مرتفع ترین سد دنیا | ایران شگفتی به پا کرد
مرتفع ترین سد دنیا | ایران شگفتی به پا کرد

سد راغون را می توان مرتفع ترین سد دنیا دانست که مهندسان ایرانی در ساخت آن نقش دارند.

یکی از مرتفع ترین سدهای دنیا را می توان سد راغون دانست که در ساخت این سد، مهندسان ایرانی نقش ویژه ای دارند.

سد راغون با ارتفاع ۳۳۵ متر مرتفع‌ترین سد دنیا است که مهندسین شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و ساخت بدنه نیروگاه‌های برق‌آبی پروژه فعالیت دارند.

سد راغون با ارتفاع ۳۳۵ متر مرتفع‌ترین سد دنیا است که دارای ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد مترمکعب آب است. شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و ساخت بدنه نیروگاه‌های برق‌آبی پروژه راغون فعال هستد و توان فنی مهندسی کشورمان را در توسعه پروژه‌هایی از این‌دست به رخ تاجیک‌ها می‌کشند.

نکته جالب این است که مهندسان ایرانی در سد راغون‌ با شرکت‌های خارجی از جمله سلینی ایتالیا رقابت می‌کنند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت‌ها سد دز را برای ایران ساخته‌اند.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو دی‌ماه سال سال گذشته با اشاره به این‌که از ۵ شرکت ایرانی فعال در ساخت پروژه سد و نیروگاه راغون تاجیکستان حمایت می‌کنیم، گفت: سد نیروگاه راغون تاجیکستان بلندترین سد جهان است که ۶ واحد نیروگاهی هر کدام به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات دارد، تاکنون دو واحد این نیروگاه به بهره‌برداری رسیده و قرار است مجموعاً ۳۶۰۰ مگاوات تولید برق داشته باشد، این پروژه ۷۰ کیلومتر تونل زیرزمینی دارد و در دو فاز توسط صدها مهندس و نیروی کار ایرانی در حال ساخت است.

تاجیکستان علی‌رغم منابع سرشار آبی، همواره از کمبود شدید برق رنج می‌برد و ساکنان آن به‌خصوص در فصل زمستان با موارد متعدد قطعی جریان الکتریسیته مواجهند، در همین راستا ساخت سد بزرگی را برنامه‌ریزی کردند تا به‌واسطه احداث این سد بلند و تولید انرژی در نیروگاه عظیم آن، نه‌تنها نیاز داخلی را تامین کنند، بلکه قادر به صادرات برق به کشورهای همسایه نیز باشند.

این سد به نام «راغون» با ارتفاع ۳۳۵ متر مرتفع‌ترین سد دنیا است که دارای ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد مترمکعب آب است. شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و ساخت بدنه نیروگاه‌های برق‌آبی پروژه راغون حاضر هستند و توان فنی مهندسی کشورمان را در توسعه پروژه‌هایی از این‌دست به رخ تاجیک‌ها می‌کشند. نکته جالب این است که مهندسان ایرانی در سد راغون‌ با شرکت‌های خارجی از جمله سلینی ایتالیا رقابت می‌کنند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت‌ها سد دز را برای ایران ساخته‌اند.

اقتصاد تاجیکستان عمدتا بر پایه‌ی استخراج مواد معدنی، فرآوری فلزات، کشاورزی و حواله‌های ارسالی شهروندان خارجی آن‌ها استوار است، به‌نحوی که نقره، طلا، اورانیوم، آنتیموان، تنگستن و زغال‌سنگ بیشترین حجم مواد معدنی تاجیکستان را شامل می‌شود، بر همین اساس تشکیل بانک‌های اطلاعاتی زمین‌شناسی و اکتشاف در سیستم GIS در مقیاس‌های یک‌میلیونیوم و یک پانصد هزارم و عملیات برداشت ژئوشیمیایی، اکتشاف تخصصی طلا (BLEG) و کانی سنگین از منطقه ورزاب تاجیکستان، از جمله خدماتی است که در مرکز ژئومتیکس و اکتشاف از سوی متخصصان ایرانی در حال انجام است.

کشور تاجیکستان یکی از منابع اصلی نفت و گاز در جهان به شمار می‌رود. بر اساس آمار شرکت‌های نفتی، منابع نفت و گاز تاجیکستان بیشتر از کشورهای جمهوری آذربایجان، نروژ، مصر، الجزایر، عمان و ازبکستان تخمین زده می‌شود. در همین راستا، در طی سال‌های اخیر شرکت‌های بین‌المللی متعددی از جمله شرکت ملی نفت چین، شرکت پترولیوم و شرکت توتال فرانسه طی قراردادی آمادگی خود را به منظور توسعه زیرساخت‌ها و بهبود استخراج نفت و گاز در تاجیکستان اعلام کرده‌اند.

منبع:

برنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]