شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت

شهرری با تمام ظرفیت برای میزبانی از حضور میلیونی زائران جاماندگان اربعین با تشکیل کمیته‌های ۱۲ گانه ستاد اربعین برنامه ریزی کرده است تا دومین اجتماع بزرگ پیاده روی اربعین در دنیا، به بهترین شکل برگزار شود.

خبرگزاری فارس-شهرری؛ نیاز گلی: آیین معنوی پیاده‌روی جاماندگان اربعین، روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ همزمان با اربعین حسینی، با حضور دلدادگان و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به تاسی از کنگره بزرگ پیاده‌روی کربلای معلی، از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری برگزار می‌شود.  

این مراسم ساعت ۶ صبح همراه با قرائت زیارت نامه اربعین در میدان آیینی امام حسین(ع) آغاز می‌شود و جاماندگان قافله عشق، مسیر ۱۷ کیلومتری تا حرم حضرت سیدالکریم(ع) که ثواب زیارتش برابر با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است را پیاده‌روی کرده و دل‌ها را روانه بین الحرمین می‌کنند.  

پیاده‌روی جاماندگان برای اولین بار، در اربعین سال ۱۳۹۲ با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان به صورت خودجوش از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و پس از آن هر ساله بر عظمت این حرکت افزوده شد و از سال ۱۳۹۴ با ورود دستگاه‌های اجرایی شهرستانی و استانی این حرکت با برنامه‌ریزی و انسجام بهتری برگزار می‌شود.

شهرری با هر آنچه در توان دارد برای میزبانی از حضور میلیونی زائران برنامه ریزی کرده و در این راستا بیش از ۴۵ جلسه با حضور مدیران ارشد شهرستان و استان برگزار و تمهیدات لازم اتخاذ شده است. در سال ۱۳۹۴ در اولین مراسم سازمان یافته، ۶ کمیته ستاد اربعین تشکیل شده بود که اکنون در سال ۱۴۰۲، در این ستاد ۱۲ کمیته تشکیل و وظایف کمیته‌ها نیز تدوین و اجرا شده است.

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
پیاده روی دلدادگان حسینی در اربعین ۱۴۰۱

تمرکز پیام‌های فرهنگی اربعین، بیعت با امام حسین(ع) باشد

حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در جلسه ستاد اربعین با حضور شهردار تهران، با بیان اینکه راهپیمایی اربعین بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: در مراسم اربعین تمرکز تمامی متولیان باید بر پیام‌های فرهنگی باشد که اصل آن بر بیعت با امام حسین(ع) است و در همین راستا باید پیام اسلام را به همه جهان صادر کنیم.

وی با اشاره به لزوم بررسی نقاط ضعف و قوت راهپیمایی جاماندگان اربعین، بر تلاش مضاعف و برنامه ریزی دقیق در راستای اجرای هرچه باشکوه‌تر این اجتماع عظیم در مراسم اربعین پیش رو تأکید کرد. 

فرماندار ری: زائران به «زیارت با یک سلام» بسنده کنند

محمد بشارت سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین اظهار کرد: امسال دستورالعمل استانی و کشوری پیاده روی جاماندگان اربعین شهرری تدوین و این آیین معنوی به مساله ملی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه درب مساجد، حسینیه‌ها و مدارس برای استراحت و استفاده از سرویس بهداشتی و غیره به روی زائران باز خواهد بود، گفت: ظرفیت پذیرش زائران در حرم محدود است و اگر جمعیت متوقف شود، پذیرش سخت خواهد بود لذا باید زائران نسبت به ورود و خروج سریع از حرم و «زیارت با یک سلام» بسنده کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری با بیان اینکه ۴ مسیر برای پیاده روی زائران تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: علاوه بر مسیر اصلی میدان امام حسین(ع) تا خیابان فدائیان اسلام، مسیرهای اتوبان شهید رجایی، جاده ورامین-ری و محور باقرشهر-ری نیز برنامه ریزی شده و موکب‌های پذیرایی و خدمات رسانی مستقر خواهد شد.

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
پیاده روی دلدادگان حسینی در اربعین ۱۴۰۱

برپایی ۷۰۰ موکب در شهرری/ جانمایی ۱۰ نقطه برای اقامه نماز

رضا شنگی شهردار منطقه ۲۰ تهران و رئیس کمیته پشتیبانی، خدمات رسانی و تبلیغات محیطی با اشاره به آذین بندی ۶ عرشه از پل‌های شهرستان  و ۳ نقطه نصب طاق نصرت با عنوان خوش آمدگویی به زائران گفت:  ۷۰۰ غرفه برای مواکب و یک غرفه با رویکرد نوجوانان دهه ۸۰ در سطح منطقه ۲۰ جانمایی شده است.

