معرفی Lachesis الگوریتم اجماع شبکه فانتوم
معرفی Lachesis الگوریتم اجماع شبکه فانتوم
اگر علاقمند به استفاده از شبکه فانتوم یا ارز دیجیتال فانتوم هستید، بهتر است که با الگوریتم اجماع لاچسیس آشنا شوید و روند کار آن را بدانید.

چرا که در شبکه فانتوم از الگوریتم اجماع لاچسیس به جای POW یا POS استفاده می‌شود. این اجماع، در مقایسه با دیگر الگوریتم‌ها، سریع‌تر، مقیاس پذیرتر و قابل اعتمادتر است. یعنی تراکنش‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌شود و کاربران به راحتی می‌توانند به عملیات شبکه اعتماد داشته باشند.

معرفی Lachesis

لاچسیس (Lachesis) الگوریتم اجماع aBFT Fantom است. به زبان ساده‌تر، مکانیسم یا الگوریتم اجماع، همان موتوری است که به بلاکچین نیرو می‌دهد. لاچسیس در مقایسه با دیگر اجماع‌های کلاسیک و ناکاموتو، اجماعی سریع‌تر، مطمئن‌تر و مقیاس پذیرتر است. توسعه دهندگان، از این اجماع برای ساخت برنامه‌های همتا به همتا بدون نیاز به ایجاد لایه شبکه برای خود، استفاده می‌کنند. شبکه فانتوم با اجماع لاچسیس فعالیت می‌کند و قیمت ارز فانتوم FTM نیز همیشه در نوسان‌های پرسودی برای معامله گران است.

زمانی که یک الگوریتم از اجماع لاچسیس استفاده کند، شرکت کنندگان می‌توانند دستورات خود را در زمان‌های مختلفی پردازش کنند. هیچ یک از کاربران، نقش ویژه‌ای در عملکرد این شبکه ندارند. در شبکه لاچسیس، Nodes معیوب که رفتارهای مخربی دارند، شناسایی شده و رفع عیب برای آنها انجام می‌شود. تراکنش‌ها انجام شده در این شبکه، طی ۱ الی ۲ ثانیه تایید می‌شود. از این رو، نیازی به مدت زمان زیاد و انتظار برای تایید بلوک نیست.

عملکرد پلتفرم لاچسیس در الگوریتم شبکه فانتوم

عملکرد پلتفرم لاچسیس در الگوریتم شبکه فانتوم

هر نود در لاچسیس یک گراف جهت‌دار غیر چرخه محلی (DAG) که از بلوک‌های رویداد تشکیل شده را در خود ذخیره می‌کنند. هر یک از این بلوک‌های رویداد، شامل تراکنش‌ها می‌شوند. به کمک DAG، رویدادها به طور دقیق ثبت شده و در نهایت، تراکنش‌ها به طور مستقل در هر نود انجام می‌شود.

بلوک‌های رویداد در هر نود، به دو بلوک تایید شده و تایید نشده تقسیم می‌شوند. معمولا بلوک‌های رویداد جدید، تایید نشده هستند ولی بلوک‌های رویداد قدیمی‌تر، طی دو الی سه مرحله در گذشته تایید شده‌اند. همچنین، آنها توسط نودها سفارش داده می‌شوند.

زمانی که اجماع انجام می‌شود، ما دسته‌هایی از رویداد تایید شده را داریم که هر دسته از این رویدادها، یک بلوک محسوب می‌شود. بلوک‌های نهایی، تشکیل دهنده زنجیره نهایی از بلوک‌های رویداد در نودها هستند.

برخلاف الگوریتم اجماع Proof of Work و Proof of stake، نودهای موجود در لاچسیس برای ضرب سکه و همگام سازی کار انجام نمی‌دهند. بلکه، زمانی که بلاک‌ها را به یکدیگر می‌فرستید، رویدادها به صورت خودکار بین نودها همگام سازی می‌شوند. اعتبارسنجی در این اجماع به صورت معمول هر الگوریتم اجماع دیگری انجام نمی‌شود، بلکه، آنها به صورت دوره‌ای معاملات را مشاهده کرده و آن را با همتایان مبادله می‌کنند.

