جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 54185
  • 06 ژانویه 2024 - 8:13
  • 42 بازدید
  • ۰ دیدگاه

مواجهه بازار سرمایه با ریسک‌ اخیر چگونه خواهد بود؟

مواجهه بازار سرمایه با ریسک‌ اخیر چگونه خواهد بود؟
مواجهه بازار سرمایه با ریسک‌ اخیر چگونه خواهد بود؟

اکوایران: بررسی حوادث تروریستی از سال ۹۸ و اثر آن بر بازار سرمایه نشان می‌دهد که ترور سردار سلیمانی بیشترین اثر منفی را بر بازار سرمایه داشته است ولی بررسی حرکات شاخص کل در ترورها نشان میدهد که شاخص کل بازار سرمایه نسبت به برخی از حوادث تروریستی هم واکنش منفی نشان نداده‌است.

به گزارش اکوایران، سرمایه ریسک‌گریز است و در مواجهه با ریسک برای ورود به بازار سرمایه احتیاط می‌کند‌. در فاصله کمتر از ده روز دو‌‌خبر تروریستی به بازار مخابره شده‌است. در چهارم دی ماه سیدرضی موسوی از مقامات سپاه پاسداران در دمشق پایتخت سوریه به وسیله موشک‌های اسرائیلی به شهادت رسید و در فاصله کمتر از ده روز، در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مردم در گلزار شهدای کرمان مورد حمله تروریستی قرار گرفتند.

این اتفاقات دماسنج ریسک در بازار سرمایه را کمی افزایش داده است. بازار سرمایه که در تثبیت بالای مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی ناموفق بوده‌است، پس از حمله تروریستی دمشق نتوانست شانس دوباره خود را برای ورود به کانال دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی امتحان کند و حدود ۱.۷ درصد تا‌کنون اصلاح کرده‌است.

ترور شهید موسوی پس از ساعات معاملاتی بورس انجام‌شد و‌ حمله تروریستی کرمان نیز پس از پایان معاملات هفته گذشته رخ داده است. این فاصله زمانی از شدت هیجان رفتار معامله‌گران در روز جاری می‌کاهد چرا که معامله گران برای سبک و سنگین کردن بازار کمی وقت داشته‌اند. از طرفی از نظر تکنیکالی شاخص قدرت خرید نسبی در نزدیکی حمایت است و شاخص کل نیز به محدوده زُن حمایتی در محدوده دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی نزدیک می‌شود.

بررسی حوادث تروریستی از سال ۹۸ و اثر آن بر بازار سرمایه نشان میدهد که ترور سردار سلیمانی بیشترین اثر منفی را بر بازار سرمایه داشته است ولی بررسی حرکات شاخص کل در ترورها نشان می‌دهد که شاخص کل بازار سرمایه نسبت به برخی از حوادث تروریستی نیز واکنش منفی نشان نداده‌است. به هرحال باید دید در روز جاری بازار چه واکنشی نسبت به حادثه تروریستی کرمان نشان می‌دهد؟

مهمترین پارامتر اثرگذار بر بازار سرمایه امروز، ارزش معاملات خرد است. صرف نظر از مثبت یا منفی بودن شاخص کل در روز جاری، اینکه چه میزان سرمایه در بورس معامله شده و مقدار ورود و خروج پول حقیقی و حقوقی چه میزان بوده است، موضوع مهمتری نسبت به رنگ شاخص است و پیام مهم‌تری دارد.

اسب سرکش بازار ارز مهار می‌شود؟

قیمت دلار در پایان معاملات هفته گذشته افزایشی شد و بازدهی هفتگی دلار پس از مدت‌ها به بیش از یک درصد رسید.

تتر لیدر چموش بازار ارز بود که از ساعت ۱۴ روز سیزدهم دی‌ماه افزایشی شد و در کمتر از سه ساعت ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

در حال حاضر تتر در نیمه دوم کانال ۵۱ هزار تومانی گرفتار شده و توقف روند افزایشی آن می‌تواند روند افزایشی در بازار ارز را متوقف کند.

بررسی تکنیکالی نمودار دلار و سکه یک گپ قیمتی را در نمودار نشان می‌دهد که دست تکنیکالیست‌ها را در ورود به بازار می‌لرزاند.

  از طرفی کندل سنگ قبر در انتهای روند صعودی دلار در نمودار روز پنج‌شنبه خودش میزان احتیاط را بالا می‌برد و در صورتی که دلار برای روز جاری کندل نزولی ثبت کند الگوی سنگ قبر اکران شده و الگوی تکنیکی نزولی برای دلار تقویت می‌شود.

چندی پیش در کف بازار اکوایران، مدل کنترل قیمت محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی برای بازار ارز شرح داده شد که در بازار ارز اصطلاحا به مهار اسب سرکش معروف است. در این مدل بازارساز در هنگام افزایش هیجان بازار اجازه افزایش قیمت‌ها را می‌دهد و با نزدیک شدن به مقاومت وارد بازار شده و رشد قیمت را مهار می‌کند با توجه به نزدیکی دلار به محدوده مقاومتی ورود بازارساز برای مهار ارز دور از انتظار نیست.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
سکه تمام رکورددار رشد هفتگی/ سکه گرمی بیشترین زیان را ثبت کرد 10 مه 2024

سکه تمام رکورددار رشد هفتگی/ سکه گرمی بیشترین زیان را ثبت کرد

اکوایران: در رکود هفتگی بازار ارز و طلا سکه امامی رکورددار رشد هفتگی و سکه یک گرمی پرچمدار سقوط شد.

10 مه 2024

رمزارزها بازار طلا را کنترل می‌کنند؟

طلا به وضعیت اقتصاد جهان وابسته است. بسیاری از دولت ها پشتوانه پولی خود را براساس فلزات گرانبها قرار می دهند. اخیرا با رشد نرخ جهانی طلا، بازار کریپتو و بیت کوین شروع به افزایش کرد. یکی از ابزارهایی که آمریکا از آن استفاده می کند که سرمایه گذاران به طلا روی نیاورند، بازار کریپتو […]

نظر کارشناسان درباره تغییر قیمت ‌بیت‌کوین در بلندمدت 10 مه 2024

نظر کارشناسان درباره تغییر قیمت ‌بیت‌کوین در بلندمدت

اکوایران: با وجود نوسانات بیت‌کوین در هفته‌های اخیر، کارشناسان نسبت به چشم‌انداز بلندمدت قیمتی این ارز دیجیتال نگاه مثبتی دارند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.