حداقل ۳۵ درصد سرمایه به خرید و نگهداری آن اختصاص داده شود تا تعادل میان دارایی های ریسک پذیر مانند سهام و ارز دیجتیال و دارایی های ریسک گریز مانند سپرده گذاری، انواع طلا و دلار و سایر اقلام کم ریسک حفظ شود تا پرتفوی در بازه بلند مدت علاوه بر حفظ ارزش زمانی، بتواند بازدهی خوبی هم کسب کند.

دلار به عنوان پوشش ریسک و البته بازار پربازده میتواند یکی از بهترین گزینه های پرتفوی سرمایه گذاری فعالان اقتصادی و حتی مردم باشد. توصیه میشود نصف و یا حداقل ۳۵ درصد سرمایه به خرید و نگهداری آن اختصاص داده شود تا تعادل میان دارایی های مختلف حفظ شود.

ویژگی های بازار دلار کنترل دولت بر قیمت دلار یا سایر ارزهای خارجی تنها در برهه‌ های زمانی خاصی رخ میدهد اما نمیتواند برای همیشه ادامه پیدا کند. در نهایت اگر دولت، سیاستِ مبتنی بر ارزپاشی و کاهش قیمت دلار را ادامه دهد اما همچنان میزان تقاضا برای دلار بیشتر شود افزایش قیمت دلار، غیر قابل اجتناب خواهد بود. از مزایای سرمایه گذاری در دلار میتوان به حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، کالای شهودی و امکان خرید و فروش حضوری اشاره کرد. تورم، تراز تجاری، انتظارات تورمی و نقدینگی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت دلار هستند. سخن پایانی به دلیل سیاست های بانک مرکزی، تورم و نقدینگی کشور انتظار میرود دلار نیز همانند سایر اقلام در بلند مدت بازدهی خوبی داشته باشد که خواه یا ناخواه مجبوریم در برخی بازار ها به دلیل کاهش ارزش پول سرمایه گذاری کنیم تا از نرخ تورم عقب نمانیم. پس در نتیجه با استفاده از تکنیکال، مدل های ارزش گذاری و تجربیات حاصل از سرمایه گذاری به تحلیل جامع دلار پرداخیتم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری تصمیمات مالی خود را بگیرند و در نهایت، حداقل کمترین ضرر را متحمل شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]