ایران هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا ندارد
ایران هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جای دیگری وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۳۰ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی با اشاره به ۲۸ مرداد گفت: ۷۰ سال از کودتا می‌گذرد و به فرمایش مقام معظم رهبری ۲۸ مرداد آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکاست. ائتلاف وزیر خارجه اسبق انگلیس با گاردین در این خصوص قابل توجه است. آمریکا و انگلیس به خاطر مقابله با ملت ایران پاسخگو باشند و پایان دادن به مواضع غیرسازنده و مداخله جویانه این دو کشور در امور داخلی ایران اولین گام ضروری در این رابطه است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روز مقابله با تروریسم اظهار داشت: ملت و دولت ایران به عنوان قربانی پدیده شوم تروریسم و قهرمان مبارزه با تروریسم هستند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان قرار دارد و سپاه پاسداران بنا به توصیف دقیق مقام معظم رهبری بزرگ ترین سازمان ضد تروریستی جهان و سردار شهید قهرمان  مبارزه با تروریسم به شمار می‌رود. در مسیر مبارزه با تروریسم‌  ده‌ها و صدها شهید ارزشمند فدا شدند.

وی با اشاره به اقدام کینه توزانه صهیونیست‌ها در به آتش کشیدن مسجدالاقصی و روز جهانی مسجد گفت: جایگاه مسجدالاقصی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و جهان اسلام هیچگونه تعرض و تعدی به آن را بر نخواهد تابید.

سفر امیرعبداللهیان به عربستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیر امیرعبداللهیان به عربستان و تشکیل مجمع گفت‌وگوهای همکاری منطقه‌ای اظهار داشت: سفر مهم وزیر خارجه در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از سوی وزیر خارجه عربستان انجام شد. موضوعات مختلفی در این سفر در برنامه گفت‌وگو قرار داشت. بعد از هفت سال انقطاع روابط موضوعات عدیده ای برای گفت‌وگو در نشست‌ها و دیدارهای مقامات عالیه دو کشور وجود دارد و این دیدار در همین چارچوب دیدار پرموضوع برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر بود. هم موضوعات سیاسی دوجانبه و هم موضوعات مربوط به منطقه را مطرح کردیم.

وی گفت: در این سفر فرصتی بود با عربستان به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم حوزه جنوبی خلیج فارس این ایده طرح و در این باره گفت‌وگو صورت گرفت و طرف سعودی دیدگاه‌های ایران و اهداف ناظر بر این ایده را مطرح کرد. این ایده مورد توجه عربستان قرا گرفت و گفتند این موضوع را بررسی می‌کنند. تشکیل چنین مجمعی یک روند است و باید نظر طرف‌های شریک این ایده گرفته شود. موضوع مورد بررسی قرار گیرد و با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم می‌توانیم بگوییم عملا در چارچوب مسیر گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داریم. گام‌های بعدی می‌تواند زمینه تاسیس این سازوکار را فراهم کند و این گفت‌وگوها به نتایج توأم با منافع مشترک کشورهای حوزه شمال و جنوب خلیج فارس منتهی شود.

روابط تجاری و اقتصادی ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و عربستان هم بیان کرد: در دیدار دو وزیر خارجه درباره فعال سازی دوباره موافقت‌نامه‌های موجود دو کشور و شروع مذاکرات برای انعقاد اسناد جدید مورد نیاز در روند توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوی خوبی شد از جمله همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف گفت‌وگو شد. دو طرف هم نظر بودند در اولین فرصت اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برگزار شود.

کنعانی همچنین گفت: طرف عربستانی مجددا دعوت پادشاه عربستان از دکتر رئیسی برای سفر به عربستان را تجدید و تأکید کرد و اتفاق نظر وجود دارد زمینه‌های انجام این سفر در زمان مناسب فراهم شود.