وی با اشاره به تهیه و توزیع ۳۰ هزار سربند، ۵ هزار پرچم کوچک و ۲ هزار پرچم بزرگ، افزود: تهیه و نصب ۵۵۰۰ مترمربع بنر در معابر با تصاویر شهدا بصورت پرتابل، نصب ۵ استیج برای تلویزیون شهری با موضوع «زیارت با یک سلام»، جانمایی ۱۰ نقطه برای اقامه نماز و تهیه سایه بان و تامین نیروی خدماتی در مدارس و مساجد از جمله اقدامات انجام گرفته است.

شهردار منطقه ۲۰ تهران ادامه داد: برپائی ۲ غرفه بحران، ۲ غرفه خدمات پزشکی، طب سنتی و سوزنی، ماساژ و پزشک عمومی، ۴ غرفه آموزش شهروندی، ۴ غرفه مدیریت محله و غرفه‌های ستاد خبری و محیط زیست، ۲ غرفه مادر و کودک ویژه بانوان، اهتزار ۳۷٠ تخته پرچم در پل های سواره رو، اکران ۶ ابر پرچم نما و ۵ ابر پرچم، نصب ۲ هزار متر کتیبه و پارچه مشکی، ۱۰۰ عدد پایه چراغ و ۱۰۰ پرچم در مسیر خیابان فدائیان اسلام، نصب ۲۰۰ علم نمادین مزین به تصاویر شهدا و ۲۰۰ پلاک شماره عمود روی پای چراغ‌ها از دیگر اقدامات شهرداری منطقه ۲۰ است.

ویژه برنامه قرائت زیارت اربعین در حرم سیدالکریم

حجت الاسلام محسن عرفاتی معاون علمی فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و رئیس کمیته فرهنگی و امور زائرین با تاکید بر ارائه برنامه‌های فرهنگی برای زائران تصریح کرد: برپایی ۴۰ غرفه فرهنگی و برپایی پردیس قرآنی با شعار «یک دقیقه با قرآن» در مواکب قرآنی با قرائت قاریان برجسته و طرح «قرآن بخوانید جایزه بگیرید» از جمله برنامه‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه از صبح روز اربعین، زیارت اربعین و نوای مرثیه خوانی به صورت متناوب در حرم پخش خواهد شد، ادامه داد: نمایشگاه «سرای محتشم» با نمایش  آثار اشعار محتشم کاشانی به قلم محمود نوری از خوشنویسان عصر قاجار در حرم مطهر برای بازدید علاقه مندان به صورت رایگان برپا شده است.

رئیس کمیته فرهنگی و امور زائرین بیان کرد: ویژه برنامه قرائت زیارت اربعین در روز اربعین از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با نوای احمد زین العابدین فرد و مرثیه سرایی حامد رضوانفر و با سخنرانی حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در مصلای امام علی(ع) برگزار و پس از نماز ظهر نیز قرائت زیارت اربعین با نوای حمید رمضانپور برپا خواهد شد و این برنامه ها به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
پیاده روی دلدادگان حسینی در اربعین ۱۴۰۱

تامین ۲۰۰ ون و ۸۰۰ اتوبوس برای تهران و ۱۶۰ اتوبوس برای شهرهای همجوار 

سرهنگ حسین نیا پلیس راهور شهرستان ری و رئیس کمیته حمل و نقل و امور ترافیکی اظهار کرد: ۲۰۰ دستگاه ون و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تهران و ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برای شهرهای همجوار تامین شده است.

وی با اشاره به هماهنگی با راه آهن برای تامین ۵ رام اضافه قطار برای انتقال زائرین شهرهای قرچک، ورامین و پیشوا بصورت رایگان اضافه کرد: هماهنگی با مترو جهت حضور ۳ تا ۵ دقیقه ای قطار در ایستگاه‌های جوانمرد قصاب، شهرری، پالایشگاه، شاهد، حرم مطهر حضرت امام(ره) و کهریزک انجام شده است.

برپایی موکب در تمام مسیرهای پیاده روی

حجت الاسلام احمدپور رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری و رئیس کمیته جانمائی موکب‌ها با اشاره به تهیه بیش از ۲ میلیون غذای نیم پرس و چای و شربت گفت: صدور ۳۰۰ مجوز موکب انجام شده که ۴۰ موکب در محور ورامین-ری، ۲۴ موکب در محور کهریزک-باقرشهر، ۱۰موکب در محور اسلامشهر، ۱۵۰ موکب در خیابان فدائیان اسلام و بقیه در ایستگاه‌های مترو، قطار و میدان‌های اصلی شهرری دایر خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: توزیع حواله ۵ تن مرغ، ۵ تن گوشت، ۸۰ تن شکر، ۱۰۰ تن برنج و ۱۰۰ هزار قرص نان از طریق اتحادیه نانوایان و نیز هماهنگی با شرک نفت جهت حواله گاز مایع به مواکب انجام شده است.

