دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 20592
  • 28 آگوست 2023 - 8:11
  • 145 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سیگنال تورم به دلار / بورس در امتحان سربلند شد

سیگنال تورم به دلار / بورس در امتحان سربلند شد
سیگنال تورم به دلار / بورس در امتحان سربلند شد

اکوایران: مهمترین خبری که بر قیمت دلار در روز قبل اثر داشت، آمار مربوط به تورم بود. سرد شدن انتظارات تورمی و کاهش نقدینگی مهمترین عاملی بود که باعث ایجاد آرامش در بازار ارز و باور رسیدن به هدف تورمی ۳۰ درصدی شده بود.

به گزارش اکوایران، آنطور که به نظر می‌رسد دلار نسبت به خبرها بی‌حس شده است؛ نه با خبرهای بد از جا می‌پرد و نه به احترام خبرهای خوش تعظیم می‌کند.

حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومانی به قدری محکم ایستاده که دلار با نزدیک شدن به آن فورا به بالا برمیگردد در نقطه مقابل مقاومت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی چنان از جایگاه خود دفاع می کند که دلار با برخورد به آن به عقب برمی‌گردد. دلار تهران ۱۵ روزی است که چنین رفتاری دارد و هنوز هم نتوانسته از حصر خودساخته خود خارج شود، بازار ارز در این مدت اخبار مختلفی را دریافت کرده است، در پایانه هفته منتهی به بیستم مرداد خبر تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا هزار تومان از قیمت دلار انداخت و پس از آن تا کنون حتی بریکس و رکورد فروش نفت ایران هم نتوانسته دلار را مجبور به حمایت شکنی کند.

در چنین شرایطی معامله‌گران سکه و درهم نشان داده‌اند که نسبت به تغییرات حساس هستند، حباب درهم که در نیمه اول مرداد در محدوده ۴۰۰ تومان به طور میانگین نوسان می کرد این روزها در محدوده ۶۰۰ تومان نوسان می‌کند که نشان می دهد در شرایطی که دلار محدوده تعادلی خود را پیدا کرده درهم در ترجیح می‌دهد فاصله نرخ دلاری خود را با آن افزایش دهد. البته مهمترین خبری که بر قیمت دلار در روز قبل اثر داشت، آمار مربوط به تورم بود. سرد شدن انتظارات تورمی و کاهش نقدینگی مهمترین عاملی بود که باعث ایجاد آرامش در بازار ارز و باور رسیدن به هدف تورمی ۳۰ درصدی شده بود. بر اساس آخرین اطلاعاتی که خبرگزاری تسنیم ارایه کرده میزان تورم نقطه به نقطه کالا و خدمات در مرداد ماه به بیش از ۲ درصد و به ۲.۴ درصد رسیده است. ارایه به موقع و نظام مند آمارهای اقتصادی از عواملی است که باعث افزایش اعتماد به سیستم اقتصادی می شود تا صاحبان سرمایه با آرامش و اطمینان بیشتری سرمایه خود را در جهت تولید و ارتقای رشد اقتصادی وارد کنند ولی پس از منتشر نشدن آمار مربوط به مسکن، آمار مربوط به تورم نیز به جای انتشار از سوی سازمان آمار از طریق یک خبرگزاری منتشر شد که خلاف معمول ذهنیت اطلاعاتی فعالان اقتصادی است، چنین رویکردی ترس از ناشفاف شدن آمار اقتصادی را افزایش میدهد، همچنین رشد نقطه ای تورم مرداد ماه این انتظار را تقویت کرد که احتمالاهدایت تورم به محدوده هدف کار سخت تر از انتظارات است و چون تورم خود را در ارزش پول منعکس می کند قیمت دلار در واکنش به افزایش تورم مراد ماه در محدوده تعادلی بالا رفت.