به گزارش فارس،‌ این دیپلمات ارشد ایرانی درباره روند مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار داشت: بازه زمانی مشخص در این ارتباط از سوی مقامات ذیربط ایران اعلام شده بود. حداکثر بازه زمانی برای این کار حدودا تا سقف دو ماه بود و توافق بین دو طرف شکل گرفت و روند اجرایی در مسیر توافق در حال پیشرفت است. گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یا اظهارنظرها در این خصوص خیلی محل اعتبار و توجه نیست.

وی گفت: ما به روند کار توجه داریم و خوشبین هستیم در بازه زمانی تعیین شده روند انتقال انجام شود. مبتنی بر توافق با روند خوبی در حال انجام است و امیدواریم در سقف نسبی زمانی تعیین شده این توافق به صورت کامل اجرایی و زمینه لازم و اعتمادسازی لازم برای پیشرفت روند کار در حوزه‌های دیگر مدنظر شکل بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تکرار اهانت به قرآن کریم که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود اظهار داشت: اولا لازم است به چند نکته اشاره کنم کارداران سوئد و دانمارک در غیاب سفرا به وزارت خارجه احضار شدند. ایران پیش از این هم اعلام کرد در اعتراض به اهانت به قرآن کریم در سوئد و عدم اقدام جدی و بازدارنده دولت سوئد سفیر جدید این کشور را نمی‌پذیریم و به همین خاطر کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار شد. کاردار دانمارک هم در غیاب سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار شد.

وی گفت: قرآن مستدل‌ترین بیان است و نمی‌توان به بهانه آزادی بیان آن را مورد اهانت و بی توجهی قرار داد. نمی‌توان ادعای صلح طلبی داشت ولی به صورت مستمر در خیابان‌های کشورهای مدعی صلح طلبی صلح و همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و پیروان ادیان آسمانی را به چالش کشید. این یک ادعای کاملا باطل است. دولت‌های سوئد و دانمارک گفتند به دنبال اقدامات بازدارنده و تعدیل قوانین داخلی هستیم که اجازه تکرار این اقدامات داده نشود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا زمانی مطمئن نشویم این اقدامات بازدارندگی لازم را ایجاد نکرده آن را بیانگر اراده واقعی تلقی نمی‌کنیم. اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد حتی در چارچوب قوانین موجود داخلی در این کشورها می‌توان جلوی این اقدامات جنایتکارانه را گرفت. این دولت‌ها با استمرار تجویز به این اقدامات خود را در مقابل دنیای اسلام و دو میلیارد مسلمان دنیا قرار می‌دهند. عمل این کشورها برای ما مهم است و مواضع سیاسی آنها برای ما مهم نیست. در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای عربستانی اتفاق نظر وجود داشت که مبتنی بر مصوبات کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی و مصوبات اجلاس فوق العاده این سازمان روندهای اجرایی و وظایف و ماموریت‌هایی که به دبیرکل سازمان و کمیته‌ای که قرار بود تشکیل شود مورد پیگیری قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در گفت‌وگو با بورل هم این موضوع مطرح شد. گام به گام این اقدام را مورد پیگیری قرار می‌دهیم و مبتنی بر شرایط موجود گام‌های خود را تکمیل می‌کنیم. 

بخشی از دارایی‌های ایران در عراق منتقل شده

وی درباره مطالبات از کره جنوبی بیان کرد: مقامات ذیربط ایران در خصوص میزان دقیق مطالبات مالی ما نحوه تبدیل آنها از واحد پول کره به ارز دیگر توضیحات لازم را داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در مسیر احقاق حقوق ملت به هیچ وجه کوتاهی نکرده و نخواهد کرد. در شرایط سختی که دولت آمریکا همواره به دنبال اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ایجاد مانع و مسدود کردن روندهای تجاری ایران با کشورهای مختلف دنیا بود. ایران با اقتدار دولت آمریکا را مجبور به تکمین و پذیرش خواسته‌های بر حق دولت و ملت ایران کرد و روند آزادسازی دارایی‌های ایران با گام‌های برداشته شده و تفاهمات شکل گرفته شروع شده و در روند خوبی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین عنوان کرد: علاوه بر دارایی‌هایی که از سوی کره انجام می‌شود بخش دیگری از دارایی‌ها ما در عراق که با توجه به مداخلات آمریکا امکان در اختیار گرفتن آن سخت شده بود. بخشی از این دارایی‌ها منتقل شده و در حال انجام شدن است. دولت در روند احقاق حقوق ملت به این مسیر ادامه می‌دهد.