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
پیاده روی دلدادگان حسینی در اربعین ۱۴۰۱

استقرار نیروهای امدادی در مسیر پیاده روی

قربانعلی سیفی رئیس کمیته مدیریت بحران با بیان اینکه اورژانس تعداد ۳۵ دستگاه آمبولانس، موتورلانس و اتوبوس لانس و یک فروند اورژانس هوائی آماده باش در طول مسیر و ۲ پایگاه ثابت در اضلاع جنوب و شرق حرم مستقر می‌کند، افزود: هلال احمر نیز ۹۰ نفر تیم (۳۰ نفر داخل حرم و ۶۰ نفر در طول مسیر)، ۴ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس لانس و یک پایگاه ثابت در ضلع جنوب حرم مستقر خواهد کرد.

وی ادامه داد: آتش نشانی، ۳۲ تیم از منطقه ۷ در مسیر و اطراف حرم و نیز تیم های آتش نشانی شهرداری‌های شهرهای تابعه در حوزه شهری متبوع؛ مخابرات ۵ تیم عملیاتی خودرویی، اداره گاز ۳ تیم و اداره آب ۵ تیم و ۳ تانکر آبرسانی سیار  مستقر می‌کنند.
 

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
مسیرهای پیاده روی جاماندگان

جانمایی غرفه ویژه خبرنگاران در خیابان فدائیان اسلام

مسعود ترکاشوند مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان ری و رئیس کمیته اطلاع رسانی و رسانه با اشاره به صدور ۷۵ عدد کارت خبرنگاری برای اصحاب رسانه تصریح کرد: ۴ تیم مستندساز برای پوشش مراسم هماهنگ شده همچنین یک غرفه ۲۰ متری ویژه خبرنگاران با امکانات وای فای و تجهیزات لازم برای تسهیل امور رسانه‌ها در خیابان فدائیان اسلام پل سیمان جانمایی شده است.
 

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
محل استقرار اتوبوس‌های شرکت واحد

استقرار اتوبوس‌های شرکت واحد در میادین اصلی شهر

به منظور سهولت برای برگشت زائران علاوه بر مترو، اتوبوس‌های شرکت واحد در میدان شهدای شاملو، سراه ورامین، بزرگراه شهید کریمی، میدان شهرری، میدان مدرس، میدان معلم و میدان هادی ساعی از بعداز ظهر مستقر خواهند شد تا زائران را به مقاصد تعیین شده منتقل کنند.

تاکید  امام جمعه شهرری بر تامین زیرساخت‌ها

حجت الاسلام سید علی شاهچراغی امام جمعه شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر تامین زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از زائران بیان کرد: امکانات یک شهر برای میزبانی از جمعیت میلیونی جاماندگان اربعین کافی نیست و باید از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، شهرهای اطراف و همچنین مردم ری برای ارائه خدمات مناسب در شأن زائران استفاده کنیم.

پیاده روی دلدادگان حسینی نگاه ملی لازم دارد

حدود ۱۰ سال است که آیین پیاده روی جاماندگان اربعین به میزبانی شهرری برگزار می‌شود. شهرری همواره میزبان برنامه‌های مهم ملی و مذهبی است و در طول سال زائران و مهمانان زیادی در این شهرستان حضور پیدا می‌کنند و لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای میزبانی فراهم شود که یکی از مهمترین موارد در این خصوص توسعه حمل و نقل ریلی و افتتاح ایستگاه‌های خط ۶ مترو است که اگر بهره برداری شود در مناسبت‌هایی مثل اربعین کمک شایان توجهی خواهد کرد.

آنچه مسلم است تامین زیرساخت‌ها در یکی دو ماه انجام پذیر نیست و باید در طول سال انجام گیرد همانطور که آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برای احداث سرویس‌های بهداشتی از ماه‌ها قبل اقدام کرده و امروز در آستانه اربعین ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی در ضلع شمالی حرم بهره برداری می‌شود.

در ۱۰ سال گذشته، هر سال بر میزان جمعیت دلدادگان حسینی افزوده شده و هر سال شهرستان ری با تمام ظرفیت، از زائران و شیفتگان اهل بیت علیهم السلام میزبانی کرده است. دستگاه‌های استانی مثل استانداری و شهرداری تهران و سپاه‌های استان و تهران بزرگ نیز در این حرکت عظیم همراهی و کمک کرده‌اند اما پیاده روی جاماندگان با پیش بینی حضور بیش از ۴ میلیون نفر، دومین اجتماع بزرگ دنیا در روز اربعین است و این حرکت یک پیاده روی شهرستانی نیست بلکه یک موضوع ملی است و نگاه ملی لازم دارد تا کیفیت این میزبانی با ظرفیت‌های ملی افزایش یابد. 

شهرری مهیای میزبانی از ۴ میلیون زائر پایتخت
پیاده روی دلدادگان حسینی در اربعین ۱۴۰۱

شهرستان ری امسال نیز با برنامه ریزی کمیته‌های ۱۲ گانه و با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف آماده میزبانی از زائران اربعین حسینی در کربلای ایران است ضمن آنکه برای تامین زیرساخت‌های لازم برای اربعین ۱۴۰۳ باید از هم اکنون برنامه ریزی شود تا این حرکت عظیم ملی به بهترین شکل اجرا شود. 

پایان پیام/۶۷۰۶۲


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]