شیوه صادرات نفت ایران / از خط لوله ها سرقت می شود؟
شیوه صادرات نفت ایران / از خط لوله ها سرقت می شود؟

صادرات نفت ایران از طریق نفتکش ها صورت می گیرد و انتقال با لوله انجام نمی شود.

سرقت از نفت موضوع جدیدی است که گفته می شود از خطوط انتقال لوله صورت می گیرد. اما آنطور که گفته شد، هیچ سرقتی از نفت ایسران صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: هیچ گونه صادرات نفت با استفاده از خط لوله نداریم و تنها از طریق نفتکش صادرات نفت صورت می گیرد.

ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سرقت از خطوط لوله همواره وجود داشته و به دنبال کاهش آن هستیم البته این سرقت‌ها صدماتی را وارد می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات و فعالیت‌های تجهیزاتی در دستور کار است و اقداماتی که انجام شده نشان دهنده عملکرد موفق ما است به طوری که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز داشتیم که ۳۵ مورد به برداشت رسیده بود در حالی که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز به ۴۱ مورد رسیده است که ۲۵ مورد انشعاباتی بوده که به برداشت نرسیده است.

وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا ترانزیتی با کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: برای همسایگان خط لوله‌ای برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی وجود ندارد و زمانی که انتقال فرآورده‌های نفتی صورت می‌گرفت به وسیله نفت کش بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه چه میزان صرفه جویی از طریق انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به خطوط لوله صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: میزان هزینه صرفه جویی یک‌میلیارد دلار است که تقریباً ۹.۵ برابر است، زیرا عددی که انتقال می‌دهیم بسیار ناچیز و ۷۰ تومان است که این انتقال با نفت کش ۹ تا ۱۰ برابر می‌شود.

 رکورد فروش نفت ایران به بالاترین سطح خود در ۶ سال گذشته رسیده، روندی که با روی‌ کار آمدن دولت سیزدهم در ارتباطی مستقیم بوده زیرا توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت کار دولت قرار گرفته است. در واقع با روی‌ کار آمدن دولت سیزدهم توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت قرار گرفته تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است.

روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت تا آنجا که در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر و در سالی که گذشت، رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شد. این افزایش صادرات نفت البته به گواه آمارهای بین‌المللی نیز تأیید شده و ایران توانسته با فروش نفت بیشتر و دریافت پول آن، شرایط اقتصادی خود را در دولت سیزدهم بهبود بخشد؛ آن‌گونه که وزیر نفت تأکید کرده ایران هیچ‌گونه مانعی در فروش نفت ندارد.

بلومبرگ نیز در گزارشی به بررسی روند صادرات نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخته که این گزارش از رشد ۵۰ درصدی صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این مدت خبر داده است.

با وجود پابرجا بودن تحریم‌های امریکا، صادرات محموله‌های نفت خام ایران از پاییز گذشته ۲ برابر شده و در ماه مه سال ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

درآمد ایران نیز به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده، حتی در شرایطی که کشورهای غربی درباره افزایش تحریم‌ها در پاسخ به حمله به اسرائیل بحث می‌کنند.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]