کنعانی افزود: دولت از حقوق ملت در هیچ جایی کوتاه نخواهد آمد و گام به گام این مسیر را ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال ان.اچ.کی درباره دیدار مقامات ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: گفت‌وگوهای غیرمستقیم دولت ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم صرفا در چارچوب مذاکراتی است که انجام شده برای تبادل زندانیان و آزادی زندانیان ایرانی از زندان‌های آمریکا و رفع انسداد دارایی‌های بلوکه شده ایران و گفت‌وگوهای مرتبط با رفع تحریم‌ها.

وی تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جای دیگری وجود ندارد.

بازدید از ایستگاه آب‌سنجی دهراود مبتنی بر حسن نیت بود

به گزارش فارس،‌ سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازدید هیأت ایرانی از ایستگاه آب‌سنجی دهراود گفت: همواره از مقامات سرپرستی افغانستان مطالبه کردیم مبتنی بر معاهده ۱۳۵۱ به اعطای حق‌آبه ایران عمل کنند و مفاد این معاهده لازم است اجرایی شود. بازدید اخیر را مبتنی بر حسن نیت ارزیابی می‌کنیم. برای ارزیابی حق‌آبه ایران این گونه بازدیدها براساس معاهده باید به صورت مستمر در فواصل منظم ماها‌نه صورت بگیرد که معدل آب ورودی به سرچشمه‌ها به داخل سد صورت بگیرد و حق‌آبه ایران داده شود. 

کنعانی ادامه داد: براساس مفاد معاهده این مسیر را دنبال می‌کنیم. در مورد مسائل مربوط به افغانستان مهمترین تحولی که پیش رو داریم نشست مسکو است که اوایل مهر ماه سالجاری به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. میزبان از هیأت طالبان هم برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: حل و فصل مسائل افغانستان و صلح و ثبات و تحکیم امنیت در این کشور را در چارچوب تشکیل دولت فراگیر می‌دانیم. تنها راه بیرون کشیدن افغانستان از بی ثباتی و ناامنی آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی با مشارکت همه گروه‌های این کشور است. آمادگی داریم میزبان گفت‌وگوها باشیم. ایران در این زمینه به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتقال دارایی‌های ایران به قطر اظهار داشت: آزادی زندانیان ایرانی در دستورکار ما بود و آزادسازی منابع ما موضوع هدفگذاری شده ما بود و در حال انجام شدن است. برای ما نتیجه مهم است که زندانیان آزاد و دارایی‌های ما آزاد و برای ایران قابل برداشت باشد. معتقدیم در چارچوب توافق این دو هدف ما محقق خواهد شد. نتیجه برای ما مهم است و طرح جزئیات را در این خصوص کمک کننده نمی‌دانیم. طرح جزئیات برای ما به منظور دسترسی به هدف کمک کننده نیست.

همکاری با بریکس 

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر رئیسی به ژوهانسبورگ برای شرکت در نشست سران بریکس و بریکس پلاس نیز گفت: همکاری با بریکس و عضویت در این گروه برای ایران حائز اهمیت است و مشارکت رئیس جمهور در اجلاس سران بریکس در چارچوب هدفگذاری انجام شده و دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور برای مشارکت در این اجلاس صورت می‌گیرد. این گروه در حال پیدا کردن جایگاه ویژه خود در جهان است.