الگوریتم لاچسیس، تفاوت‌هایی هم با اجماع کلاسیک pBFT دارد. این اجماع، از رویدادهای جدید در انتخابات فعلی خود مانند pBFT استفاده نمی‌کند. بلکه، از رویدادهای جدید برای رای دادن به رویدادهای ۲ الی ۳ انتخابات مجازی قبلی به صورت همزمان استفاده می‌کند. در نتیجه تعداد کمتری از پیام‌های اجماع ایجاد می‌شود. چرا که از همان رویدادهای قبلی در انتخابات مختلفی به صورت مجدد استفاده می‌شود. به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که لاچسیس در مقایسه با دیگر الگوریتم‌های اجماع، زمان کمتری برای نهایی شدن بلاک‌های خودش نیاز دارد.

معرفی دوره‌های لاچسیس

معرفی دوره‌های لاچسیس

دوره یکی از اجزای تشکیل دهنده اجماع لاچسیس است که باید با مفهوم آن آشنایی داشته باشید. ساختار رویدادهای لاچسیس از یک DAG تشکیل می‌شود. برای بهینه سازی و بازیابی، DAGها به DAGهای فرعی تفکیک می‌شوند. هر یک از این DAGهای تفکیک شده، یک دوره نامیده می‌شوند و هر دوره نیز از بلوک‌های نهایی تشکیل می‌شود. هر یک از این دوره‌ها، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند تا مهر و موم آنها انجام شود.

  • هر یک از دوره‌ها، باید تعداد مشخصی بلوک نهایی را در خود داشته باشند.
  • دوره‌ها، برای یک زمان مشخصی از قبل تعیین شده ادامه پیدا می‌کنند.
  • حداقل یک متقلب در بلوک یک دوره تایید می‌شود.

وقتی مهر و موم یک دوره به اتمام می‌رسد، شاخص‌های دوران درونی آن هرس می‌شود و اهمیت رویدادهای جدید دوره‌های مهر و موم شده، از بین می‌رود. هر دوره یک DAG جداگانه را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، والدین از دوره‌های دیگر مجاز نیستند.

بلاکچین فانتوم و لاچسیس

بلاکچین فانتوم از دوره‌های DAG استفاده می‌کند. Vikash Kumar Das می‌گوید که DAG را می‌توان به عنوان یک جایگزین برای بلاکچین سنتی که هدف آن بهبود سرعت، مقیاس پذیری و مسائل مربوط به هزینه فناوری بلاکچین است، در نظر گرفت. همچنین، DAG یک فناوری دفتر کل توزیع شده طبقه بندی شده است.

DAG سیستمی است که تراکنش‌ها را در یک دفتر دیجیتال ثبت می‌کند. دقیقا به همان شیوه که DLT توزیع و غیرمتمرکز می‌شود، DAG نیز توزیع خواهد شد. بلاکچین فانتوم و لاچسیس، هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند و برنامه ریزی خاصی برای رفع مشکلات آن دارند. هر دو، از فناوری‌های بسیار رقابتی استفاده می‌کنند؛ ولی تفاوت اصلی میان این دو، فناوری‌های ساختاری آنها است که داده‌ها در آنها ذخیره می‌شوند.

بنابراین، لاچسیس از ساختار DAG برای ذخیره و بازیابی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. هر یک از DAGها، در DAG فرعی تفکیک می‌شوند که دوره نام دارند. دوره‌ها محدودیت دارند و زمانی که رویدادی برای یک اکوسیستم بلاکچین رخ می‌دهد، مهر و موم می‌شوند.

هدف راه اندازی اجماع لاچسیس

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، اجماع لاچسیس به هدف بهبود دیگر الگوریتم‌های اجماع طراحی و راه اندازی شد. در واقع، هر ویژگی یا امکانی که در الگوریتم‌های اجماع دیگر وجود نداشت، لاچسیس سعی کرد که آنها را در خودش جای دهد. این الگوریتم اجماع در شبکه فانتوم مورد استفاده قرار گرفته است. به همین منظور، فانتوم در مقایسه با بسیاری از شبکه‌ها، مزایای بالاتری به دست آورده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]