معامله گران سکه جسور شده‌اند

معامله گران سکه به نظر می رسد پای خود را در محدوده های فعلی محکم کرده اند‌ و در برابر کاهش بیشتر قیمت ها مقاومت می کنند. چنین رفتاری را از محدوده حباب سکه می توان متوجه شد، در نیمه اول مرداد ماه حباب سکه تا کانال ۱۶ درصدی نیز عقب نشسته بود ولی این روز ها حباب سکه صعودی شده و با نوسان بالای کانال ۲۰ درصدی سعی خود را در حفظ محدوده های قیمتی کنونی می کند، معامله گران سکه هم نشان داده اند که خروج قیمت از محدوده تعادلی را موقت میدانند و فورا به محدوده امن خود بازمی‌گردند. روز قبل سکه عقب نشینی روز شنبه خود را جبران کرد و به محدوده ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید، سکه رفاه هم که در روز شنبه کاهش بیشتری داشت در رو یکشنبه رشد بیشتری را ثبت کرد و خود را به نزدیکی قیمت بازار رساند.

بورس در امتحان سربلند شد

ارزش معاملات خرد در روز قبل وارد کانال هفت هزار میلیاردی شد و تا نیمه کانال پیشروی کرد. افزایش استقبال خریداران از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که هسته معاملات بورس اوراق بهادار در روز قبل مورد اختلال قرار گرفت و علی حسنی مدیر عامل شرکت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مصاحبه ای اعلام کرد که یک به روز رسانی در حال انجام بود که به خاطر اختلال به وجود آمده در معاملات تصمیم بر آن شد که به وقت بهتری موکول شود، در چنین شرایطی ارزش معاملات خرد وارد کانال هفت هزار میلیارد تومانی شد.

علاوه بر این در روز قبل خبر عرضه اولیه شرکت تکاردان نیز منتشر شد، این خبر میزان عرضه سهام را در بازار بالا برد داد ولی در نهایت افزایش عرضه ها نتوانست بازار را عقب براند و با افزایش ارزش معاملات خرد و جذب عرضه ها در روزی که هسته معاملات دچار اختلال شده و خبر عرضه اولیه منتشر شده بود بورس از اولین امتحان خود در مسیر صعودی سربلند بیرون آمد و امیدها را به بهاری شدن شاخص افزایش داد.

خبر فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز خبر بنیادی مثبتی بود که از ریسک بازارها کاست. بازار سرمایه همواره گروه پتروشیمی را زیر نظر دارد و خبر افزایش نرخ خوراک همان چیزی بود که سقوط بازار را رقم زده بود.

رشد ارزش معاملات خرد و جذب عرضه ها توسط خریداران نوید ادامه روزهای سبز را میدهد و مقاومت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی و پس از آن مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مقاومت هایی هستند که می توانند در مسیر صعودی شاخص کل اختلال ایجاد کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
29 آوریل 2024

سفر همزمان فرزین و بلینکن سوژه دلار تهران

معامله‌گران می‌گویند بعد از سقف جنگی به کف تزریقی رسیدیم. بازار ارز و سکه در روز یکشنبه هم بر مدار کاهش بود و همچنان شاهد ریزش کانالی در قیمت دلار و سکه هستیم.  همزمانی سفر وزیر اقتصاد و ریس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه به این […]

29 آوریل 2024

اولویت‌‌بندی وزارت صمت برای تخصیص دلار و ریال

وزیر صمت به این نکته نیز اشاره کرد که تسهیلات به شرکت‌‌هایی تعلق می‌گیرد که به دنبال افزایش تولید و صادرات هستند و تولیدات آنها بیشتر دانش‌بنیان است و محصولات خود را با ریال تولید می‌کنند و وابستگی کمتری به واردات و صرف ارز دارند. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در کنار دومین اجلاس […]

صندوق‌های قابل معامله عامل افت قیمت بیت‌کوین؟ 29 آوریل 2024

صندوق‌های قابل معامله عامل افت قیمت بیت‌کوین؟

اکوایران: صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین در هفته منتهی به ۷ اردیبهشت، سرمایه خروجی قابل توجهی را ثبت کردند؛ عاملی که بر قیمت بیت‌کوین نیز تأثیرگذار بوده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.