کنعانی اضافه کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که با اعضای بریکس همکاری‌های توسعه یافته و گسترش یافته در حوزه‌های تجاری و اقتصادی دارد. هدفگذاری انجام شده برای تقویت همکاری‌ها با بریکس و عضویت در این تشکل در چارچوب نگاه راهبردی است که ایران مایل است پیوندهای خود را با کشورها و شرکت‌هایی که مایل به همکاری با ایران هستند افزایش دهد. همکاری‌های ایران با بریکس منفعت دوجانبه برای ایران و اعضای بریکس است. 

دوران بزن دررو تمام شده 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تخلیه نفت توقیف شده ایران در تگزاس هم گفت: چنین خبری را در رسانه‌ها دیدم و هیچ اطلاعات تأیید شده‌ای تا این لحظه در این رابطه ندارم و از سوی دولت آمریکا نیز موضعی را شاهد نبودیم. در این ارتباط الان نمی‌توانم اظهارنظر کنم، ولی یک موضوع و اصل کلی وجود دارد و آن هم مقامات دولت آمریکا مطلع هستند که دوران بزن دررو تمام شده و ایران نسبت به هرگونه تعرض به حقوق ملت ایران در هیچ کجا دست بسته نخواهد ماند و واکنش نشان می‌دهد و حقوق ملت را احقاق می‌کند و دست تعرض کنندگان را کوتاه می‌کند.

وی افزود: ایران این را در مواقع متعدد با صلابت و قدرت در عمل نشان داده و اثبات کرده است و آنهایی که نسبت به چنین اقداماتی فکر می‌کنند و برنامه‌هایی در سر دارند و کسانی که مایلند در این ارتباط با آمریکا ایفای نقش کنند حتما به سوابق عملکرد گذشته دولت ایران در موارد مشابه توجه و منافع خود را در نظر بگیرند.

وی یادآور شد: اقداماتی دائر بر تعدی به نفتکش‌هایی که حامل نفت ایران باشد مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض مقررات بین‌المللی و مقررات حمل و نقل دریایی است و در این خصوص ایران درباره حقوق خود دست بسته نخواهد بود.

حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است و دولت سوریه هم گفته حضور این نیروها در خاک سوریه اشغالگرانه است. هیچ مبنای قانونی و بین‌المللی ندارد. دولت سوریه خواستار پایان اشغالگری دولت آمریکاست. حضور ایران در سوریه به درخواست دولت رسمی و قانونی و مستقر سوریه و در چارچوب همکاری مشترک برای مقابله با تروریسم و مستشاری است. اقداماتی که دولت آمریکا در داخل سوریه چه علیه سوریه و دیگر نیروهای کمک کننده به سوریه انجام می‌دهد غیرقانونی است و خلاف مقررات بین‌المللی است و هم دولت سوریه واکنش لازم را نشان خواهد داد و اقدام می‌کند.

وی افزود: استمرار حضور اشغالگرانه نیروهای آمریکایی در داخل خاک سوریه زمینه‌ای را برای تشدید اقدامات گروه‌های تروریستی فراهم کرده است. 

سفیر ایران در عربستان در روزهای آینده عازم محل ماموریت می‌شود

کنعانی همچنین گفت که بزودی عزیمت و استقرار سفرای ایران و عربستان انجام خواهد شد و افزود: علیرضا عنایتی سفیر ایران در روزهای آینده برنامه عزیمت دارد و ان‌شاءالله در سفارت مستقر خواهد شد.

امنیت خلیج فارس

وی همچنین در پاسخ به سؤالی تصری کرد: امنیت آبراهه خلیج فارس باید توسط کشورهای پیرامون این حوزه تامین شود و ایران در همین چارچوب گفت‌وگوهای خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس تسریع کرده است. در چارچوب ایده تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری به این موضوع توجه می‌کنیم. دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای با شعار امنیت را شعاری پوچ و توخالی و در چارچوب منافع آنها تلقی می‌کنیم. شواهد نشان می‌دهد دولت آمریکا از روند افزایش تلاش‌های توأم با تقویت همگرایی بین کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس نگران است. 

