اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ هوش مصنوعی میلیون‌ها شغل‌ را از بین می‌برد. تردید فقط در مورد این است که چه مشاغلی از دست خواهند رفت و چه نوع مشاغلی برای جایگزینی آن‌ها بوجود خواهد آمد. نویسندگان هالیوود صرف نظر از اینکه اعتصاب اخیرشان چه دستاوردی داشته است، به خاطر اینکه این پرسش‌های مهم و دیگر سوال‌هایی که […]

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ هوش مصنوعی میلیون‌ها شغل‌ را از بین می‌برد. تردید فقط در مورد این است که چه مشاغلی از دست خواهند رفت و چه نوع مشاغلی برای جایگزینی آن‌ها بوجود خواهد آمد. نویسندگان هالیوود صرف نظر از اینکه اعتصاب اخیرشان چه دستاوردی داشته است، به خاطر اینکه این پرسش‌های مهم و دیگر سوال‌هایی که درخور توجه هستند را در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی مطرح کرده‌اند شایسته تقدیر هستند.

یکی از دلایل اعتصاب این بود که نویسندگان می‌ترسند شغلشان از بین برود و مهارت‌هایشان بی‌ارزش شود. با توجه به ظهور مدل‌های بزرگ زبان و اتکای هالیوود به خطوط داستانی قابل پیش‌بینی، این یک ترس منطقی است. یکی از نکات مهم در مذاکرات قرارداد این بود که چگونه استودیوها از نویسندگان انسانی استفاده می‌کنند و چگونه به هوش مصنوعی مولد اعتبار می‌دهند.

چیزی که نویسندگان به دست آوردند توافق‌ بر سر حداقل‌ها برای کارکنان انسانی بود. آن‌ها همچنین قول دادند که هوش مصنوعی مولد به عنوان نویسنده اعتبار داده نخواهد شد. و استودیوها نمی‌توانند از هوش مصنوعی برای نوشتن یا بازنویسی مطالب ادبی استفاده کنند. در عین حال، نویسندگان می‌توانند انتخاب کنند که از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار استفاده کنند یا نه.

آیا با پیشرفت فناوری این برای محافظت از مشاغل آن‌ها کافی است؟ طی چند سال آینده، مطمئناً. و این ممکن است زمان کافی باشد، به شرطی که آن‌ها به طور مؤثر از هوش مصنوعی برای بهره‌وری بیشتر استفاده کنند و اجازه دهند شغلشان با شرایط جدید تنظیم شود.

این دو اگرهای بزرگی هستند. درک اهمیت آنها نه تنها برای نویسندگان هالیوود، بلکه برای هر شاغلی در بازار کاری که در حال تغییر است حیاتی است.

ایالات متحده (و جهان) امروزه مشاغل بیشتری نسبت به آغاز قرن بیست و یکم دارد. در عین حال، بسیاری از مشاغل به دلیل فناوری کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۳، تنها ۳۲۰۰۰ نفر در مشاغل پردازش متن و تایپ مشغول به کار بودند که نسبت به ۲۸۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۰ کاهش شدیدی داشت. روند مشابهی در مشاغل بزرگتر مانند فروش و کارمندان اداری مشاهده شد، گروهی که از آغاز قرن ۲۱، ۶ میلیون شغل را از دست داده است.

مشاغل معمولاً به جای اینکه کاملاً ناپدید شوند، تکامل می‌یابند. برخی از کارها حذف می‌شوند، برخی اضافه می‌شوند تا حدی که در نهایت نسخه جدید کار دیگر شبیه نسخه قبلی نیست. به بیان دقیق، شغل قدیمی «از میان رفته است»، اما اگر این تکامل به خوبی انجام شود، شاغلین آن‌ها کنار گذاشته نخواهند شد. به عنوان مثال، برخی از کارکنان اداری اکنون به عنوان مدیران طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا آن‌ها یاد گرفته‌اند از نرم افزارهای پیچیده برای مدیریت منابع انسانی یا وظایف حقوق و دستمزد استفاده کنند. بنابراین در حالی که ممکن است تعداد کارکنان اداری کمتر باشد، افراد بیشتری در پست‌های مدیریتی خواهند بود.

