یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 43845
  • 21 نوامبر 2023 - 8:12
  • 116 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چرا بورس انتخاب آخر سرمایه‌گذاری شد؟

چرا بورس انتخاب آخر سرمایه‌گذاری شد؟
چرا بورس انتخاب آخر سرمایه‌گذاری شد؟

اکوایران:بازار سرمایه به عنوان بازار پویای کشور که می‌تواند هم تورم در بازارهای موازی را تعدیل کند و هم با جذب نقدینگی در فعالیتهای اقتصادی رونق اقتصادی را افزایش دهد آخرین انتخاب برای سرمایه‌‌گذاری مردم‌ است‌.

بازار بورس در محدوده ارزنده‌ای قرار گرفته‌است، ارزش دلاری شرکت‌ها به دلیل اصلاح بازار و رشد دلار کاهش قابل توجهی کرده است، نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌ها تعدیل شده به طوری که حتی با وجود سهم‌هایی با پی بر ای پایین‌تر از ۳ تحرکات مثبت حتی در چنین نمادهایی دیده نمی‌شود.

چند سالی است که تورم بالای ۴۰ درصد است ولی برخلاف آنکه بورس در تورم رونق می‌گیرد بورس کشور بیش از سه سال است که در برزخ به سر می‌برد.

اعجاب‌آور بودن بورس به حدی رسیده که حتی چندی پیش بلومبرگ هم از جذابیت بورس ایران گزارش داشت ولی صاحبان سرمایه هنوز هم دست به خرید سهام نمی‌زنند.

ایسپا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از ۱۲ هزار نفر مردم بالای ۱۵ سال به صورت حضوری نظرسنجی کرده است که اگر شرایط مالی شما به گونه‌ای باشد که بتوانید پس‌اندار کنید ترجیح می‌دهید پس‌انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟

این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۱.۳ درصد از شرکت‌کنندگان تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس دارند و گزینه‌های مسکن، کارآفرینی و طلا گزینه‌های اول تا سوم هستند.

بازار سرمایه به عنوان بازار پویای کشور که می‌تواند هم تورم در بازارهای موازی را تعدیل کند و هم با جذب نقدینگی در فعالیتهای اقتصادی رونق اقتصادی را افزایش دهد آخرین انتخاب برای سرمایه‌‌گذاری مردم‌است‌.

خاطره بدی که دعوت سال ۹۹ از مردم به بورس و سقوط پس از آن در یاد مردم گذاشت هنوز هم دست صاحبان سرمایه برای ورود به بازار بورس را می‌لرزاند.

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی رشد نقدینگی را کاهش داده و افزایش سود بانکی تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازار پرریسک سرمایه را کاهش داده‌است.

تصمیمات ناگهانی که یکباره صنایع بورسی را هدف قرار می‌دهد و یا ریسک‌های خارجی تحمیلی که جهت انتظارات در بازار سرمایه را برمی‌گرداند نیز عواملی هستند که تا کنون بر میزان سرمایه‌گذاری در بورس تاثیر گذاشته و اقبال به سمت بورس را کاهش داده‌است. به نظر می‌رسد عوامل مطرح شده را بتوان به عنوان دلایل آخر شدن بورس در انتخاب سرمایه‌گذاری برشمرد.

پیشتازی شاخص کل هم‌وزن در روز قبل به پایان رسید و شاخص کل هم‌وزن منفی‌تر از شاخص کل شد. نکته مثبت دو روز گذشته افزایش ارزش معاملات خرد است ولی این افزایش کافی نیست و برای رشد بازار سرمایه لازم است ارزش معاملات خرد در بالای کانال پنج هزار میلیارد تومان تثبیت شود.

مرز صعود دلار شکست

درهم امارات کانال ۱۴ هزار تومان را از دست داد و با کاهش ۶۰ تومانی در محدوده ۲۳ هزار و ۷۸۰ تومانی معامله می‌شود. روز قبل محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی وارد گود شد و گفت برخلاف اصرار برخی که فنر ارزی در حال جمع شدن است هیچ‌فنر ارزی وجود ندارد و در حقیقت این فنر مجازی برای زنده نگه داشتن انتظارات تورمی مطرح می‌شود‌.

به نظر می رسد صحبت‌های رییس بانک مرکزی در نشست بانکداری الکترونیک برای تأثیرگذاری بر انتظارات مردم انجام شده است. در حال حاضر دلار تهران خط روند صعودی خود را از دست داده است و با تثبیت زیر این خط روند با توجه به سیاست تثبیت قیمت ارز بانک مرکزی انتظار کاهش چندانی وجود ندارد ولی احتمال رشد دلار در کوتاه‌مدت ضعیف می‌شود.

تثبیت دلار زیر خط روند صعودی فعلا انتظارات افزایشی در بازار را خنثی کرده و شکست این مرز قدرت صعود دلار در کوتاه‌مدت را گرفته‌است.

سکه رفاه بالاتر از بازار آزاد

علیرغم کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه، سکه رفاه روز قبل بالاتر از بازار آزاد معامله شد. حباب سکه در محدوده منطقی ۱۸ درصد قرار گرفت و در شرایط رکودی فعلی حمایت ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش روی سکه است و در صورت بازگشت رو به بالای سکه مقاومت روانی ۲۹ میلیون تومانی بر سر راه آن قرار دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
هجوم دیوانه‌وار چینی‌ها به سمت طلا؛ آینده فلز زرد تحت تاثیر نفوذ چین 05 مه 2024

هجوم دیوانه‌وار چینی‌ها به سمت طلا؛ آینده فلز زرد تحت تاثیر نفوذ چین

اکوایران: قیمت جهانی طلا در حالی به بالاترین سطح خود رسید که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان چینی این فلز را با سرعت بی‌سابقه‌ای خریداری می‌کنند.

بازار سکه در انتظار گروسی/  کف ترازوی کاهشی‌ها سنگین‌تر است؟ 05 مه 2024

بازار سکه در انتظار گروسی/ کف ترازوی کاهشی‌ها سنگین‌تر است؟

اکوایران: سکه‌بازان می‌گویند در روز جاری مرز ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای سکه مهم است و در صورتی که آن را حفظ کند، احتمال ورود این فلز گران‌بهای داخلی به کانال ۴۲ میلیون تومان وجود دارد.

بازار آماده تست کف جدید دلار در سال ۱۴۰۳ 05 مه 2024

بازار آماده تست کف جدید دلار در سال ۱۴۰۳

به عقیده تحلیلگران فنی، گارد بازار همچنان نزولی است و قیمت دلار با اصلاح می‌تواند وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شود. حالا سوال این است که کف جدید قیمت دلار کجاست؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.