جزئیات موقوفه خواری چندین هکتاری در شهرستان ری
جزئیات موقوفه خواری چندین هکتاری در شهرستان ری

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با بیان اینکه میزان موقوفه‌خواری در ری، در سطح کشور بی‌سابقه است، گفت: در ۲ سال اخیر صدها هکتار از اراضی اوقاف به بیت المال مسترد شد و در تمام ۱۶۰ پرونده‌‌ زمین‌خواری، به نفع موقوفات رای صادر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، حجت الاسلام نصرت الله رستمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خیران عام المنفعه ری در کشور سرآمد هستند، اما متاسفانه میزان زمین خواری نیز در ری، در سطح کشور بی‌سابقه است و طی سال‌های اخیر که ارزش افزوده زمین بالا رفته، دست درازی‌ها به اراضی وقفی و موقوفه‌خواری در تمام بخش‌های شهرستان ری زیاد شده است.

وی گفت: طی ۲ سال اخیر صدها هکتار از اراضی اوقاف که توسط موقوفه خواران غصب شده بود، با همکاری نهادهای امنیتی به بیت المال مسترد شد و در تمام پرونده‌‌های زمین‌خواری در دادگاه، به نفع موقوفات رای صادر شد و حتی یک رای علیه اوقاف صادر نشده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با اشاره به برخی موقوفه‌خواری‌ها تصریح کرد: در روستای غنی آباد یک خانواده موقوفه‌خوار ۴۰ سال، بیش از یکصد هکتار زمین را تصرف کرده بودند که تنها یک فقره زمین به مساحت ۵۵ هکتار بوده که ماه گذشته در دادگاه تجدید نظر محکوم به پرداخت اجرت المثل ۴۰ سال تصرف شد و منتظر رای دوم دادگاه برای قلع و قمع تمام بناهای احداث شده در این اراضی هستیم که ارزش آن بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: در روستای صفرآباد بخش فشافویه که ششدانگ آن وقف عزاداری سیدالشهدا(ع) است، ۸۰۰ هکتار زمین از سال ۷۲ در تصرف ۸ خانواده بوده که حکم قضایی برای پرداخت اجرت المثل ۳۰ سال گذشته بالغ بر چند ده میلیارد تومان در دادگاه صادر شد.

وی با بیان اینکه در فشافویه حکم خلع ید برای یک خانواده زمین‌خوار معروف که با تبانی یکی از همکاران اوقاف ۱۲۰ هکتار اراضی را تصرف کرده بود، صادر و فرد تبانی کننده نیز اخراج شد، افزود: در روستای تهرانچی نیز ۱۷ زمین که وقف ایتام بود، ۲۰ سال تصرف شده بود که رای خلع ید و اجرت المثل ایام تصرف صادر شد که اجاره ۱۰ سال را بدهکار هستند که نزدیک ۳ میلیارد تومان فقط اجاره ۱۰ سال است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با بیان اینکه یک مجتمع تجاری ۷۰ هزار مترمربعی که از ۱۸ سال پیش تغییر کاربری داده بود، در شهریور ماه سال جاری پلمب و تحویل اوقاف شد، عنوان کرد: پرونده ۲۰ هکتاری مجتمع تولید شن و ماسه، زمین ۷ هکتاری با ۳۲ سوله و ۵۰ هزار مترمربع تجاری به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در کالاشهر از دیگر موارد موقوفه‌خواری بود که رای آنها به نفع اوقاف صادر شده است.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۰ رای و امسال تا کنون ۴۰ رای به نفع موقوفات در دادگاه صادر شده است، خاطرنشان کرد: در روستایی که وقف ایتام شده بود و اکنون رفع تصرف شده است، قرار است شهرک گلخانه با اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر احداث کنیم که درآمد آن برای فقرا و ایتام صرف شود.

پایان پیام/۶۷۰۶۲


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]