الزام اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر
الزام اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر

رئیس شورای هماهنگی کار درباره اجرای طرح طبقه‌بندی کارگران برای کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر اطلاع رسانی کرد.

به گزارش نبض بازار، روح الله تجری رئیس شورای هماهنگی کار استان گلستان درباره طرح طبقه بندی مشاغل و لزوم قانونی اجرای اطلاع رسانی کرد.

رئیس شورای هماهنگی کار استان گلستان گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران شاغل در کارخانجات گلستان باید اجرا شود. این طرح موجب می‌شود که از نیروهای کار در کارگاه‌ها و کارخانه‌جات بر اساس شایستگی استفاده شود.

طرح طبقه‌بندی مشاغل را برای کارگران واحدهای تولیدی اجرا کنید
روح الله تجری اظهار کرد: اجرای طرح طبقه‌بندی کارگران در کارگاه‌هایی که بیش از ۵۰ نفرند ضرورت قانونی دارد. کارفرمایان مکلفند برابر ماده ۴۸ قانون کار نیروهای کار خود را مشمول طبقه‌بندی انجام بدهند.

وی ادامه داد: طرح طبقه‌بندی مشاغل بهترین معیار برای صدور احکام شغلی کارگران است و کارگران با قراردادهای موقت نیز در هر شرکتی حتی پیمانکاری می‌توانند مشمول این طرح قرار گیرند.

تجری همچنین در ارتباط با مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر هنوز توجه خاصی به مشاغل سخت و زیان‌آور نشده است و کاستی‌های زیادی در این باره وجود دارد. ماده ۵۲ قانون اساسی می‌گوید که در کارهای سخت و زیان‌آور و زیرزمینی، ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز کند.

وی افزود: کارگری که سال‌ها در مشاغل سخت و زیان کار می‌کند، علاوه بر مصائب معمول کارگری مانندِ مشکلات معیشت و درمان، دشواری‌های دیگری را هم باید تحمل کند مانند آسیب جسمی و تحلیل رفتن توان بدن. این کارگر تنها یک امید دارد که چون در مشاغل سخت و زیان‌آور کار کرده، زودتر از موعد به سن بازنشستگی می‌رسد.

وی درباره سختی کارکارگران ساختمانی نیز افزود: کارهای ساختمانی باید جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرند زیرا افرادی که در مشاغل ساختمانی کار می‌کنند در معرض انواع حوادث، فرسودگی و آسیب جدی قرار دارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور بعد از بیست سال کار با انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و این افراد دیگر قادر به ادامه‌ی کار نیستند. در این شرایط باید همه به فکر کارگرانی که در مشاغل سخت کار می‌کنند، باشیم.

وی با بیان اینکه قرار است که شورای هماهنگی کار استان به آن دسته کارگرانی که اخراج می‌شوند، مشاوره رایگان بدهد و هدف از این کار این است که آمار شکایت کارگران با صلح و سازش کمتر شود، درباره شمار کارگرانی که در این استان از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر در استان گلستان بیش از ۳ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]