افزایش ذخیره سازی گاز / ظرفیت سال آینده چقدر است؟
افزایش ذخیره سازی گاز / ظرفیت سال آینده چقدر است؟

ذخیره سازی گاز، یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در ایران صورت گیرد تا در ماه های سرد سال، درگیر مشکلات نشویم.

کشور ما از نظر منابع گاز، دارای ذخایر عظیم است که باید توجه ویژه ای به آن شود. نیاز است تا مسئولان امر و دولت، تلاش هایی را برای افزایش ذخیره سازی گاز انجام دهند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: انتظار ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد بهره‌برداری از فاز دوم توسعه میدان سراجه و تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری از فاز دوم میدان شوریجه باشیم.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، اظهار داشت: ۲میلیارد مترمکعب برای شوریجه و یک‌میلیارد مترمکعب برای سراجه از قبل ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایجاد شده بود؛ به‌عبارتی برای ۴ ماهه سرد امسال، حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد مترمکعب ظرفیت برداشت گاز از دو مخزن ذخیره‌سازی شوریجه و سراجه در اختیار داشتیم.

وی افزود: فاز ۲میدان شوریجه و فاز ۲میدان سراجه به همراه سه میدان بانکول، مختار و قزل تپه، در برنامه توسعه ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور قرار دارند که متولی اقدام‌های بالادستی در میدان‌های بانکول، مختار و قزل تپه، شرکت ملی نفت ایران است.

نوشادی در خصوص آخرین وضعیت توسعه فاز ۲میدان شوریجه گفت: با توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه و تکمیل فاز دوم آن، ظرفیت ذخیره‌سازی در این میدان از ۲میلیارد مترمکعب به ۴میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد که این طرح توسعه‌ای، هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی ۳۵درصدی در اجرا دارد.

وی ادامه داد: فاز ۲سراجه هم پیمانکار دارد، این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی رسیده و با تکمیل فاز ۲میدان سراجه، ظرفیت ذخیره سازی گاز در این پروژه از یک‌میلیارد مترمکعب به ۱.۵  میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد بهره‌برداری از فاز دوم توسعه میدان سراجه و تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری از فاز دوم میدان شوریجه باشیم.

امروزه نه تنها توسعه، بلکه ادامه زندگی نیز نیازمند مصرف انرژی است که از طریق حامل‌های گوناگونی مانند نفت، گاز، فراورده‌های حاصل آن و انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و با توجه به نقش مؤثر انرژی در توسعه و رفاه اقتصادی همچنین محدود بودن منابع به ویژه گاز طبیعی، مدیریت صحیح مصرف انرژی (گاز) یک ضرورت انکارناپذیر است.

شرکت ملی نفت ایران در آخرین گزارش رسمی خود حجم ذخایر گاز طبیعی و متعارف ایران را بیش از ۳۳.۷ تریلون متر مکعب و حجم ذخایر نفت خام متعارف و قابل برداشت کشور را حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه اعلام کرد. بر این اساس سال گذشته با وجود تأخیر در توسعه و افزایش ظرفیت تولید در میادین نفت و گاز کشور، رکوردهای جدید در کشف ذخایر نفت و گاز طبیعی به دست آمده و حدود ۱.۹ میلیارد بشکه نفت و ۳۸۸ میلیارد مترمکعب گاز کشف و به حجم ذخایر قابل استحصال کشور افزوده شده است.

در سال‌های اخیر نیز گاز طبیعی به عنوان پلی میان یک گذشته سوخت فسیلی و آینده کم‌کربن بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است و گاز که انتشار آلایندگی کمتری نسبت به سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ دارد، برای تأمین نیازهای انرژی جوامع بهترین گزینه به شمار می‌آید.

دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان، در ایران قرار دارد و کشور ما با ۳۲ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، ۱۶ درصد از کل ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. بخش زیادی از ذخایر گازی ایران در میدان فراساحلی پارس جنوبی در خلیج فارس متمرکز شده که با قطر مشترک است. مجموع تولید در سال ۲۰۲۰ به ۲۳۴ میلیارد متر مکعب یا میانگین روزانه ۶۴۵ میلیون متر مکعب رسید که این ذخایر گازی عظیم نیازمند توسعه است.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]