نگرانی آمریکا از جریان صدور انرژی در خلیج فارس/ مردم کشورهای عربی مخالف رژیم صهیونیستی هستند
نگرانی آمریکا از جریان صدور انرژی در خلیج فارس/ مردم کشورهای عربی مخالف رژیم صهیونیستی هستند

نجفی گفت: سیاست امریکایی‌ها مبنی بر حمایت از رژیم صهیونیستی این بود که، دولت‌های عربی منطقه را به گونه‌ای قانع کند که با رژیم صهیونیستی هماهنگ شوند.

عادی‌سازی و توافق میان عربستان و اسرائیل، خبری بود که مدت‌ها در رسانه زیادی به چشم می‌خورد و گفته می‌شد این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، توافقی میان این ۲ کشور شکل بگیرد. اما با درگیری میان اسرائیل و فلسطین، گمانه زنی‌ها به سمت و سویی می‌رود که ممکن است این عادی‌سازی روابط، فعلا به سرانجام نرسد. به گفته بسیاری از کارشناسان خاورمیانه، کشورها و دولت‌های عربی، روابط پنهانی با اسرائیل داشته و دارند اما اینکه چرا تاکنون چنین چیزی را علنی نکرده اند، جای سوال دارد.

اسرائیل-عربستان

روابط پنهانی کشورهای عربی با اسرائیل

محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در ارتباط با بحث عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل به گسترش نیوز گفت: سیاست امریکایی‌ها مبنی بر حمایت از رژیم صهیونیستی این بود که، دولت‌های عربی منطقه را به گونه‌ای قانع کند که با رژیم صهیونیستی هماهنگ شوند. بیشتر دولت‌های عربی از جمله، رژیم‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، مانند قطر، کویت، امارات، بحرین و عربستان یا دولت‌های دیگر مانند مغرب و سودان، در حالت مخفیانه با رژیم صهیونیستی روابط داشتند.

 نجفی ادامه داد: اینکه این کشورها، بخواهند چنین روابطی را به صورت رسمی و علنی اعلام کنند و رژیم صهیونیستی را به صورت دو زوره به رسمیت بشناسند، نیازمند یک سری حرکات و فشار‌های امریکا بود. امریکا با عنوان پیمان ابراهیم چنین چیزی را دنبال می‌کرد و امارات و بحرین را به دوستان رژیم صهیونیستی افزود.

محمد-نجفی

وی گفت: امریکایی‌ها اسم چنین چیزی را عادی‌سازی روابط گذاشته‌اند. درواقع به این معنا که روابط از قبل به صورت مخفیانه وجود داشته اما درحال‌حاضر این روابط باید آن را نمایان کنند. طبیعاتا مردم در کشورهای عربی، مخالف رژیم صهیونیستی هستند و تل آویو را دشمن خود می‌دانند. درحال‌حاضر و با توجه به کشتاری که توسط رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شود، طبیعاتا هیچ دولتی عربی نمیتواند به روابط خود با اسرائیل افتخار کند.

وی افزود: برای آنکه از فشار افکار عمومی و همچنین خیزش‌های مردمی جلوگیری کنند، مجبور هستند که یک رفتار نمایشی دربرابر اسرائیل انجام دهند و در ظاهر جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کنند و یا اینکه اعلام کنند روابط را عادی‌سازی نمی‌کنند. اما باید گفت چنین چیزی موقت خواهد بود. درواقع باید گفت که در آینده در مسیری حرکت خواهند کرد که امریکایی‌ها آن را انخاب کرده‌اند. چراکه حکومت آل سعود، به طور کامل در اختیار ایالات متحده است و هر برنامه‌ای که واشنگتن طراحی کند، عربستان سعودی آن برنامه را اجرایی خواهد کرد.

فشار زیاد جنگ اوکراین بر آمریکا

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: نکته‌ای دیگر اینکه، امریکایی‌ها باتوجه به فشارهایی که در منطقه اوکراین متحمل می‌شوند، تمایل ندارند وارد یک جنگ بزرگ تری در منطقه غرب آسیا شوند. بنابراین، امریکایی‌ها به دنبال این هستند که فشار بر روی اسرائیل کاهش پیدا کند و جنگ جدیدی رخ ندهد. در صورتی که ابعاد جنگ در فلسطین اشغالی گسترش پیدا کند و کشورهای دیگری مانند سوریه و گروه هایی مانند حزب الله وارد میدان شوند، قطعا شرایط برای امریکایی‌ها سخت خواهد شد؛ چراکه امریکا نمی‌تواند به صورت همزمان، ۲ جبهه جنگ جداگانه را پشتیبانی کند.

