۵۰ محکوم به قصاص در تهران از اولیای دم رضایت گرفتند
۵۰ محکوم به قصاص در تهران از اولیای دم رضایت گرفتند

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری برای تعداد هزار و ۳۸۰ نفر از زندانیان مالی و جرایم غیرعمد رضایت اخذ شده گفت: همچنین در این مدت برای ۵۰ نفر از محکومین به قصاص نفس رضایت اخذ شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، غلامرضا مهدوی رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: در پی استقرار شعب ویژه صلح و سازش در دادسرا‌های شهر تهران، داداسرا‌های تابعه و محاکم و مجتمع‌های قضایی در مجموع میانگین سازش در طول ۶ ماه بیش از ۵۶ درصد بوده یعنی پرونده‌هایی که دارای ماهیت سازشی بوده و به شورا‌های حل اختلاف تهران ارجاع شده با این درصد به سازش منجر شده است.

وی در تشریح تاثیر اقدامات شورای حل اختلاف در حجم ورودی پرونده‌ها در حوزه دادسرا‌ها و محاکم گفت: بنا به اذعان مقامات قضایی دادسرا‌های استان تهران به ویژه دادسرای شهر تهران، شورای حل اختلاف با ۵۸ شعبه ویژه صلح و سازش در ۲۰ ناحیه دادسرای شهر تهران و در دادسرا‌های تابعه مستقر شده است که در هر دادسرا به تناسب تعداد ورودی و ارجاع پرونده‌ها ماهانه حدود ۱۵ هزار فقره پرونده ارجاع می‌شود.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران ادامه داد: حدود ۵۰ درصد این پرونده‌ها در بدو ورود با صلح و سازش مختومه می‌شود و در حال حاضر میانگین ورودی پرونده‌ها به شعب دادسرا به کمتر از ۹۰ فقره پرونده رسیده است و این به معنای ان است که بیش از یک دهم پرونده‌های ورودی دادسرا‌ها در شعب صلح و سازش توسط اعضا شورای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه می‌شود.

مهدوی در تشریح اقدامات شورا‌های حل اختلاف در زمینه توسعه صلح و سازش و اقدامات آموزشی و فرهنگی در این راستا بیان کرد: شورای حل اختلاف استان تهران علاوه بر اینکه سرفصل‌هایی که از سوی مرکز توسعه حل اختلاف و همچنین معاونت منابع انسانی اعلام می‌شود اکتفا نکرده و به لحاظ اینکه فلسفه اصلی این امر ایجاد صلح و سازش است و به دلیل اینکه اعضا و کارکنان در سطح شورا‌های حل اختلاف استان باید مهارت صلح و سازش را به طور دقیق بیاموزند همواره توسط همکاران عالی‌رتبه قضایی و حتی کارکنانی که تجربیات خوبی در صلح و سازش دارند بصورت مستمر آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا با تکنیک‌های حل مسئله و با موضوعات روانشناسی و سایر مواردی که برای انجام صلح و سازش لازم است برای رسیدن به هدف مورد نظر که همانا ایجاد سازش و صلح است تلاش شود.

وی اظهار کرد: در طول ۶ ماه اول سال توسط شورا‌های حل اختلاف مستقر در زندان‌ها و موسسه طلوع بی‌نام و نشان‌ها در مجتمع‌هایی که مستقر هستند برای ۵۰ نفر از محکومین به قصاص نفس رضایت اخذ شد.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران عنوان کرد: همچنین شورا‌های ویژه صلح و سازش برای تعداد هزار و ۳۸۰ نفر از زندانیان مالی و جرایم غیرعمد در ۶ ماهه اول سال‌جاری رضایت اخذ کرده‌اند.

وی در ادمه با اشاره به سند تحول قوه قضاییه و استفاده از ظرفیت موسسات مردم‌نهاد و اقدامات شورای حل اختلاف گفت: در حال حاضر حدود ۶۹ شعبه تخصصی در ارگان‌های مختلف مردم‌نهاد، موسسات خیریه، ارگان‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌های گردشگری و حمل‌ونقل و سایر اتحادیه‌ها مستقر شده‌اند و پرونده‌هایی که به اتحادیه‌ها ارجاع می‌شوند بدون آنکه به مراجع ارجاع شود حل‌و‌فصل می‌شود که خوشبختانه نتایج خوبی در پی داشته است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ شعبه در شهرک‌های صنعتی استان تهران و سایر نهاد‌ها مستقر شده است اظهار کرد: در شهرک صنعتی شمس‌آباد ۸۰ درصد پرونده‌های ارجاعی با صلح و سازش مختومه شده و همچنین در مجتمع ویژه صلح و سازش در حرم مطهر امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) بیش از ۶۰ درصد پرونده‌های وارده که خارج از صلاحیت شورا و در صلاحیت دادسرا و محاکم و در اجرای ماده ۸ و ۱۱ شورا است با صلح و سازش مختومه شدند.

وی با بیان اینکه جلب رضایت مراجعین یکی از اولین اولویت‌های قوه قضاییه است بیان کرد: در یک نظرسنجی که توسط صدا و سیما جمهوری اسلامی انجام شده شورای حل اختلاف استان تهران در بین شورا‌های کل کشور رتبه اول از نظر رضایتمندی مردمی را کسب کرده است.

مهدوی ادامه داد: به کلیه سرپرستان مجتمع‌های سطح استان تاکید شده است که از اول وقت تا بعد از ساعات اداری مردم و ارباب‌رجوع را بپذیرند و مسائل و مشکلاتشان را طبق قانون حل و فصل کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین به دلیل اینکه استان تهران ویژگی خاص خود را دارد به مجتمع‌ها، ستاد و شورای مدیران و معاونین تاکید شده یک روز خاصی را در طول هفته به مراجعان مردمی اختصاص دهند و علاوه بر آن هر روز هفته نیز پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشند.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]