به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه عبری «هاآرتص» در گزارشی شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مقصر حمله غافلگیرانه حماس دانست و نوشت: «این آقای نخست‌وزیر که به تجارب سیاسی و خرد بی‌بدیل خود در مسائل امنیتی می‌بالد، نفهمید که با گماردن چهره‌های افراطی مانند “بتسلئیل اسموتریچ” و “ایتامار بن‌گویر” به مناصب […]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه عبری «هاآرتص» در گزارشی شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مقصر حمله غافلگیرانه حماس دانست و نوشت: «این آقای نخست‌وزیر که به تجارب سیاسی و خرد بی‌بدیل خود در مسائل امنیتی می‌بالد، نفهمید که با گماردن چهره‌های افراطی مانند “بتسلئیل اسموتریچ” و “ایتامار بن‌گویر” به مناصب کلیدی در دولت متجاوز خود و همچنین نادیده‌گرفتن وجود و حقوق فلسطینیان در سیاست خارجه‌اش، اسرائیل را به‌سوی چه جهنمی هدایت می‌کند.

بی‌شک نتانیاهو سعی می‌کند مسئولیت این تحقیر را به گردن سران ارتش، سازمان اطلاعات نظامی و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) بیندازد؛ کسانی که در ۱۹۷۳ نیز از پیش‌بینی جنگ اعراب و اسرائیل عاجز بودند.

آن‌ها حماس و توان نظامی‌اش را دست‌کم گرفتند و در روزها و هفته‌های آتی که عمق شکست نیروهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل پدیدار شود، بی‌شک باید پاسخگوی کاستی‌های موجود در ارزیابی‌های خود باشند.

بااین‌وجود، ارزیابی عملکرد این نهادها نباید باعث شود که تقصیر نتانیاهو در بروز این بحران را نادیده بگیریم؛ چرا که در سیاست داخلی و خارجی اسرائیل، اوست که حرف آخر را می‌زند. نتانیاهو نه مانند ایهود اولمرت است که در جنگ ۳۳ روزه مبتدی بود و نه می‌تواند مانند گلدا مایر و مناخم بگین، ادعای ناآشنایی با امور نظامی کند.

نتانیاهو به سیاستی شکل داد که مورد استقبال کابینه زودگذر نفتالی بنت و یائیر لاپید قرار گرفت؛ تلاشی چندجانبه برای سرکوب جنبش ملی فلسطین در هر دو جبهه غزه و کرانه باختری.

در گذشته نتانیاهو خود را به‌عنوان رهبر محتاطی به نمایش می‌گذاشت که از جنگ‌ها و تلفات فراوان اجتناب می‌کرد؛ اما پس از پیروزی در تازه‌ترین انتخابات اسرائیل، این محافظه‌کاری جایش را به یکی از راست‌گراترین دولت‌ها داد که آشکارا به دنبال الحاق کرانه باختری و اجرای پاک‌سازی نژادی است.

در راستای این سیاست‌ها، شهرک‌سازی‌ها هم به شکلی گسترده افزایش‌یافته و حضور یهودیان در حرم شریف در نزدیکی مسجدالاقصی بیشتر شده است. همچنین توافق صلحی با عربستان در جریان است که در آن حقوق فلسطینیان به‌کلی نادیده گرفته شده و نتانیاهو از “نکبت دوم” در کابینه ائتلافی خود دم می‌زند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، نشانه‌های مقاومت در کرانه باختری آغاز شد، جایی که فلسطینیان در آن شاهد سرکوب اسرائیل بودند. حماس از فرصت استفاده کرد و در روز شنبه حمله‌ای غافلگیرانه به مواضع اسرائیل ترتیب داد.

در سال‌های اخیر تهدیدهای بالقوه علیه اسرائیل به واقعیت پیوسته‌اند. نخست‌وزیری که درگیر سه پرونده جاری فساد است، نمی‌تواند به امور داخلی رسیدگی کند، چراکه منافع ساکنان اراضی اشغالی را فدا می‌کند تا از محاکمه و زندانی‌شدن خود جلوگیری کند.

دلیل اصرار نتانیاهو بر دولت ائتلافی هولناک و کودتای قضایی و همچنین تضعیف افسران ارشد ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی هم همین بود؛ کسانی که “بی‌بی” آن‌ها را مخالفان سیاسی خود می‌داند. بهای این خودخواهی نخست‌وزیر اسرائیل را دیروز سربازان پرداخت کردند.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]