سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 35300
  • 21 اکتبر 2023 - 8:13
  • 135 بازدید
  • ۰ دیدگاه

پرواز طلا با سوخت ریسک

پرواز طلا با سوخت ریسک
پرواز طلا با سوخت ریسک

اکوایران: طلا یکی از پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری است که وقتی سطح ریسک بالا می‌رود سرمایه‌گذاران را در آغوش می‌گیرد.

ریسک آن چیزی است که سرمایه را می‌ترساند؛ غالبا گفته می‌شود سرمایه ریسک‌گریز است. این ریسک می‌تواند ناشی از یک بیماری مانند کرونا باشد که به رستوران‌های زنجیره‌ای و هتل‌ها آسیب می‌رساند یا ریسک ناشی از سیاست انقباضی دولت و افزایش نرخ بهره که از جذابیت سرمایه‌گذاری می‌کاهد.

در هنگام بروز تحریم هم باید نسبت بازدهی به ریسک قابل‌توجه باشد تا صاحب سرمایه را وسوسه به سرمایه‌گذاری کند. به طور کلی غالبأ با افزایش ریسک‌ها افراد ریسک‌گریز طلا یا اوراق قرضه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و بسته به نوع ریسک تحمیل شده در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند؛ به طور کلی طلا یکی از پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری است که وقتی سطح ریسک بالا می‌رود سرمایه‌گذاران را در آغوش می‌گیرد.

در شرایطی که گزارش‌های اقتصادی آمریکا بهتر از انتظار بوده و مقامات پولی این کشور از ادامه سیاست‌های انقباضی برای کاهش تورم می‌گویند، در سایه تنش‌های خاورمیانه طلا به‌عنوان رقیب اوراق قرضه گارد صعودی به خود گرفته است.

بازدهی اوراق قرضه و قیمت انس طلا غالبا خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند ولی در شرایطی که بازدهی اوراق خزانه ده ساله برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ به ۵ درصد رسیده است در یک حرکت استثنایی طلای جهانی هم برخلاف معمول روند صعودی پر قدرت به خود گرفته است که ناشی از افزایش میزان ناامنی در خاورمیانه است.

انس طلا در معاملات پایان هفته تا نزدیکی مرز دو هزار دلاری بالا رفت. در نهایت خبر آزادی دو زندانی زن آمریکایی توسط گردان الاقسام که به وسیله قطر تایید شد موجب شد تا انس طلا هم نفس بکشد و در محدوده ۱۹۸۱ دلار هفته را به پایان برساند. هرچند قیمت اونس طلا بخشی از مسیر رفته را بازگشته ولی رشد قابل توجه انس طلا در پایان هفته عاملی است که می‌تواند بر روی طلا در روز جاری اثر بگذارد مگر آنکه دلار کاهش محسوسی را تجربه کند.

برزخ معامله‌گران سکه

معامله‌گران داخلی غالبا با توجه به حباب سکه اقدام به خرید و فروش می‌کنند وقتی حباب سکه افزایش می‌یابد از خرید دست می‌کشند و موقعیت فروش را می‌سنجد و در صورتی که حباب سکه به کف برسد برای خرید تصمیم‌گیری می‌کنند.

بررسی‌های اکو ایران نشان می‌دهد که حباب سکه امامی در روز پنجشنبه به کمترین سطح یک ماه گذشته رسیده و با فرض قیمت دلار در روز پنجشنبه حباب سکه امامی فردا در محدوده ۱۷ درصد قرار می‌گرد که اگر دلار تهران کاهش نیابد می‌تواند نهنگ‌های بازار سکه را به بازار وارد کند.

در حال حاضر سکه امامی گرفتار یک برزخ محدوده کننده است. در صورتی که قیمت سکه امامی حمایت محدوده ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را از دست بدهد روند انتظاری سکه نزولی خواهد بود و شکست مقاومت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی روند انتظاری از بازار ارز و سکه را صعودی می‌کند ولی بازه نوسانی کنونی برزخی است که تکلیف معامله‌گران با آن روشن نیست.

چپ بازارساز پر است

حباب درهم در روز پنجشنبه به کمترین سطح از دوم مردادماه رسید که نشان می‌دهد بازارساز ذخیره کافی برای عرضه در بازار و کنترل نوسان دارد. ولی با این حال درهم در برزخ حمایت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و مقاومت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان گرفتار شده و خروج از هر طرف وضعیت صعودی و یا نزولی درهم را مشخص می‌کند.

دلار آمریکا هم در آستانه مقاومت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفتار شده و شکست حمایت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومانی آن را نزولی خواهد کرد.

بورس در انتظار گزارشات

حرکت خلاف جهت انتظار طلای جهانی در حالی که بازدهی اوراق قرضه افزایش پیدا کرده نشان میدهد که چشم‌انداز معامله‌گران نسبت به جنگ در نوار غزه بدتر شده است.

با این حال در معاملات روز شنبه در نیمه دوم معاملات معامله‌گران جو فروش را تشدید نکردند و ارزش معاملات خرد کمی بهتر شد.

خبر پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در هر هفته به بازار منتقل شده و سپس تکذیب می‌شود که اگر در نهایت این خبر تایید شود بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد.

بازار سرمایه در انتظار گزارشات نیمسال است که با توجه به ارزندگی بازار اگر برآیند عملکرد نمادها مثبت باشد می‌تواند خریداران بیشتری به بازار جذب کند‌. شاخص کل پیش از مقاومت دو‌میلیون و ۴۰ هزار واحدی متوقف شده و حمایت دو میلیون واحدی را پیش رو دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
07 مه 2024

بالا کشیدن حباب سکه

قیمت دلار و سکه در دومین برخورد به کف حمایتی از این نقطه برگشت. بازار ارز و سکه در انتهای هفته گذشته به این سطح حمایتی رسیده بود اما در شکستنش ناکام بود. مجددا در روز یکشنبه قیمت به سمت این مرز حرکت کرد و دوباره نتوانست این مرز را از دست بدهد. قیمت سکه […]

تحولات جدید در روند معاملات بیت‌کوین 07 مه 2024

تحولات جدید در روند معاملات بیت‌کوین

اکوایران: شاخص فاندینگ رِیت بیت‌کوین پس از منفی شدن در پایان هفته گذشته به حالت خنثی‌تر بازگشته و قیمت این ارز دیجیتال تاحدودی با افزایش همراه شده است.

ماتم سهامداران در سالگرد سقوط بزرگ/ سیگنال اونس به صندوق‌های طلا 06 مه 2024

ماتم سهامداران در سالگرد سقوط بزرگ/ سیگنال اونس به صندوق‌های طلا

اکوایران: یکسال قبل در چنین تاریخی بازار سرمایه دفتر معاملات سبز چندماهه را بست و به یکباره فرو ریخت.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.