اظهارات جنجالی معاون رئیس جمهور درباره حقوق فرهنگیان بازنشسته و معوقات معلمان
اظهارات جنجالی معاون رئیس جمهور درباره حقوق فرهنگیان بازنشسته و معوقات معلمان

 رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره حقوق فرهنگیان بازنشسته و معوقات معلمان موضع گیری کرد.

 به گزارش نبض بازار،اظهارات رئیس سازمان امور استخدامی کشور درباره حقوق فرهنگیان بازنشسته و معوقات معلمان واکنش برانگیز شد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور به‌تازگی علت معضل کمبود معلم در کشور را ناشی از عملکرد دولت‌های گذشته عنوان کرده است. این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی ضمن انتقاد از این اظهارنظر آن را غیراخلاقی دانسته است.

روزنامه هم میهن نوشت:کمبود معلم چنان کلاس‌های آموزشی در سراسر کشور را دچار چالش و نقصان کرده است که صدای اعتراض نمایندگان مجلس نیز بلند شد.

 وحیدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پی اعتراض به خالی بودن کلاس‌های درس از معلم گفته بود:«وزیر مصوبه‌ای اخذ کرده تا به بازنشستگان ۲۴ساعته کلاس داده شود، اکنون بازنشستگان از این موضوع استقبال نمی‌کنند و فعالیتی در مدارس بر عهده ندارند زیرا ۲ سال است که پاداش خود را دریافت نکرده‌اند.»

این سخنان ابهام نسبت به حضور بازنشستگان در کلاس‌های درس را افزایش داده و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا بازنشستگان پاداش معوقه خود را دریافت کرده‌اند که حاضر به همکاری با آموزش و پرورش شوند؟ دولت سیزدهم برای این موضوع که در دوران مدیریتش رخ داده است، چه تدبیری اندیشیده است؟

از دیگر سو باید به این نکته توجه کرد که اگرچه بهره‌گیری از تجربه و مهارت معلمان بازنشسته امری مثبت تلقی می‌شود اما ازدیگر سو افزایش ساعات کاری معلمان بازنشسته که سنین جوانی را پشت سرگذاشته‌اند این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ایجاد این شرایط برای معلمان بازنشسته در راستای جبران کمبود معلمان می‌تواند زمینه‌ساز افزایش فرسودگی و خستگی این افراد باشد؟ مسئله‌ای که اگر پاسخ به آن مثبت است قطعاً می‌تواند بر تحصیل دانش‌آموزان تاثیری منفی بگذارد.

دلیل‌تراشی‌های متفاوت آموزش و پرورش و در نهایت مقصر اعلام کردن دولت‌های گذشته در حوزه کمبود معلم در شرایطی که دوسال از استقرار دولت جدید گذشته است از یک طرف و ارائه آمارهای مختلف از تعداد معلمان جذب‌شده و در آستانه جذب نه‌تنها کمکی به رفع کمبود معلم نمی‌کند که ممکن است دانش‌آموزان و معلمان را با ابهامات بیشتری مواجه کند. کما اینکه با همه وعده‌های داده شده اما هنوز مشکل کمبود معلم آنچنان که باید و شاید رفع نشده است.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی در پاسخ به این سوال هم‌میهن که نقش دولت‌های گذشته در کمبود امروز معلمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: «تا جایی که دسترسی به اطلاعات میسر شد به استحضار می‌رسانم فقط در دو سال پایانی دولت روحانی و همزمان با دوره مسئولیت من ۲۰۷ هزار نیرو جذب آموزش و پرورش شدند درحالی‌که در دوسال اخیر و همزمان با استقرار دولت جدید ۱۴۰ هزار نفر جذب شدند که طبق اطلاع به‌دست‌آمده ۴۰ هزار نفر از آنها نیز هنوز مشغول کار نشده‌اند. بنابراین در دوسال قبل، دوبرابر دوسال اخیر نیرو جذب شده است.» او تاکید کرد:«اخلاق پسندیده‌ای نیست هر مشکلی را که در حل آن ناتوان هستیم به دولت قبل منتسب کنیم آن هم پس از دو سال که از استقرار دولت جدید می‌گذرد. اگر مشکل محصول دولت قبل بود چرا در همان زمان این مشکل به این شکل ایجاد نشد؟ چرا در سال تحصیلی گذشته دولت فعلی با مشکل کمبود معلم مواجه نشد؟»

وزیرآموزش و پرورش دولت روحانی تصریح کرد:«مشکل امسال ناشی از تاخیر چندماهه در سازماندهی نیروی انسانی، کاهش ضریب همکاری بازنشستگان و عدم تمایل به کار اضافه بر ساعات موظف معلمان موجود است. به عبارت دیگر به دلیل عدم پرداخت پاداش بازنشستگان و عدم پرداخت اضافه‌کار سال گذشته معلمانی که کار اضافه داشتند باعث شده است که انگیزه و تمایل معلمان برای همکاری خارج از ساعات موظف و رغبت بازنشستگان به ادامه خدمت کاهش یابد. لذا ضروری بود که دوستان از پیش چنین وضعیتی را پیش‌بینی و برای حل آن تدبیر لازم را اتخاذ می‌کردند.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]