پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 12143
  • 31 جولای 2023 - 9:11
  • 184 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بازاری که دستور نمی‌شناسد / مقاومت سرنوشت‌ساز دلار

بازاری که دستور نمی‌شناسد / مقاومت سرنوشت‌ساز دلار
بازاری که دستور نمی‌شناسد / مقاومت سرنوشت‌ساز دلار

اکوایران: اگرچه پارامترهای اقتصادی در نهایت به سمت تعادل حرکت می‌کنند ولی حساسیت بازار ارز به مسائل سیاسی باعث شده در سال‌های اخیر اقتصاد در کوتاه‌مدت هم دستور نشناسد و قیمت‌ها و اقدامات دستوری برای کنترل تورم در جامعه در بازار سرکش ارز جواب معکوس بدهد و دلار جواب متفاوتی به این سیاست‌ها داشته باشد.

به گزارش اکوایران، چندی پیش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها افزایش پیدا کرد و باعث شد شرکت‌های پتروشیمی بویژه اوره‌سازها نسبت به آینده سودآوری در این صنعت بدبین شوند. در شرایطی که این تصمیم باعث شد بازار سرمایه به رنگ خون دربیاید، برخی از اوره‌سازها از احتمال تعطیلی واحدهای خود سخن گفتند و برخی دیگر سعی کردند به واردات گاز از ترکمنستان فکر کنند.

در چنین شرایطی پیشنهاد شد تا فرمول مشخصی برای قیمت گاز تعیین شود تا تکلیف تولیدکننده مشخص شود، ولی این تصمیم توسط دولت رد شد و قیمت خوراک پتروشیمی در محدوده هفت هزار تومان باقی ماند.

افزایش نرخ خوراک تنها مشکلی نبود که دامن شرکت‌ها را گرفت بلکه چنین تصمیماتی دامن شرکت‌های معدنی را هم گرفته و این بار معدنی‌ها با افزایش عوارض صادراتی و مالیات درآمد شرکت‌های معدنی تهدید شده‌‌اند. پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از تامین‌کنندگان اصلی ارز کشور هستند که با صادرات خود ارزآوری انجام می‌کنند. برخی از تحلیلگران معتقدند که تصمیمات دولت برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و عوارض صادرات معدنی‌ها، برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از افزایش کسری بودجه انجام شده است و از آنجا که کسری بودجه و رشد نقدینگی از متهمین اصلی تورم محسوب می‌شود، احتمالا دولت این رویکرد را برای کنترل تورم و کنترل نقدینگی انجام داده تا مجبور به چاپ پول نشود.

در نقطه مقابل چنین اقداماتی، قیمت‌گذاری دستوری رشته‌های بازارساز برای کنترل تورم را پنبه می‌کند و اثرات آن را در بخش‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد.

از سوی دیگر، روسیه اعلام کرده که توافق صادرات غلات با اوکراین از دریای سیاه را تمدید نخواهد کرد. همین تصمیم باعث شده تا برخی تحلیلگران با ایجاد مشکل در صادرات گندم اوکراین، آینده قیمت گندم را صعودی ببینند. چنین اتفاقی در شرایطی که گفته می‌شود کشاورزان با قیمت خرید تضمینی گندم حاضر به فروش محصول خود نیستند، باعث خواهد شد تا مصارف ارزی برای واردات گندم افزایش پیدا کند.

به نظر می‌رسد دولت بنا بر صلاحدید خود برای کنترل تورم، دست به قیمت‌گذاری دستوری و افزایش مالیات زده است تا میزان رشد نقدینگی را کنترل و اثر آن بر افزایش تورم را مهار کند ولی آنچه فعلا با بررسی تحلیل استراتژیست‌ها در بخش‌های مختلف مشخص می‌شود، آن است که افزایش نرخ خوراک پتروشیمی در کنار افزایش عوارض و مالیات شرکتی‌های معدنی، درآمدهای شرکت‌ها را کاهش می‌دهد که احتمالا منجر به کاهش ارزآوری خواهد شد. در نقطه مقابل قیمت‌گذاری دستوری برای حامل‌های انرژی، مصارف ارزی را بالا برده و رشد احتمالی قیمت گندم نیز می‌تواند بر افزایش مصارف ارزی دامن بزند.

