ممنوعیت صادرات بنزین / دنیا به کام پوتین شد
ممنوعیت صادرات بنزین / دنیا به کام پوتین شد

آنطور که از شواهد مشخص است، ممنوعیت صادرات بنزین روسیه به صورت موقتی برطرف شده است.

دولت روسیه تصمیم گرفته است تا ممنوعیت صادرات بنزین را به علت عرضه کافی در بازار، به صورت موقتی بردارد.

دولت روسیه، برای معلق کردن ممنوعیت موقتی صادرات بنزین، تصمیم نهایی را گرفت زیرا بازار از عرضه کافی برخوردار است.

این خبر که از سوی آر بی سی دیلی به نقل از یک منبع آگاه، منتشر شد، توسط وزارت انرژی روسیه تائید شد.

روسیه، صادرات بنزین را به مدت ۶ ماه از اول مارس، ممنوع کرد. با این حال، این ممنوعیت شامل حجم توافق شده صادرات به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مغولستان، ازبکستان، آبخازیا و اوستیای جنوبی نبود.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: ممنوعیت موقتی صادرات بنزین که از اول مارس، اجرایی شد، به دلیل اشباع بازار داخلی و تکمیل تعمیرات ناخواسته در پالایشگاه‌ها، تعلیق خواهد شد.

طبق گزارش آر بی سی، تصمیم برای تعلیق این ممنوعیت، در ابتدای هفته منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، طبق اعلام وزارت انرژی روسیه، پالایشگاه‌ها و دپوهای نفت، ذخایر بیشتری از بنزی موتوری دارند که اجازه می‌دهد نیازهای بازار داخلی پوشش داده شود. تا ۱۵ مه، ذخایر بنزین موتوری به ۲.۱ میلیون تن و سوخت دیزل به ۳.۴ میلیون تن رسید.

پس از گذشت ۲ سال از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین که باعث افزایش شدید قیمت انرژی شد، غول نفت و گاز نروژ بی‌سر و صدا تاجی را تصاحب کرده که زمانی متعلق به گازپروم بود.

نروژ اکنون ۳۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند. گازپروم قبل از جنگ، حدود ۳۵ درصد از کل گاز اروپا را تامین می‌کرد. و بیش از ۱۰۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی نروژ در سال میلادی گذشته به اروپا صادر شد که برای تامین نیروی مورد نیاز آلمان تا سال ۲۰۲۶ کافی است و تقریبا دو سوم از گازی است که توسط شرکت اکوئینور بازاریابی و فروخته می‌شود.

تا زمانی که اروپا به شدت به سوخت‌های فسیلی وابسته است، هیدروکربن‌های نروژ برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها در اروپا، ضروری خواهد بود.

ایرن رومل هوف، مدیر بخش میان دستی، بازاریابی و پالایش اکوئینور در این باره گفت: نگاه به اکوئینور با کاهش جریان گاز از روسیه، تغییر چشمگیری پیدا کرد. مقطعی بود که اروپا، قدر ما را نمی‌دانست اما اکنون این طور نیست.

شهرت جدید این شرکت، همچنین سوالاتی را در خصوص این که آیا رهبران اروپایی بار دیگر کشورهای خود را با اتکا به یک تامین‌کننده، در معرض خطر قرار می‌دهند، ایجاد کرده است. اگرچه نروژ به عنوان یک شریک تجاری ثابت با سابقه طولانی تحویل انرژی به اروپا دیده می‌شود، اختلالات طولانی مدت و مدیریت چالش‌های تعمیر و نگهداری که هر دو بر قیمت انرژی تاثیر می‌گذارند، اثرات موجی در سراسر این قاره داشته است.

تینا مارگرت سالت ودت، تحلیلگر ارشد فاینانس پایدار در بانک نوردی در مصاحبه‌ای گفت: بخشی از اقبال خوب این شرکت به تغییر گسترده‌تر رابطه اروپا با سوخت‌های فسیلی مربوط می‌شود. پنج سال پیش، گفت‌وگوهای زیادی در خصوص گذار به انرژی سبز و اینکه چگونه غروب صنعت نفت و گاز را می‌بینیم، وجود داشت. سپس پاندمی کووید شیوع کرد و پس از آن، جنگ در اوکراین و اکنون دیگر چنین چیزی را نمی‌بینیم. تمرکز بر امنیت انرژی، معطوف شده است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]