کشورهای دیگر جرات خرید نفت از ایران را ندارند
کشورهای دیگر جرات خرید نفت از ایران را ندارند

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: در شرایط موجود افزایش صادرات نفت ایران وابسته به بازار چین است و کشورهای دیگر هم به خاطر شرایط تحریم و به دلیل مراودات اقتصادی که با امریکا دارند جرات خرید نفت از ایران را ندارند.

محسن قمصری، درباره برنامه افزایش تولید و صادرات نفت باتوجه به روند کاهشی صادرات نفت عربستان اظهار داشت: رسیدن به تولید ۳.۴ میلیون بشکه در روز جای امیدواری دارد اما متاسفانه برای صادرات ما فقط بازار چین را داریم و کاهش صادرات عربستان نیز چندان زیاد نیست که جایی برای ما باز شود. 

وی تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه کاهش صادرات عربستان به چین فصلی است صادرات را باید متوسط دوره سه ماهه و حداکثر یک ساله در نظر گرفت صادرات به تبع برخی مسائل از جمله مسائل فنی، تکنیکی و حمل و نقل نوسان دارد. اگر قرار باشد یک کشور به مقصدی یک میلیون صادرات داشته باشد لزوما این رقم نباید همیشه یک میلیون بشکه در روز باشد و در روزهای مختلف کم و زیاد می‌شود و متوسط به این عدد می‌رسد، بنابراین کاهش صادرات نفت عربستان به چین فصلی و دوره‌ای و بعید است کاهش پیدا کند.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: دولت چین روی واردات نفت از ایران نظر دارد و بر اساس توافقات دولت این کشور امکان افزایش دریافت کمی را دارد که البته امیدواریم محقق شود بقیه کشورها هم جز میزان محدودی به ونزوئلا امکانپذیر نیست. بنابراین در صورتی ما می‌توانیم افزایش صادرات داشته باشیم که چین امکان برداشت بیشتر را داشته باشد. 

وی ابراز امیدواری کرد که زیرساخت سیاسی و دیپلماسی ایران این امکان را فراهم کرده باشد که افزایش صادرات نفت تحقق یابد.

قمصری تاکید کرد: در شرایط موجود افزایش صادرات نفت ایران وابسته به بازار چین است و کشورهای دیگر هم به خاطر شرایط تحریم و به دلیل مراودات اقتصادی که با امریکا دارند جرات خرید نفت از ایران را ندارند.

وی درباره احتمال سخت‌تر شدن رقابت صادراتی ایران و روسیه به دلیل تداوم تحریم‌ها گفت: این موضوع بستگی به دیپلماسی ما دارد بالاخره چین از شرایط تحریم نفت ایران و روسیه حسن و یا سوءاستفاده را دارد و نفت خام تحریمی ما و روسیه را با قیمت‌های تخفیفی و ترجیحی خریداری می‌کند. اکنون و در این شرایط بخش عمده راهبری اینکه ما چه میزان بتوانیم در بازار چین جایی داشته باشیم بستگی به دیپلماسی ما دارد که این اجازه داده شود که بتوانیم افزایش صادرات داشته باشیم. بالاخره نفت ایران نفت تحریمی است و چینی‌ها هم دانسته وارد این بازار شده‌اند، به طوری که شرکت‌های خصوصی چینی بدون چراغ سبز دولت این کشور نمی‌توانند تغییراتی در قراردادهای نفتی خود با ایران داشته باشند، بنابراین در شرایط موجود دیپلماسی در زمینه افزایش صادرات به چین حرف اول را می‌زند.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: روسیه در شرایط موجود چه بخواهیم و چه نخواهیم ما را رقیب می‌داند و  عملکرد روس‌ها طی دهه اخیر نشان داده که هر جا توانسته‌اند نفت ایران را از بازار پس زده‌اند. بنابراین رقابت ما با روسیه در چین ادامه دارد و باتوجه به اینکه تعاملات اقتصادی و دیپلماسی روس‌ها با چینی‌ها بیشتر و محکم‌تر است؛ قاعدتا دست برتر را دارند و می‌توانند از شرایط موجود نهایت بهره را ببرند. ضمن اینکه روسیه با کشور چین همسایه است و خط لوله بین دو کشور وجود دارد که به افزایش صادرات روسیه به این کشور کمک می‌کند، بنابراین رقابت تهران-مسکو در بازار چین سخت است و روس‌ها کنار نمی‌روند که برای ما جا باز کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]