عربستان-اسرائیل

نجفی عنوان کرد: درحال‌حاضر، امریکایی‌ها برای پشتیبانی تسلیحاتی و امکانات نظامی در اوکراین، دچار مشکل هستند. بنابر این فشار برای امریکایی‌ها درحال‌حاضر، بیشتر از دیگران است. دقیقا به همین علت بود که تلاش کردند، عربستان و اسرائیل را در یک حالت سازش قرار دهند که این این امر با کمک چین اتفاق افتاد.

وی گفت: خطر بعدی که در گذشته امریکایی هارا تهدید می‌کرد، جریان صدور انرژی از خلیج‌فارس بود که امکان توقف آن وجود داشت. چنین موضوعی هم به ضرر امریکا و چین که بزرگترین اقتصادهای دنیا هستند خواهد بود. بنابراین، امریکایی‌ها با همکاری چین، تلاش کردند که اختلافات و تنش‌های میان ایران و عربستان را کاهش دهند که طبیعاتا چنین چیزی یک مسئله کاملا تحمیلی است. توافقی که میان ایران و عربستان اتفاق افتاد، هیچ مزیت و خاصیتی برای مردم ایران و مردم عربستان نداشت. مزیت این توافق فقط برای قدرت‌های بزرگ اقتصادی مانند، امریکا، اروپا و چنین بود. بنابراین هدف امریکایی‌ها این است که از صدور جریان انرژی از منطقه خلیج‌فارس اطمینان داشته باشند.

توافق احتمالی عربستان و اسرائیل فاقد اهمیت است

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: باید گفت، موضوع توافق احتمالی میان عربستان و اسرائیل و اینکه مقامات ۲ کشور با یکدیگر دیدار داشته باشند، فاقد اهمیت است. اینکه دولت‌های عربی اسرائیل را به رسمیت بشناسند، در واقعیت میدانی هیچ تاثیری ندارد. ما می‌دانیم که عربستان سعودی دشمن ایران و شیعه بوده و خواهد بود و در همه جا علیه محور مقاومت فعالیت کرده است. این فعالیت‌ها در لبنان و عراق و همچنین جنگ ۹ ساله یمن کاملا آشکار است. درحال‌حاضر حدود ۳چهارم از خاک یمن توسط عربستان اشغال شده و همچنان یمن را در محاصره قرار داده است.

عادی-سازی

نجفی گفت: عربستان سعوی از صلح و آرامش در یمن جلوگیری کرده است و مانع از تحقق آرامش در عراق و همگرایی سیاسی در لبنان شده است. مشاهده می‌کنید که لبنان، چند سال است که رئیس‌جمهوری ندارد و با فشار‌های عربستان، همگرایی در لبنان اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، ما نمی‌توانیم به آینده روابط بین ایران و عربستان امیدوار باشیم. از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی و عربستان، به دلیل وابستگی که به ایالات متحده دارند، در یک جبهه قرار گرفته اند؛ حال اینکه چنین چیزی را به صورت رسمی اعلام کنند یا نکنند هیچ تاثیری در واقعیت میدانی ندارد. ما باید عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از بلوک غرب نگاه کنیم؛ همانطور که کشورهای اتحادیه اروپا را بخشی از بلوک غرب در نظر می‌گیریم.

وی افزود: بنابراین اینکه عربستان سعودی، جنایاتی که در غزه توسط اسرائیل صورت گرفته است را محکوم کند یا نکند و یا اینکه رابطه خود را با اسرائیل به صورت عادی‌سازی دراورد، تاثیر چندانی ندارد. نکته‌ای دیگر اینکه، عربستان سعودی همان دولتی است که اعضای دفتر نمایندگی جنبش حماس را در ریاض دستگیر کرد و تمام آن افراد را زیر شکنجه قرار داد. بدون آنکه حماس بخواهد اقدامی علیه عربستان سعودی انجام دهد؛ بدون آنکه حماس ارتباطی با یمن و یا گروه‌های مخالف عربستان داشته باشد. عربستان به این دلیل این کارو انجام داد که حماس مخالف رژیم صهیونیستی است. نمی‌توانیم باور کنیم که عربستان سعودی از حماس حمایت کند. حماس بخشی از محور مقاومت است و در طرف مقابل، امارات، عربستان سعودی و رژیم صهونیستی در برابر محور مقاومت قرار دارند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]