فرماندار ورامین: مشکل کارخانه قند در سطح استان در حال پیگیری است
فرماندار ورامین: مشکل کارخانه قند در سطح استان در حال پیگیری است

فرماندار ورامین گفت: در خصوص انتقال کارخانه توافقاتی با مالکان در حال انجام بود که آقای استاندار دستور به توقف این توافقات و پابرجایی اصل کارخانه دادند تا مسؤولان مربوطه در سطح استان موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند.

مجید درویشی فرماندار ویژه ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در خصوص آخرین وضعیت کارخانه قند ورامین اظهار کرد: کارخانه قند ورامین ۳ ماه پس از شروع فعالیت در سال ۱۴۰۰ به دستور اداره محیط زیست و به علت مشکلات زیست محیطی تعطیل شد؛ البته هم‌اکنون کارخانه با ۷۰ نفر کارگر و ۴۵ نفر نیروی اداری و خدماتی در سطح بسته‌بندی ۷۰ تن قند و شکر در روز فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه در همان بازه‌ی فعال در سال ۱۴۰۰ هم صرفا بسته‌بندی قند و شکر در کارخانه انجام می‌شد و تولیدی وجود نداشت، گفت: در حال حاضر این شرکت به دلیل بدهی مالیاتی با اداره مالیات و دارایی دچار چالش‌هایی می‌باشد؛ همچنین به دلیل استقرار بافت مسکونی در آن منطقه این شرکت با ممنوعیت‌هایی از جانب اداره محیط زیست نیز مواجه است.

فرماندار ورامین در ادامه مسأله ترافیک را نیز به‌عنوان یکی دیگر از مشکلاتی که این کارخانه به خاطر وجود بافت مسکونی در آن ناحیه ایجاد می‌کند، برشمرد و ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در آن منطقه وجود دارد امکان فعالیت کارخانه در آن‌جا غیرممکن است که در این خصوص توافقات ابتدایی با مالکین کارخانه جهت انتقال آن به یکی از شهرک‌های صنعتی ورامین (شهرک سالاریه) برای ادامه فعالیت در قالب همان کارخانه قند ورامین شده است.

درویشی نحوه واگذاری این کارخانه در سال ۱۳۸۲ به بخش خصوصی را یک واگذاری ترکمانچای‌گونه پنداشت و تصریح کرد: البته به‌خاطر حواشی‌های موجود در خصوص کارخانه هنوز توافقات نهایی برای انتقال آن انجام نشده است؛ یکی از این حواشی این است که کارخانه جز میراث فرهنگی محسوب می‌شود و همچنین برخی افراد بومی نسبت به آن تعصب دارند.

وی ادامه داد: مالکان کارخانه در ازای این انتقال خواسته‌هایی را از مجموعه شهری مبنی بر تفکیک اراضی و مسکونی شدن آن دارند که این موضوع از لحاظ قانونی دچار اشکال است.

فرماندار ورامین با بیان اینکه در قرارداد واگذاری کارخانه قند اجازه‌ تغییر کاربری و مسکونی کردن کارخانه به مالک داده نشده است، افزود: در این خصوص مجموعه‌ای از تناقضات، دست‌اندازها و ابهامات وجود دارد و ما با موضوع شفافی روبه‌رو نیستیم، چراکه این موضوع یک موضوع قضایی است.

درویشی راهکار ورود به مرحله اجرایی و عملیاتیِ انتقال کارخانه را تعیین تکلیف این پرونده در قوه قضاییه دانست و عنوان کرد: در خصوص انتقال کارخانه توافقاتی با مالکان در حال انجام بود که آقای استاندار دستور به توقف این توافقات و پابرجایی اصل کارخانه دادند تا مسؤولان مربوطه در سطح استان موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند.

وی با بیان اینکه موضوع کارخانه قند پیچیده است و هنوز آینده شفاف و روشنی در خصوص آینده آن وجود ندارد، اعلام کرد: در حوزه اجرایی ما آمادگی کامل برای توافق با مالکین، واگذاری زمین در شهرک صنعتی مذکور برای ایجاد کارخانه جدید و استفاده بهینه از کارخانه در حوزه میراث فرهنگی با حفظ کاربری آن را داریم و در این خصوص طرح‌های لازم نیز آماده هستند. 

به گفته درویشی، مجموعه فرمانداری و شهرداری ورامین آمادگی کامل برای انجام توافقات نهایی با مالکان کارخانه را دارند.

فرماندار در ادامه ورامین تاکید کرد: مالکین این کارخانه شدیدا پیگیر و راغب به تفکیک کارخانه و انتقال آن هستند که برای نهایی شدن این توافقات باید این موضوع از لحاظ حقوقی شفاف شود. 

به گزارش فارس، کارخانه قند ورامین مجموعه عظیم تولیدی است که با میزان تولید ۷۰۰ تن در روز و با ظرفیت اشتغال مستقیم ۸۰۰ نفر در حدود سال ۱۳۸۲، اکنون در سال ۱۴۰۲ پس از کش‌وقوس‌های فراوان در طول این سال‌ها، صرفاً به صورت جزئی در سطح بسته‌بندی قند و شکر فعالیت دارد.

اما «کام «قند ورامین» چگونه تلخ شد؟»

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]