وضعیت ذخیره آب کشور / کدام سدها شرایط خوبی دارند؟
وضعیت ذخیره آب کشور / کدام سدها شرایط خوبی دارند؟

بارش های اخیر توانست کمی وضعیت سدهای کشور را بهبود بخشد و میزان پرشدگی تعدادی از سدها به شرایط مطلوب رسید.

کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و نمی توان چندان به این میزان از پرشدگی سدها امیدوار بود. البته باید اشاره کرد که بارش های اخیر توانست کمی شرایط را بهبود بخشد اما همچنان نیاز است تا وضعیت چند سد دیگر، مطلوب شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: در پی بارش‌های مناسب اخیر، سد‌های قشلاق و آزاد سنندج – عباس‌آباد و سبدلو بانه – زیویه کامیاران – زریوار و گاران مریوان- چراغ ویس سقز سرریز کرده‌اند.

آرش آریانژاد با اشاره به اینکه در پی بارش‌های مناسب اخیر، حجم ذخیره آب مخازن سد‌های استان کردستان به ۷۲ درصد رسید، اظهار داشت: تاکنون ۸ سد در کردستان سرریز شده و برای روز‌های آینده نیز هواشناسی استان هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است.

وی افزود: تاکنون سد‌های قشلاق و آزاد سنندج – عباس‌آباد و سبدلو بانه – زیویه کامیاران – زریوار و گاران مریوان-  چراغ ویس سقز سرریز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با بیان اینکه در پی بارش‌های اخیر، حجم آب از ۷۱ درصد به ۷۲ درصد رسید، افزود: حجم آب ذخیره پشت سد‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. هم‌اکنون دو سد آزاد و قشلاق ۱۰۰ درصد پر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری ۴۲۰ میلیمتر، متوسط بارندگی استان بوده، خاطرنشان کرد: در شهرستان مریوان با حدود ۱۰۰۰ میلیمتر و بانه با ۸۰۰ میلیمتر بیشترین میزان دریافت نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

آریانژاد بیان کرد: با توجه به رواناب‌های خوبی که در سال آبی جاری به مخازن سد‌های استان جاری شده، این امر منجر به سرریز ۸ سد در کردستان گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به سامانه جدید بارشی که از امروز وارد استان می‌شود، اشاره کرد و گفت: نظر به اعلام هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای روز‌های امروز دوشنبه ۱۷ و سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیش‌بینی شده است، توصیه می‌شود شهروندان از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه و مخازن سد‌های کردستان اکیداً خودداری کنند.

حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

 از وزارت نیرو، بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های مهم آب و برق (بارش و سدها) شرکت مدیریت منابع آب ایران، ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا امروز (۱۶ اردیبهشت) ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است، این در حالی است که این عدد در سال گذشته برابر با ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

اما از ابتدای سال آبی جاری تا کنون میزان خروجی سدهای کشور به ترتیب در سال جاری و سال گذشته ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب و ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که بیانگر رشد ۳ درصدی است.

حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است و در مجموع میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۵ درصد تخمین زده شده است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]