آب این روستا تامین شد / رکورد جدید در پروژه آبرسانی
آب این روستا تامین شد / رکورد جدید در پروژه آبرسانی

بحران آب و خشکسالی، مدتی است که حضور خود را در کشور پر رنگ تر از گذشته کرده است.

کمبود بارش ها و مصرف بی رویه آب، سبب شده است تا خشکسالی گریبان گیر کشور شود و بسیاری از روستاها در تامین آب دچار مشکل شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با افتتاح آبرسانی به روستای «هُلُر» واقع در جزیره قشم، تامین آب پنج‌هزارمین روستای کشور در قالب طرح ملی جهاد آبرسانی در هفته جاری به انجام می‌رسد.

«هاشم امینی» افزود: با اجرای طرح «جهاد آبرسانی» از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، مشکلات تامین آب پنج‌هزار روستا با جمعیت ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار میلیون نفر برطرف شده است.

وی از افتتاح طرح آبرسانی به شهر «درگهان» و روستای هُلُر از طریق سامانه آب شیرین‌کن خبر داد و گفت: تامین پایدار آب شرب شهروندان مناطق مختلف قشم و توسعه زیرساخت‌های آن یکی از اولویت‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود.

مدیرعامل آبفای کشور ادامه‌داد: با احداث سامانه آب‌شیرین‌کن، آب شرب پایدار شهر درگهان و روستای هلر با جمعیت ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ مشکلی تامین می‌شود.

امینی خاطرنشان‌کرد: با افتتاح آب شیرین‌کن شهر «لیردف»، کیفیت آب این شهر و ۲۰ روستای مجتمع آبرسانی «کاشی‌کرتی» از توابع شهرستان جاسک با جمعیت ۱۰هزار و ۴۵۱ نفر ارتقای چشم گیری پیدا خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به تامین آب ۲۰ روستای شهرستان جاسک از ۲ حلقه چاه حفر شده در دشت «زرآباد» استان سیستان و بلوچستان و شور شدن تدریجی این چاه‌ها، مقرر شد تا با راه‌اندازی این آب‌شیرین‌کن کیفیت آب این شهرها بهبود یابد تا مردم بتوانند از آب شرب با کیفیت و مطلوب استفاده کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه با افتتاح خط انتقال آب از مخزن «درکوه» به روستاهای کنار «سیاه تم گس دولاب»، «سرریگ عایشه آباد» و «چاهو شرقی و غربی»، ۶۲۹۴ نفر از آب شرب بهره‌مند خواهند شد، ادامه‌داد: یکی دیگر از اقدامات مهم و موثر شرکت آب و فاضلاب کشور در روز عید سعید فطر، کلنگ‌زنی خط انتقال آب از دوراهی بندر خمیر تا «کهورستان» به طول ۷۲ کیلومتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان‌کرد: با اتمام این طرح، شهر «رویدور» و ۳۸ روستای منطقه کهورستان و خمیر از آب شرب بهره‌مند خواهند شد.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس و نماینده مردم یزد ضمن تشکر از ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی روز قدس به منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین با بیان اینکه استان یزد یکی از استان‌هایی است که دارای تنش آبی است و برخی مواقع دچار بحران می‌شود، گفت: استان یزد آب و هوایی خشک دارد و به دلیل خشکسالی‌های دو دهه گذشته، آب‌های زیرزمینی جایگزین نشده و لذا آب شرب مردم استان یزد نامتعارف است و مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده است.

وی افزود: در دولت‌های دوازدهم و یازدهم آب پایدار را برای استان یزد پیگیری کردیم.

استان یزد، دومین استان معدنی کشور است

جوکار اظهار کرد: استان یزد، دومین استان معدنی کشور است، به همین جهت پیشنهاد تهاتر داشتیم که با بهره برداری از معادن، آب به استان انتقال یابد که اگرچه در دولت قبل موفق نبودیم اما در دولت سیزدهم، رئیس جمهور و وزرای صمت و نیرو موافقت کردند در ازای بهره برداری از دو یا سه معدن، انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد انجام شود.

منبع:

ایرنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]