در سال‌های قبل مانند زمان برجام یا پیش از سال ۹۰ که میزان اثر تنش‌های سیاسی به اندازه حال نبود، چنین اقداماتی با ایجاد رکود می‌توانست تورم و رشد قیمت ارز را مهار کند ولی در شرایطی که ایالات متحده در کنار دیپلماسی سیاست افزایش فشار بر ایران را اتخاذ کرده است و ریسک‌های سیاسی مورد توجه بازار ارز است، افزایش مصارف ارزی در کنار کاهش درآمدهای ارزی با نوسان سیاست‌های خارجی می‌تواند در چالش‌های سیاسی پیش رو، بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه پارامترهای اقتصادی در نهایت به سمت تعادل حرکت می‌کنند ولی حساسیت بازار ارز به مسائل سیاسی باعث شده در سال‌های اخیر اقتصاد در کوتاه‌مدت هم دستور نشناسد و قیمت‌ها و اقدامات دستوری برای کنترل تورم در جامعه در بازار سرکش ارز جواب معکوس بدهد و دلار جواب متفاوتی به این سیاست‌ها داشته باشد.

مقاومت سرنوشت‌ساز دلار

قیمت دلار در معاملات روز قبل برای دومین روز متوالی نتوانست در محدوده مقاومت ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان باقی بماند و به عقب برگشت، محدوده ۴۹ هزار ۱۰۰ تومان علاوه بر آنکه مقاومت کوتاه مدت دلار است که بارها قبل در واکنش به این سطح اسکناس آمریکایی تغییر رفتار نشان داده است، مقاومت خط کیوجنسن در اندیکاتور ایچی کومو نیز هست که به دلیل صاف بودن نمودار در این محدوده اهمیت این مقاومت بالا رفته است، در صورتی که دلار بتواند مقاومت فوق را بشکند مقاومت ابر کومو در محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان پیش روی آن قرار دارد در غیر اینصورت حمایت ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان که مماس بر خط حمایت تنکاسن است حمایت بعدی دلار خواهد بود.

سکه گرفتار دو‌نیمه

قیمت سکه به مرز نیمه کانال ۲۸ میلیون تومانی نرسید و به عقب برگشت در صورتی که سکه تصمیم به صعود داشته باشد باید مقاومت نیمه کانال را در هم بشکند در غیر اینصورت حمایت نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی مهمترین حمایت پیش روی سکه است.

بازاری که اسیر خبرها و شایعات بد است

چند وقتی است که در حمایت های مهم بازار سرمایه خبرهایی منتشر میشود که وضعیت برای این بازار را که باید از تورم منتفع شود بحرانی می کند، در شرایط که شاخص خودرو در روز قبل در حمایت مهمی قرارداشت، در ابتدای معاملات با رنج منفی روبه رو شد و تا حمایت بعدی که در دیدبان روز قبل مشخص شده بود کاهش پیدا کرد، شایعه توقف معاملات در بورس کالا هم در روز قبل حال بازار سرمایه را بدتر کرد و شرایط برای بازار سرمایه در ساعت پایانی بدتر شد هرچند این خبر در نهایت و پس از زمان معاملات بازار تکذیب شد ولی شاخص کل حمایت محدوده یک میلیون و ۹۸۰ هزار واحد را از دست داد و فاصله کمی تا حمایت قبلی خود در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
در صندوق‌های طلا و‌ درآمد ثابت چه خبر است؟ 02 مه 2024

در صندوق‌های طلا و‌ درآمد ثابت چه خبر است؟

دلار و سکه از مقاومت عقب نشست/ یوروی بازار زیر ریت جهانی معامله شد/ درخواست اصلاح نرخ نیما از رهبری بحث داغ بازار شد/ فنی‌ها می‌گویند بازار در حال پیدا کردن نقطه تعادل هست/ در صندوق‌های طلا و‌ درآمد ثابت چه خبر است؟

رکورد سود خالص شرکت تتر در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ 02 مه 2024

رکورد سود خالص شرکت تتر در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴

اکوایران: شرکت تتر اعلام کرده سود خالص این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به ۴/۵۲ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد برای این شرکت محسوب می‌شود.

02 مه 2024

بده‌بستان صندوق‌های طلا و درآمد ثابت در روزهای اخیر

بازار ارز و سکه از مرزهای مقاومتی عقب نشستند و قیمت دلار، سکه، درهم و طلای آبشده به کانال پایین‌تر برگشتند.  تحرکاتی که در سمت صندوق‌های طلا و صندوق درآمد ثابت در حال رخ دادن هستند  هم این گزاره‌ را تقویت می‌کند که بازار تا هفته بعد جان افزایش ندارد. در طی سه روز گذشته […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.