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: در همین زمان شاهد ادعاهای دولت آمریکا و انتقال نیروهای نظامی جدید به منطقه هستیم. این یک اقدام کاملا تحریک کننده است و برخلاف روند عمومی حاکم بر منطقه است. خوشبین هستیم که روند همکاری بین کشورهای منطقه که خوشبختانه در یک سال گذشته شاهد پیشرفت آن هستیم با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کند و شاهد شکل گیری استقرار و ثبات و تمرکز بر امنیت درونزا و فراگیر در منطقه باشیم. اهمیت حیاتی حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز برای امنیت و منافع ملی ایران روشن است.

وی تصریح کرد: نیروی دریایی ایران با توانمندی و هوشیاری و دقت و رفتار حرفه‌ای با هرگونه اقدام غیرقانونی از ناحیه هر طرفی باشد برخورد حرفه‌ای، هوشمندانه و قانونی و متناسب خواهد داشت. در این خصوص تحولات را با حساسیت و دقت دنبال می‌کنیم و با کشورهای حوزه پیرامونی خلیج فارس گفت‌وگو و تبادل نظر و مشورت داریم و این مشورت‌ها را ادامه خواهیم داد.

کاهش آب دریای خزر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیپلماسی آب ایران در خصوص کاهش آب دریای خزر گفت: موضوع کاهش سطح آب دریای خزر پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و کاهش ورودی آب رودخانه‌های منتهی به این دریاست. این موضوع مورد اهتمام ایران است و در چارچوب گروه کاری مقامات عالیرتبه کشورهای ساحلی دریای خزر در دستور بررسی قرار دارد و در آن نشست قرار است مطرح شود تا راهکاری برای مقابله با این پدیده پیدا و آخرین وضعیت را بررسی و دلایل را ببینند و مشورت و برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند. ایران این موضوع را در چارچوب کنوانسیون تهران دنبال می‌کند که مربوط به پنج کشور ساحلی است که ۲۰ سال از امضای آن می‌گذرد. این موضوع در مشورت مستقیم و نزدیک بین وزارت خارجه و سازمان محیط زیست کشور دنبال می‌شود و در چارچوب‌های چندجانبه در مکانیسم‌های موجود مربوط به روندهای همکاری پنج کشور دنبال می‌شود و در دستورکار جدی وزارت خارجه قرار دارد.

وی افزود: اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود را نمی‌توانم تأیید کنم. تاریخ نشست در حال رایزنی است. گمان می‌کنم در بازه زمانی نسبتا کوتاهی برگزار می‌شود.

ملت محرم هستند

 وی در پاسخ به سؤالی گفت: ملت محرم هستند و در چارچوب تلاش ها و اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران نامحرم نیستند. برای ایران در موضوع آزادی زندانیان از زندان های آمریکا و رفع انسداد دارایی های ایران دستیابی به نتیجه حائز اهمیت است. به روند توافق پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره عربستان هم اظهار داشت: توافق کردیم برای ازسرگیری روابط و بیانیه‌‌های پکن یک و پکن دو (مقامات امنیتی و وزرای خارجه) صادر و مفاد بیانیه روشن است و انتشار عام پیدا کرده است. در بیانیه وزرای خارجه بر نافذ بودن و اجرای موافقتنامه‌های قبلی امضا شده بین دو کشور تأکید شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: درباره حادثه منا این موضوع در گفت‌وگوهای مقامات ایران از جمله دیدار وزیر خارجه با همتای عربستانی مطرح شده و به این موضوع اهتمام داریم و آن را در فضای ایجاد شده اخیر بین دو کشور پیگیری خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: مسائل آبی در چارچوب کمیته‌های فنی و حقوقی بین ایران و عراق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و هیچ مانعی در گفت‌وگوهای هیأت‌های حقوقی و تخصصی دو کشور وجود ندارد و حسب نیاز به صورت دوره‌ای تشکیل می‌شود. در مورد موضوع آب هر از چندگاهی دیدگاه‌های از سوی مقامات عراقی مطرح می‌شود. همواره تأکید می‌کنیم موضوعات حقوقی و فنی دارای دیدگاه‌های خاص است و طرح آن در فضای رسانه کمک کننده نیست.

