کاهش قیمت نفت/ حجم اندک معاملات در بازار جهانی
کاهش قیمت نفت/ حجم اندک معاملات در بازار جهانی

بازار معاملات نفت تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار گرفت و در معاملات امروز با کاهش همراه بود.

طلای سیاه یک سوخت استراتژیک محسوب می شود و برای تمامی کشورها دارای اهمیت دارد. از این رو، بالا و پایین شدن قیمت نفت می تواند تاثیر بسیار بالایی در معاملات بازار جهانی داشته باشد.

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا که سرمایه‌گذاران به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه متمرکز بودند و به دلیل خوش‌بینی به آغاز کاهش نرخ‌های بهره آمریکا، تغییر چندانی نداشت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۶ سنت معادل ۰.۳ سنت کاهش، به ۷۹ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ سنت افزایش، به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید.

در آستانه تعطیلات، حجم معاملات در بعضی از بازارها بسیار اندک بود.

هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر رویدادهای منطقه دریای سرخ و مختل شدن کشتیرانی و تجارت جهانی از این مسیر، حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرده بودند.

شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک روز یکشنبه با اشاره به استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، اعلام کرد آماده ازسرگیری فعالیت‌های کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن می‌شود.

شرکت‌های کشتیرانی عبور از دریای سرخ را که به کانال سوئز متصل می‌شود، متوقف کرده‌اند. این آبراه، مسیر عبور حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی است و تغییر مسیر، باعث افزایش هزینه‌های حمل شده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت تحت تاثیر انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا در سال میلادی آینده، حمایت شده است. آمریکا روز جمعه آماری را منتشر کرد که نشان داد بعضی از شاخص‌های اصلی تورم، اکنون پایین هدف دو درصد بانک مرکزی هستند.

نباید فراموش کرد که جنگ روسیه و اوکراین نگرانی زیادی در اقتصاد بین‌الملل ایجاد کرده است و با افزایش تهدیدها برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی برای قیمت نفت در دوره آینده خواهد افتاد دشوار خواهد بود. تصمیم برای کاهش تولید نفت نشان می‌دهد که کشورهای اوپک در تلاش برای کاهش نوسانات بازار، بازگرداندن کنترل و ثابت نگه داشتن قیمت نفت در ۱۰۰ دلار در هر بشکه هستند. دیدگاه دیگری معتقد است که تصمیم اوپک پلاس درها را به روی ظهور نظم جهانی چند قطبی باز می‌کند.

تقریبا تمام کارشناسان در مورد تاثیر قیمت جهانی بر نرخ تورم اتفاق نظر دارند. بنابراین قیمت‌های بالاتر نفت فقط اوضاع را برای اکثر اقتصادهای سراسر جهان بدتر می‌کند. از آنجایی که نفت تقریباً همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به دلیل افزایش قیمت نفت، کل فرآیند حمل و نقل کالا افزایش می‌یابد.

قیمت بالای نفت در آینده عواقب بدتری برای اقتصاد بسیاری از کشورها خواهد داشت. از آنجایی که نفت بسیاری از موارد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزایش قیمت نفت نیز باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل محصولات در بازار جهانی می‌شود. بنابراین، هزینه سوخت برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه حمل و نقل مبتنی بر سوخت حتی بالاتر خواهد بود. افزایش نرخ تورم کشورها در سال‌های اخیر دسترسی مردم به کالاهای اساسی مصرفی را نیز محدود خواهد کرد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه، آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی سعی کرده‌اند روسیه را که درآمدهای نفتی آن یک سوم اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد، در زمینه گاز طبیعی و نفت تضعیف کنند. از نظر آمریکا، کاهش قیمت هر بشکه نفت بر اقتصاد روسیه فشار خواهد آورد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]