فراخوان شعر و سرود بومی-ملی «ری»
فراخوان شعر و سرود بومی-ملی «ری»

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بیت الامیر(ع) گفت: از علاقه‌مندان به مشارکت در طرح «شعر و سرود بومی-ملی ری» دعوت می‌شود تا سروده‌ها و اشعار خود پیرامون محورها و کلیدواژ‌های مشخص شده و در قالب‌های غزل، نیمایی و ترانه ارسال کنند.

محمد ناصر حسینی علائی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح شهرری و مدیر مؤسسه قرآن و عترت بیت الامیر(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در رابطه با فراخوان سرود بومی ملی ری اظهار کرد: در طول تاریخ، همواره هنر یکی از پیام‌رسان‌های مؤثر محسوب می‌شده است. تاثیر نثر موزون و به خصوص شعر مدحی و ذمی با استفاده از دستگاه‌های موسیقیایی در دکلمه و شعرخوانی تأثیر را مضاعف کرده است؛ به ویژه هنگامی که شعری و نثری در میان مردم کوچه و بازار تکرار شده، پیام مورد نظر به خوبی به مخاطب منتقل شده و قرن‌ها سینه به سینه در اذهان ماندگاری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هرگاه تاریخ و هویت فرهنگی دینی یک سرزمین در قالب شعر و سرود آن‌هم به صورتی دقیق درآید و عرضه شود، علاوه بر روایی داشته‌های آن سرزمین دلبستگی به آن فرهنگ بیش از پیش ایجاد شده و در ذهن و قلب نسل‌ها تحکیم می‌شود. 

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بیت الامیر(ع) گفت: ری با قدمت تاریخ بیش از ۵ هزار ساله خود و فراز و نشیب‌های تاریخی در دل آن و تطور فرهنگی که داشته است، شایستگی آن را دارد که تمامی تاریخ، فرهنگ، تمدن‌سازی و هویت مذهبی ملی و دلبستگی‌ها و ظرفیت‌های گذشته و موجود خود را به طور فشرده در چند بیت با موسیقی دلنشین در قالب سرود، تقدیم نسل‌های مختلف کند که در همین راستا موسسه قران و عترت بیت الامیر(ع) اقدام به تهیه طرحی به نام «شعر و سرود بومی-ملی ری» کرده و هم‌اکنون در مرحله فراخوان ارسال آثار می‌باشد.

حسینی‌علائی افزود: از جمله اهداف این طرح مواردی همچون هویت‌سازی از فرهنگ غنی ری برای نسل فعلی، انتقال مذهب، فرهنگ، هنر و تاریخ هویت ری از نسل‌های قبلی به نسل جدید و نسل‌های آینده، معرفی نمادی مشترک و مورد قبول از ری در سطح کشور و جای اندازی آن در اذهان، شناساندن ظرفیت‌ها و سوابق تاریخی به اهالی شهرستان و سایر شهروندان، یکسان‌سازی افتتاحیه‌ها و برنامه‌های مختلف آغازین مرتبط با ری در سراسر کشور است.

وی در رابطه با ضرورت استفاده از سرود برای انتقال هویت ری عنوان کرد: هر منطقه با توجه به فصول ممیزه آن، نسبت به سایر مناطق می‌تواند برای بیان اختصاصات خود و با استفاده از ابزارهای هنری به ساخت سرودهای بومی و منطقه‌ای بپردازد و نمادی از خود به یادگار بگذارد که بدیهی‌ست این‌کار نباید یکپارچگی کشور را دچار خدشه کرده و موجب دامن‌زنی به احساسات ناسیونالیستی شود که این امر خواست دشمنان بوده و نقض غرضی آشکار است. 

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بیت الامیر(ع) بیان کرد: در جلسات مؤسسه قرآن و عترت بیت الامیر(ع) کلیات طرح سرود بومی ملی ری مورد ارزیابی و تصویب قرار گرفت و مقرر شد برای پیشبرد کار «شورای سیاستگذاری» تشکیل و طرح، مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد که بعد از چندین جلسه کارشناسی، مصوبات و ملاحظات را به رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و یزدیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم که بر پیگیری و اجرائی شدن آن تأکید کردند و ستاد مردمی برنامه‌های ری و انقلاب اسلامی هم این طرح را پذیرفته و نظرات خود را بمنظور اجرائی شدن آن، مطرح کردند.

حسینی‌علائی گفت: همچنین در ادامه با حضور متخصصان شعر و ادبیات فارسی و آواز و ری شناس موضوع نحوه فراخوان و تعیین ضوابط شعری و موسیقیائی سرود مشخص و بمنظور تهیه پوستر فراخوان طراحی آن به طراح سپرده شد.

وی تأکید کرد: در همین راستا از علاقه‌مندان به مشارکت در این فراخوان دعوت می‌شود تا با ارسال سروده‌ها و اشعار خود پیرامون محورها و کلیدواژ‌های مشخص شده در نشانی اینترنتی www.beytolamir.com و در قالب‌های غزل، نیمایی و ترانه تا تاریخ ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ ما را در این طرح یاری رسانند.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]