وی درباره حمید نوری نیز گفت: آزادی حمید نوری از موضوعات مورد توجه ما در مناسبات و تعاملات با سوئد است. در چارچوب‌های مختلف سیاسی و حقوقی و قضایی این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. بارها اعلام کردیم به اصل بازداشت ایشان اعتراض جدی داریم. به روند محاکمه ایشان اعتراض جدی داریم. نه بازداشت و نه محاکمه آن را قانونی تلقی نمی‌کنیم. برای حمایت کنسولی و قضایی از شهروند خود هیچگونه کوتاهی نکردیم. روند جلسات دادگاه تجدیدنظر نوری که روند طولانی است همچنان ادامه دارد. بیش از ۱۲ جلسه دادگاه تجدیدنظر تا این مرحله تشکیل شده است. وکلای خوب و مجربی برای ایشان در نظر گرفتیم و کار با جدیت در حال پیگیری است. آزادی ایشان بدون قید و شرط همچنان از مطالبات جدی ایران از سوئد است و نسبت به روش‌های قضایی و حقوقی و حمایت‌های کنسولی بی توجه نبودیم.

وی گفت: در مورد ایجاد فضای مناسب و اعطای تسهیلات کنسولی هم تا جایی که دولت سوئد برای ما این فضا را فراهم کرده تلاش کردیم و در هر جایی که ممانعت کرده حداکثر تلاش را صورت دادیم برای این شهروند زندانی که به ناحق در زندان است تسهیلات کنسولی برای بهبود شرایط ایشان فراهم کنیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

سفر مدیرکل غرب آسیا به لبنان

وی درباره سفر مهدی شوشتری مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا به لبنان گفت: شرایط لبنان به گونه‌ای است که نیازمند مشورت‌های دائمی هستیم. گفت‌وگوهای تخصصی و سیاسی همواره در چارچوب مناسبات ما با دولت لبنان وجود داشته است. شوشتری سفری برای تبادل نظر با مقامات لبنانی انجام داد و مشورت‌ها در این زمینه انجام شد و آخرین شرایط سیاسی لبنان مورد گفت‌وگو قرار گرفت. ایران در چارچوب مناسبات ویژه با لبنان با نگاه به وضعیت لبنان و کمک به برادران لبنانی همواره مسیرهای مشورتی را تعریف و دنبال کرده و این تبادل نظرها در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

 دیدار امیرعبداللهیان با محمد بن سلمان

وی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای وزیر خارجه ایران و محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان و اینکه آیا عربستان از حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس ابراز ناخرسندی کرد؟ گفت: گفت‌وگوها هم مفصل و هم متنوع و در عین حال مثبت و سازنده‌ای بود و این گفت‌وگوها رو به جلو است و افق‌های جدیدی را می‌تواند در روند مناسبات دوجانبه ایران با عربستان سعودی باز کند.

کنعانی اضافه کرد: ما دیدگاه‌همانن در ارتباط با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در حوزه خلیج فارس روشن است معتقدیم این حضور مخل ثبات و امنیت در منطقه است و کشورهای منطقه می‌توانند در چارچوب همکاری‌های مشترک به تقویت صلح و ثبات بپردازند و مستغنی از حضور نیروهای فرامنطقه‌ای هستند. دیدگاه‌های خود را به طرف مقابل ارائه کردیم و این مسؤولیت دیگر کشورهاست که چنانچه مایل باشند دیدگاه خود را در فضای رسانه‌ای به صورت علنی بیان کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]