یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 45979
  • 29 نوامبر 2023 - 14:13
  • 95 بازدید
  • ۰ دیدگاه

نشانه‌های مثبت در بازار سرمایه/ زخم تحریم در روسیه سر باز کرد

نشانه‌های مثبت در بازار سرمایه/ زخم تحریم در روسیه سر باز کرد
نشانه‌های مثبت در بازار سرمایه/ زخم تحریم در روسیه سر باز کرد

اکوایران: ارزش معاملات گروه خودرو به عنوان لیدر سنتی بازار در صدر جدول قرار گرفت. روسیه در دریافت پول نفت خود از هند به مشکل خورده است به نظر می‌رسد زخم تحریم در اقتصاد روسیه نیز سر باز کرده و اتفاقی که در تجارت ایران با کره به وقوع پیوست اکنون در رابطه تجاری هند و روسیه در حال وقوع است.

به گزارش اکوایران، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در حوالی ۴ هزار میلیارد تومان است و چندوقتی است که دلار در کانال ۵۰ هزار تومان تثبیت شده و بازار سرمایه هم در پایین‌تر از کانال ۲ میلیون و‌‌ پنجاه هزار واحدی تثبیت شده‌ است.

در شرایطی که سیاست بازارساز تثبیت قیمت ارز است به نظر می‌رسد چیزی شبیه این اتفاق در بازار سرمایه هم قابل مشاهده است.

به هرحال بازار سرمایه مدتی است که رنج شده‌‌ است و تفاوت آن با بازار ارز در آنست که در حالیکه بازار ارز مجالی به نوسانگیران نمی‌دهد در این مدت چرخش پول در گروه‌های مختلف بازار سرمایه فرصت نوسان‌گیری را برای سهامداران فراهم کرده است.

در دیدبان روز گذشته گروه خودرویی بررسی شد و در این گزارش مطرح شد که این گروه به محدوده حساسی رسیده‌است که باید تعیین تکلیف کند.

با شروع معاملات در روز قبل نشانه‌هایی از وقوع این پیش‌بینی رویت شد و گروه خودرو در صدر بالاترین ارزش معاملات قرار گرفت. از طرفی یک نشانه مثبت دیگر نیز به بازار برگشت، نماد ذوب که در حرکت مثبت اخیر شاخص، لیدر حرکت افزایشی بود روز قبل با افزایش حجم معاملات و رنج مثبت همراه شد. در چنین شرایطی افزایش حجم و ارزش معاملات در گروه خودرو به عنوان لیدر سنتی بازار سرمایه در کنار افزایش حجم معاملات در نماد ذوب می‌تواند به عنوان نشانه‌ای باشد که بازار سرمایه هفته بعد می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.

روسیه هم به مشکل ایران در تحریم برخورد

خبر مشکلات روسیه با هند بر سر پرداخت‌ها پیش‌تر در دیدبان بررسی شده بود و در آن گزارش توضیح داده‌شد که چگونه روسیه در تجارت با هند به عاقبت ایران در تجارت با کره گرفتار شده‌است.

تحریم‌ها با هدف گره انداختن در اقتصاد کشورها ایجا می‌شود و روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به نظر می‌رسد زخم تحریم در اقتصاد روسیه نیز سر باز کرده و آنچه که پیش از این در کره برای ایران پیش آمد اکنون در تجارت با هند گریبان روسیه را گرفته‌است.

هند از مشتریان اصلی نفت روسیه پس از تحریم است که در نقطه مقابل مانند کره جنوبی متحد اصلی ایالات متحده نیز هست و بر خلاف خواست آمریکا عمل نمی‌کند.

هند نفت تخفیف ‌خورده روسیه را خریداری می‌کند، هزینه پرداخت آن را در بانک‌های خود نگهداری می‌کند و با پرداخت پول واردات خود به روپیه مشکل ناترازی تجاری خودش با روسیه را نیز حل می‌کند و به بهانه تحریم از پرداخت ارز به روس‌ها خودداری می‌کند.

رابطه تجاری تلخ ایران و کره به نظر می‌رسد این بار در میان روسیه و هند تکرار می‌شود. در حالی که هندی‌ها از این معامله سود می‌برند مقامات روسی اعلام کرده‌اند که روسیه منابع زیادی در بانک‌های هند دارد، که به اندازه آن نیاز به کالای هندی ندارد و بخش قابل توجهی از درآمد روسیه از هند به صورت روپیه و بدون استفاده مانده‌است.

محدوده‌های حیاتی در بازار ارز و سکه

تا اینجای کار بازارساز‌ از پس تقاضای ژانویه برآمده است و حتی با تسلط بازارساز بر بازار انتظارات نزولی نیز تقویت شده‌است. حال در چنین شرایطی شکست محدوده حمایتی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان دلار تهران میتواند انتظارات نزولی را تقویت کند و در نقطه مقابل، محدوده مقاومتی ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز مقاومت سرنوشت‌ساز سکه است. در حال حاضر تثبیت درهم بالای محدوده ۱۴ هزار تومان می تواند انتظارات نزولی را متوقف کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار سکه در انتظار گروسی/  کف ترازوی کاهشی‌ها سنگین‌تر است؟ 05 مه 2024

بازار سکه در انتظار گروسی/ کف ترازوی کاهشی‌ها سنگین‌تر است؟

اکوایران: سکه‌بازان می‌گویند در روز جاری مرز ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای سکه مهم است و در صورتی که آن را حفظ کند، احتمال ورود این فلز گران‌بهای داخلی به کانال ۴۲ میلیون تومان وجود دارد.

بازار آماده تست کف جدید دلار در سال ۱۴۰۳ 05 مه 2024

بازار آماده تست کف جدید دلار در سال ۱۴۰۳

به عقیده تحلیلگران فنی، گارد بازار همچنان نزولی است و قیمت دلار با اصلاح می‌تواند وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شود. حالا سوال این است که کف جدید قیمت دلار کجاست؟

05 مه 2024

الگوی سال گذشته دلار در ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟

اما آیا این ثبات در سال ۱۴۰۳ نیز می تواند وجود داشته باشد؟ داوود سوری، اقتصاددان، معتقد است که تکرار ثبات سال گذشته با چالش هایی در سال جاری مواجه خواهد بود. او دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را تورم می‌داند و می‌گوید که سیاست‌های دولت برای تزریق منابع به بازار و به تاخیر انداختن […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.