در گذشته، تغییرات تکنولوژیکی به ماهرترین کارکنان پاداش می‌داد، زیرا این فناوری مکمل مهارت‌های آن‌ها بود. اما هوش مصنوعی مولد می‌تواند کارهایی را انجام دهد که اکنون توسط تحصیل‌کرده‌ترین کارکنان انجام می‌شود. می‌تواند کارهای ذهنی و خلاقانه را به جای کارهای فیزیکی یا معمول انجام دهد. بنابراین قابل درک است که نویسندگان، وکلا، تحلیلگران مالی و مانند آن در این خصوص مضطرب هستند.

هوش مصنوعی ممکن است برای کارکنان بسیار ماهر بد باشد

در یک نظرسنجی اخیر از هیئتی از اقتصاددانان پرسیده شد «استفاده از هوش مصنوعی در ۱۰ سال آینده تأثیر منفی بر پتانسیل درآمد تعداد قابل توجهی از کارگران با مهارت بالا در کشورهای پیشرفته خواهد داشت؟» آن‌ها تا حد زیادی با هم اختلاف داشتند: اکثر آن‌ها نامطمئن بودند، و تقریباً به همان اندازه موافق بودند که چنین خواهد شد. هیچ کس به شدت مخالفت نکرد (نمودار زیر را ببینید)

هوش مصنوعی شغل شما را تغییر خواهد داد/ آیا شما می‌توانید همراه با آن تغییر کنید؟

و این اضطراب فقط در مورد شغل نیست. همچنین نگرانی‌های زیادی در مورد آموزش وجود دارد. آیا مدرک دانشگاهی هنوز ارزشش را دارد؟ در اینجا، اقتصاددانان مورد بررسی اختلاف نظر داشتند – کمی بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان موافق بودند که هوش مصنوعی منجر به عدم اطمینان بیشتر در مورد بازده احتمالی سرمایه‌گذاری در آموزش می‌شود، در حالی که تقریباً ۴۰٪ مخالف بودند.

ما فکر می‌کنیم که ترس از کاهش بازگشت به آموزش بیش از حد است. در سال ۱۹۸۰، فارغ التحصیلان دانشگاهی تنها حدود ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که مدرک دانشگاهی نداشتند، درآمد داشتند. امروز آن‌ها تقریباً ۸۰ درصد بیشتر درآمد دارند.

در تئوری، فناوری جدید به انسان این امکان را می‌دهد که در حالی که کمتر کار می‌کند بیشتر مصرف کند. با این حال، در واقعیت، فناوری جایگزین کارکنان می‌شود، زیرا افراد کمتری برای تولید همان مقدار کالا یا خدمات مورد نیاز هستند.

این ما را به نویسندگان هالیوود بازمی‌گرداند. هنگامی که به ChatGPT یا سایر فناوری‌ها مجهز شوند، ساعات کمتری برای نوشتن فیلمنامه‌ها با همان کمیت و کیفیت نیاز خواهند داشت. تحقیقاتی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی افراد برای استفاده مؤثر از ChatGPT آموزش ببینند، کیفیت و سرعت نوشتن افزایش می‌یابد.

من خودم را جزو آن دسته از اقتصاددانانی می‌دانم که معتقدند هوش مصنوعی مولد منجر به افزایش بازده مهارت‌های انسانی می‌شود. افراد بسیار ماهر تمایل دارند با تغییر شغل، موقعیت بهتری برای سازگاری پیدا کنند. آن‌ها اغلب راه‌هایی پیدا می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که مهارت‌هایشان به جای جایگزین شدن با فناوری، با استفاده از آن افزایش می‌یابد.

مطمئناً، ناشناخته های بزرگی وجود دارد. دانشگاه‌ها باید مطمئن شوند که دانش‌آموزان مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند به جای جایگزینی آن‌ها را تکمیل کند. دولت باید هوش مصنوعی را به گونه‌ای تنظیم کند تا نرده‌های محافظ مناسبی در اطراف استفاده نادرست از آن قرار دهد. سؤالات دشواری در مورد مالکیت فکری و اینکه چه کسی مسئول نوشتن است و اعتبار دارد وجود دارد. توافقنامه نویسندگان شروع خوبی برای پرداختن به این مسائل است، اما در نهایت استانداردهای ملی یا حتی بین‌المللی مورد نیاز خواهد بود.

هوش مصنوعی خطرات زیادی ایجاد می‌کند. خوشبختانه، اتحادیه‌ها بحث در مورد راه‌های رسیدگی به آن‌ها را رهبری می‌کنند. اکنون دولت‌ها باید از این روند پیروی کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]