بررسی مسائل مشترک آبی ایران و ترکیه/آلایندگی ارس یک موضوع کلی است
بررسی مسائل مشترک آبی ایران و ترکیه/آلایندگی ارس یک موضوع کلی است

در دومین کمیته مشترک همکاری‌های آبی ایران و ترکیه مقرر شد به منظور بررسی مسائل مشترک آبی دو کشور «کارگروه فنی آب» تشکیل شود.

در دومین کمیته نشست مشترک همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که امروز به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران و با حضور محمد جوان‌بخت – معاون وزیر در امور آب و آبفا و ابوبکر گیزلی گیدر – معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه برگزار شد، طرفین بر سر موضوعات مهم و همچنین برطرف کردن مشکلات آبی میان ۲ کشور توافق و تبادل نظر کردند.

بر این اساس مقرر شد، نخستین جلسه این کارگروه به دعوت معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه و با حضور نمایندگان دو کشور در آنکارا برگزار شود.

محمد جوانبخت در حاشیه این دیدار و نشست مشترک در جمع خبرنگاران، برگزاری نشست با مقامات ترکیه‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نشست باتوجه به سوابق تاریخی و مشترکات عمیق دو کشور؛ در فضای کاملا دوستانه و برادری برگزار شد.

وی افزود: بنده دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم ساکن در حاشیه رودخانه ارس و مشکلات کم‌آبی که در سال‌های گذشته داشته‌اند را به طور کامل مطرح کردم وطرف ترکیه‌ای اطمینان داد که کشور متبوعش به همه تعهدات خود پایبند است، از ما نیز خواستند که از مردم رفع نگرانی شود.

معاون امور آب و آفای وزیر نیرو با بیان اینکه در این زمینه مقرر شد در موضوعات مختلف منابع آبی مشترک و سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور بررسی‌های فنی صورت گیرد، همچنین توافق کردیم کارگروه فنی مشترکی تشکیل دهیم که به شکل نوبتی جلساتی برگزار شود و نتایج آن در کمیته همکاری مشترک بحث و تصمیم‌گیری شود، گفت: مقامات ترک اطمینان دادند از ناحیه تاسیسات و اقدامات روی ارس محدودیتی برای منابع آبی و سهم مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل بوجود نخواهد آمد و تاکید کردند سدها برقابی است و حتی شاید در مواقعی در تنظیم آب سدها برای برخی مشکلات مثل سیل و خشکسالی استفاده شود.

جوانبخت با بیان اینکه در هر صورت مقامات ترکیه‌ای حاضر در جلسه اطمینان دادند در خصوص آنچه که دغدغه مردم حاشیه ارس است، مشکلی پیش نیاید، گفت: آلایندگی ارس یک موضوع کلی است و چندان به کشور ترکیه مرتبط نیست اما مباحث کلی ادامه خواهد داشت و در جای خود بحث می‌شود، ضمن اینکه در چند روز اخیر معاون سازمان حفاظت محیط زیست سفری به ارمنستان داشته‌اند و موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

طبق اعلام وزارت نیرو، همچنین ابوبکر گیزلی گیدر ضمن ابزار قدردانی از مقامات ایران، درباره به دلیل به تاخیر انداختن جلسات مشترک اظهار کرد: سال گذشته ما با واقعه زلزله در ترکیه روبرو بودیم و بعد از آن نیز انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتیم، هدف ما این است که اگرچه جلسه دیر برگزار شد اما مثمرثمر باشد.

 وی با بیان اینکه  ۴۰۰ سال است که بین دو کشور مرزهای برادری و دوستی وجود دارد و آنچه مهم است تداوم این اراده مشترک برای همکاری‌ها است، اظهار کرد: در چارچوب این اراده مشترک فعالیت‌های فنی هم انجام خواهد شد و امیدواریم هر دو کشور به نقاط مشترکی خواهند رسید و همکاری ادامه خواهد داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]