افزایش شدید مصرف برق / نیاز به صرفه جویی احساس می شود
افزایش شدید مصرف برق / نیاز به صرفه جویی احساس می شود

آمار نشان می دهد که مصرف برق در کشور شدت پیدا کرده است.

برق یکی از بزرگ ترین نیازهای کشور است که از مهم ترین انرژی های موجود محسوب می شود. مدتی است که مصرف برق، افزایش چشمگیری پیدا کرده است و این نیاز احساس می شود که صرفه جویی باید در دستور کار قرار گیرد.

در حالی که روند افزایش مصرف برق از همین اوایل بهار کلید خورده است، آمار میزان مصرف شبکه برق کشور در روز یکشنبه ١٩ فروردین ماه جاری نسبت به روز مشابه سال قبل بیش از ٤٥٠٠ مگاوات افزایش داشت.

سال گذشته در روز نوزدهم فروردین اوج مصرف شبکه برق کشور ٤٠ هزار و ٣٩٢ مگاوات بود که این رقم در روز یکشنبه ١٩ فروردین ماه جاری با ٤ هزار و ٥٦٨ مگاوات افزایش به ٤٤ هزار و ٩٦٠ مگاوات رسید.

این در حالی است که هنوز در اوایل بهار به سر می‌بریم و به دوره اوج گرما نرسیده‌ایم، با این وجود؛ صنعت برق کشور با آمادگی کامل به استقبال اوج بار امسال رفته و برای عبور موفق از آن ١٨٠ برنامه را تدوین کرده و در دست اجرا دارد که با اتکا به آن بتواند همچون دو سال گذشته برق پایدار را برای همه مشترکان تأمین کند.

البته در این راه مشترکان نیز می‌توانند با مدیریت درست مصرف برق و خاموش کردن چراغ‌های غیر ضروری و نیز استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات پایانی شب، در این راه صنعت برق را یاری دهند.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از مرکز آمار مجموع انرژی الکتریکی ناویژه تولید شده در واحدها، در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۷۸ هزار گیگاوات ساعت بوده است. در آن دوره زمانی تا سال ۱۳۹۰ مجموعا حدود ۷۴ تا ۷۶ درصد انرژی الکتریکی تولید شده به مصرف بخش‌های مختلف اقتصادی می‌رسید. «انرژی الکتریکی ناویژه» بیانگر کل انرژی تولید شده با محاسبه انرژی مصرفی داخل نیروگاه‌ها تعریف می‌شود.

حدود ۳۳ درصد مصرف کل انرژی الکتریکی در این سال‌ها به مصرف بخش خانگی می‌رسید، بخش صنعتی با سهم حدود ۳۲ درصد، دومین مصرف‌کننده انرژی الکتریکی در ایران بود.

در سه سال ابتدایی دهه ۹۰ تولید انرژی ناویژه الکتریکی بین ۲۴۰ تا ۲۷۰ گیگاوات ساعت قرار داشت، سهم بخش خانگی مختصری کاهش یافت و به ۳۰ تا ۳۲ درصد رسید. صعنت در عوض شاهد رشد سهم خود از مصرف بود.

در این سال‌ها بخش کشاورزی که قبلا حدود ۱۳ درصد از انرژی الکتریکی تولید شده را در اختیار داشت، مصرف خود را افزایش داد و سهم آن به بیش از ۱۶ درصد رسید. در این دوره علاوه بر تغییرات یاد شده، میزان مصرف برق از کل تولید ناویژه از ۷۶ درصد تا ۸۰ درصد افزایش یافت.

در نیمه دهه ۹۰ علی‌رغم تجربه افزایش سهم بخش خانگی از انرژی الکتریکی و رسیدن آن به ۳۳ درصد، مجددا در نیمه دوم مصرف این بخش کاهش یافت و سهم حدود ۳۱ تا ۳۲ درصدی را رقم زد. در مقابل بخش کشاورزی با تجربه کاهش مصرف، حدود ۱۴ درصد از تولید ناویژه الکتریکی را به خود اختصاص داد. در این دوره زمانی میزان تولید انرژی الکتریکی از ۲۸۰ گیگاوات ساعت افزایش یافت و در سال ۹۹ بالغ بر ۳۴۰ گیگاوات ساعت رسید.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]