دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 47709
  • 06 دسامبر 2023 - 14:12
  • 97 بازدید
  • ۰ دیدگاه

دو روی سکه افزایش سرمایه از تجدید/ سکه راه رفته را برگشت

دو روی سکه افزایش سرمایه از تجدید/ سکه راه رفته را برگشت
دو روی سکه افزایش سرمایه از تجدید/ سکه راه رفته را برگشت

اکوایران: یک روی سکه افزایش سرمایه شرکت‌ها که باعث بالا رفتن ارزش دفتری دارایی شرکت و تغییر نسبت‌های مالی می‌شود، افزایش تقاضای تسهیلات است‌.

این روزها اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها بازار سرمایه را داغ کرده‌است. در این میان افزایش سرمایه بانک‌ها به‌خاطر تجدید ارزیابی نیز مطرح است.

افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط بانک‌ها، ارزش دفتری ترازنامه بانک‌ها را افزایش می‌دهد که باتوجه به وضعیت ناترازی بانک‌ها، روی کاغذ می‌تواند برای بانک مرکزی مطلوب باشد، ولی در نقطه مقابل افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی بانک‌ها، میزان سپرده‌پذیری و توانایی تسهیلات‌دهی را ارتقا می‌دهد.‌

در چنین شرایط باید دید که بانک‌ها تا کجا توانایی جذب سپرده دارند. چراکه اکنون هم تحت تأثیر سیاست‌های کنترل ترازنامه، بانک‌ها حداکثر تلاش خود برای جذب تسهیلات را انجام داده‌اند.

از طرفی سود بانکی بالا در یکی از کشورهای همسایه موجبات سپرده گذاری مردم ایران در کشور فوق را فراهم کرده‌بود‌. به همین خاطر افزایش توانایی جذب سپرده و ارائه تسهیلات ممکن است ارایه تسهیلات را نسبت به جذب سپرده بیشتر افزایش دهد که این با برنامه افزایش کنترل ترازنامه بانک مرکزی برای کنترل تورم در تضاد است. به همین خاطر انتظار می‌رود که میزان افزایش سرمایه بانک‌ها خیلی بالا نباشد و بانک مرکزی با رقم‌های بالای تجدید ارزیابی دارایی‌ بانک‌ها موافق نباشد.

افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها فقط به بانک‌ها اختصاص ندارد و این روزها خبر و شایعه تجدید ارزیابی شرکت‌های زیادی روانه بورس شده‌است.

در دیدبان‌های قبل گفته شد که شرکت‌ها به خاطر مالیات و تغییر نسبت‌های مالی علاقه زیادی به تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارند و خروج از شمولیت قانون ورشکستگی و افزایش توانایی دریافت تسهیلات مهم‌ترین دلیل افزایش سرمایه شرکت‌هاست.

 به همین خاطر یک روی سکه افزایش سرمایه شرکت‌ها که باعث بالا رفتن ارزش دفتری دارایی شرکت و تغییر نسبت‌های مالی می‌شود افزایش تقاضای تسهیلات است‌.

که اگر انجام شود موجب انبساط ترازنامه می‌شود‌ و زمینه رشد نقدینگی را فراهم می‌کند. از طرفی بانک‌ها اخیرا به خاطر عدم پرداخت تسهیلات مسکن ملی جریمه شده‌اند به همین خاطر در صورت افزایش سرمایه تقاضای تسهیلات وام مسکن نهضت ملی مسکن و تقاضای تسهیلات شرکت‌ها  افزایش می‌یابد و بانک‌ها را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. اگر بانک مرکزی با ارایه تسهیلات بیشتر موافقت کند در برنامه کنترل ترازنامه و کاهش رشد نقدینگی که برای کنترل تورم انجام می‌شود و تاکنون موجبات کنترل نرخ دلار را فراهم کرده اختلال به وجود می‌آید‌. اگر هم که در برابر آن مقاومت کند ریسک‌های مثل جریمه و افزایش فشار‌ها وجود دارد.

سکه امامی راه رفته را برگشت

اونس طلا هرآنچه که به سکه داده بود پس گرفت و با عقب‌نشینی اونس طلا قیمت سکه امامی و طلای آب شده به قبل از طوفان اونس رسید.

سکه امامی حمایت مهم محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داد و با کاهش ۱.۱۸ درصدی روبه‌رو شد. تا مشخص شود اگر اونس و دلار دست سکه را نگیرند فعلا چارت توانایی صعودی شدن و قرار گیری در محدوده‌های بالاتر را ندارد.

در حال حاضر هرچند امیدها به اونس است ولی پیش‌بینی می‌شود برای دلار در کوتاه مدت اتفاقی نیفتد و  نتواند بازار ارز و سکه را صعودی کند.

محدوده جدید ارزش معاملات خرد

بازار سرمایه  روی خط خبری تجدید ارزیابی دارایی‌ها سوار است و برای سومین روز معاملاتی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در بالای هشت هزار میلیارد تومان تثبیت شد که اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است.

در ادامه باید دید که پول مردم تا کجا به بازار سرریز می‌شود چرا که مهم‌ترین عامل رشد بازار سرمایه ورود پول و سطح ارزش معاملات خرد است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
عیار سکه‌های مبادله چند است؟ 29 آوریل 2024

عیار سکه‌های مبادله چند است؟

دلار در بازار ارز به قیمت اسفند پارسال برگشت/ نفس دلار در پشت خط گرفت/ معامله‌گران می‌گویند حجم تزریق بازار ساز بالاست/ ورود پول به صندوق‌های طلا رکورد میانگین سه ماهه را شکست/ عیار سکه‌های مبادله چند است؟

درخشش طلا در سایه‌های اقتصادی/ چگونگی افزایش جذابیت طلا در برابر بی‌ثباتی‌های جهانی! 29 آوریل 2024

درخشش طلا در سایه‌های اقتصادی/ چگونگی افزایش جذابیت طلا در برابر بی‌ثباتی‌های جهانی!

اکوایران: قیمت طلا به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و تقاضای سرمایه‌گذاری در شرایط بی‌ثباتی جهانی انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت افزایش یابد. در میان‌مدت، پیش‌بینی‌ها نشان از احتمال رسیدن قیمت طلا به بیش از ۲۵۰۰ دلار در هر اونس تا پایان سال ۲۰۲۴ می‌دهند.

روند عجیب بازار ارز و سکه/ اثر اعتصاب بنکداران طلا بر معاملات 29 آوریل 2024

روند عجیب بازار ارز و سکه/ اثر اعتصاب بنکداران طلا بر معاملات

برخی معامله‌گران معتقدند با اعتصاب بازار طلا، از عمق این بازار کاسته شد و بازار طلا و ارز نزولی پیش رفتند. در روز یکشنبه بازار ارز و سکه دچار اشباع فروش سنگین شدند اما از حجم اشباع کاسته نشد که حرکت عجیبی بود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.