شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 14689
  • 08 آگوست 2023 - 9:13
  • 158 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بورس مانع دلار می‌شود؟

بورس مانع دلار می‌شود؟
بورس مانع دلار می‌شود؟

اکوایران: سبزپوشی و حمایت از بورس اگر با افزایش ورود پول و جریان نقدینگی به بازار سرمایه همراه باشد می‌تواند ورودی نقدینگی به بازار ارز را محدود کند و مانع از رشد شتابان دلار شود.

به گزارش اکوایران، بازار سرمایه این روزها بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. با وجود اینکه میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده و شاخص در محدوده بالاتری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ است، ولی با رشد دلار و کاهش ارزش دلاری بازار سرمایه، نگرانی‌ها برای بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و تب حمایت از بورس بالا گرفته است.

در حالی که چندی پیش خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به هفت هزار تومان در کنار خبر افزایش عوارض و مالیات شرکت‌های معدنی برای بورس سنگین تمام شد و نقشه بازار به رنگ خون درآمد ولی این روزها به نظر می رسد تب حمایت از بازار سرمایه هم در حال فراگیری است؛ حمایتی که باید دید باعث می‌شود سهامداران ترسیده از ریسمان سیاه و سفید بازار دوباره به بازار ورود کنند یا خیر.

پس از انتقاداتی که درباره نحوه انتشار اطلاعات منتشر شد امیرمهدی صبائی سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد که در ادامه بررسی ها پیرامون استفاده از اطلاعات نهانی در روزهای منتهی به ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت امسال، ۴۰ کد مظنون بر اساس الگوی رفتاری مشکوک شناسایی و جهت بررسی های دقیق تر به دادستانی معرفی شدند.

نمایندگان مجلس نیز به صندوق توسعه ملی اجازه دادند که یک درصد از منابع خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه گذاری کنند. در جلسه روز قبل مجلس محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که شرایط کنونی بازار به شدت بر منافع ذی نفعان اثر منفی گذاشته و از رییس مجلس خواست تا در هفته آینده نشستی با مسولان بورس داشته باشد. به نظر می رسد مسولان ارزندگی بورس را باور کرده اند. چرا که سیاست های عکس سال ۹۹ را در پیش گرفته اند‌. در سال ۹۹ وقتی بحث حباب در بازار سرمایه بالا گرفت، مسولان سعی کردند جریان ورود پول به بازار سرمایه را محدود تر کنند و در ادامه بازار سرمایه فروریخت ولی در حال حضور به نظر می رسد از ورود پول به بازار سرمایه حمایت می شود که می تواند ورق را در بازار سرمایه برگرداند.

روز قبل شاخص کل با سبزپوشی گروه خودرو مثبت شد که خبر رفع توثیق سایپا و ایران خودرو در شکل‌گیری صف های خرید بی تاثیر نبوده است.

سبزپوشی و حمایت از بورس اگر با افزایش ورود پول و جریان نقدینگی به بازار سرمایه همراه باشد می تواند ورودی نقدینگی به بازار ارز را محدود کند و مانع از رشد شتابان دلار شود، به همین خاطر رونق بورس می‌تواند مانع رونق بازار ارز شود.

شاخص کل پنج روز متوالی مثبت بوده و حجم معاملات افزایش پیدا کرده است که نشانه های مثبتی است که احتمال بازگشت شاخص کل را تقویت کرده است.‌در ساعت پایانی روز قبل صف های خودرو فرو ریخت و به نظر می رسد با کاهش قیمت ها در ساعت پایانی روز قبل، بازار امروز پر عرضه تر آغاز شود ولی ارزش معاملات مهم است که اگر در منفی ها کاهش پیدا نکند و تقویت شود به عنوان سیگنال ورود شناسایی خواهد شد. مقاومت دو‌میلیون و ۵۰ هزار واحد و مقاومت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مقاومت های پیش روی بازار هستنند، حمایت محدوده دو میلیون واحد نیز می تواند مانع از ریزش شاخص کل شود.

ثبات به بازار ارز رسید

ثبات به بازار ارز رسیده است اکثر تحلیلگران روز قبل از شکل گیری ثبات در بازار ارز گفتند، البته خبرهای منفی، خوراک افزایشی های بازار ارز است ولی در صورتی که خبر خاصی منتشر نشود محدوده ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان حمایت اول دلار است که در صورتی که شکسته شود حمایت محدوده ۴۹ هزار تومان روی خط روند صعودی حمایت مهمتری است.

 مقاومت های ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین ۵۰ هزار و دویست تومان نیز پیش روی مسیر صعودی دلار قرار گرفته اند‌.

طلا به حمایت رسید

طلای آب شده به حمایت خط روند صعودی برگشته و در آن نفوذ کرده است. طلای آب شده روز قبل روی حمایت محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بسته شد و مقاومت‌های ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و مقاومت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد، درصورتیکه حمایت طلای آب شده شکسته شود، حمایت های ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و حمایت محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان مهم خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
سکه تمام رکورددار رشد هفتگی/ سکه گرمی بیشترین زیان را ثبت کرد 10 مه 2024

سکه تمام رکورددار رشد هفتگی/ سکه گرمی بیشترین زیان را ثبت کرد

اکوایران: در رکود هفتگی بازار ارز و طلا سکه امامی رکورددار رشد هفتگی و سکه یک گرمی پرچمدار سقوط شد.

10 مه 2024

رمزارزها بازار طلا را کنترل می‌کنند؟

طلا به وضعیت اقتصاد جهان وابسته است. بسیاری از دولت ها پشتوانه پولی خود را براساس فلزات گرانبها قرار می دهند. اخیرا با رشد نرخ جهانی طلا، بازار کریپتو و بیت کوین شروع به افزایش کرد. یکی از ابزارهایی که آمریکا از آن استفاده می کند که سرمایه گذاران به طلا روی نیاورند، بازار کریپتو […]

نظر کارشناسان درباره تغییر قیمت ‌بیت‌کوین در بلندمدت 10 مه 2024

نظر کارشناسان درباره تغییر قیمت ‌بیت‌کوین در بلندمدت

اکوایران: با وجود نوسانات بیت‌کوین در هفته‌های اخیر، کارشناسان نسبت به چشم‌انداز بلندمدت قیمتی این ارز دیجیتال نگاه مثبتی دارند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.