چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 137804
  • 08 اکتبر 2024 - 21:35
  • 6 بازدید
  • ۰ دیدگاه

واردات برای بانک مرکزی چقدر آب خورده است؟

واردات برای بانک مرکزی چقدر آب خورده است؟
واردات برای بانک مرکزی چقدر آب خورده است؟

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که بالاترین میزان تخصیص ارز وارداتی به کالاهای تجاری و بازرگانی تعلق گرفته است.

به گزارش اکوایران در آخرین گزارش تامین ارز بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۱۶ مهر، بیش از ۳۵ میلیارد دلار ارز کشور برای واردات تامین شده است. بر اساس این گزارش، ۵۳٫۶ درصد از این مبلغ به کالاهای تجاری و بازرگانی اختصاص یافته است. به طوری که حدود ۱۹ میلیارد دلار خرج این کالاها شده است.

دو گروه کالای اساسی و دارو و واردات در مقابل صادرات نیز هر کدام سهمی ۲۲ درصدی از ارز وارداتی کشور داشته‌اند. به طوری که حدود ۷٫۸ میلیارد دلار جهت تامین مخارج ارز وارداتی هرکدام از این گروه‌ها اختصاص یافته که در مجموع ۱۵٫۶ میلیارد دلار می‌شود. در نهایت ۸۴۶ میلیون دلار به بخش خدمات تخصیص داده شده که معادل ۲٫۴ درصد است.

030717

هزینه کالاهای اساسی و دارو برای بانک مرکزی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مجموعا ۷ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار به واردات کالاهای اساسی و دارو ارز تخصیص یافته است. از این مقدار ۶ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار صرف واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شده است. این گروه شامل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌ها و سایر می‌شود. به دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. ارز تخصیص یافته به این دسته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برآورد شده است.

030717

مقدار ارز تخصیص یافته به بخش صنایع

به طور کلی، ارز مورد نیاز صنایع در هفت گروه دسته‌بندی شده و برای آن‌ها مجموعا ۲۶ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. مشمولان دریافت این وجه یا ارز را به صورت نیمایی دریافت کرده‌اند یا واردات در مقابل صادرات داشته‌اند.

از میان این شش گروه، بیش‌ترین حجم ارز تخصیص یافته بعد از گروه «سایر»، ۴ میلیارد و ۴۳۹ میلیون دلار بوده که به «صنایع حمل‌ونقل خودرو» مربوط می‌شود. از این مقدار، ۲ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار ارز از طریق ارز نیمایی و یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون دلار از طریق واردات در مقابل صادرات تامین شده است. در مقابل، کمترین ارز تخصیص یافته در این گروه، تنها ۹۹۳ میلیون دلار بوده که به «منسوجات و پوشاک» تعلق دارد. از ارز تامین شده این بخش، ۹۴۱ میلیون دلار از طریق ارز نیمایی و ۵۲ میلیون دلار از طریق واردات در مقابل صادرات بوده است.

به طور کلی در بخش صنعت، ۱۹ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار به ارز نیمایی و ۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار به واردات در مقابل صادرات تخصیص یافته است.

030717

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ورق در بازار ارز برگشت/ معامله‌گران امروز کدام بازار را انتخاب کردند؟ 08 اکتبر 2024

ورق در بازار ارز برگشت/ معامله‌گران امروز کدام بازار را انتخاب کردند؟

اکوایران:امروز در بازار ارز ورق برگشت و قیمت‌ها کاهشی شد.

طلای جهانی در سرازیری سقوط 08 اکتبر 2024

طلای جهانی در سرازیری سقوط

اکوایران: با از میان رفتن احتمال کاهش بزرگ نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، قیمت فلز زرد همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

اقدام بحرین در راه‌اندازی «صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین» با یک مزیت ویژه 08 اکتبر 2024

اقدام بحرین در راه‌اندازی «صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین» با یک مزیت ویژه

اکوایران: صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران بزرگ در نظر گرفته شده است و راهی برای بهره‌مندی از افزایش بالقوه قیمت بیت‌کوین تا حد معینی را فراهم می‌کند. اگر قیمت بیت‌کوین کاهش یابد، سرمایه‌گذاران هیچ پولی را از دست نخواهند داد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.