اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ در واکنش به کاهش ارزش پول اسرائیل، بانک مرکزی اسرائیل از استراتژی ۳۰ میلیارد دلاری خود برای جلوگیری از افت بیشتر ارزش پول خود رونمایی کرد. در میان حوادث پر فراز و نشیب آخر هفته گذشته که اسرائیل و حماس درگیر آن بودند، شِکِل اسرائیل با ضربه مهلکی مواجه شد. تا […]

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ در واکنش به کاهش ارزش پول اسرائیل، بانک مرکزی اسرائیل از استراتژی ۳۰ میلیارد دلاری خود برای جلوگیری از افت بیشتر ارزش پول خود رونمایی کرد.

در میان حوادث پر فراز و نشیب آخر هفته گذشته که اسرائیل و حماس درگیر آن بودند، شِکِل اسرائیل با ضربه مهلکی مواجه شد. تا روز دوشنبه، ارزش پول اسرائیل به پایین‌ترین حد خود در هفت سال گذشته رسیده بود که باعث اقدام فوری بانک مرکزی اسرائیل شد. برای رسیدگی به این موضوع، بانک مرکزی یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد و هدف خود را برای مهار بازار ارز فارکس (FX) برای تقویت نقدینگی برجسته کرد.

در این اطلاعیه آمده است: بانک اسرائیل برنامه خود را برای فروش ۳۰ میلیارد دلار ارز اعلام می‌کند. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: این بانک به منظور تعدیل نوسانات نرخ ارز و تامین نقدینگی لازم برای تداوم عملکرد صحیح بازارها، طی دوره آتی در بازار فعالیت خواهد کرد.

ارزش شِکِل اسرائیل در بحبوحه جنگ با فلسطین به پایین‌ترین سطح ۷ ساله خود رسید

نمودار پول اسرائیل در برابر دلار در روز سه شنبه ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳

تا روز سه‌شنبه، داده‌های پنج روزه کاهش ۲٫۸ درصدی شِکِل (ILS) در برابر دلار آمریکا و کاهش چشمگیرتر ۷٫۲۵ درصدی را در طول شش ماه گذشته نشان داد.

اگرچه بانک اسراییل در بازار ارز فارکس مداخله کرده است، اما همچنان در موضع خود علیه افزایش نرخ بهره باقی می‌ماند. گولان بنیتا، رئیس بخش بازار بانک مرکزی اسرائیل به رسانه‌ها گفت:

این طرح خیلی بزرگ را اجرا می‌کنیم که دلالان نتوانند ما را آزمایش کنند.

با یادآوری رکود مالی قبلی اسرائیل در سال ۲۰۰۸ در طول رکود بزرگ جهانی، پیش‌بینی‌های معاون رئیس سابق بانک اسراییل حاکی از رکود در آینده تا سال ۲۰۲۴ است.

رشد تولید ناخالص داخلی اسرائیل بالا و پایین‌های زیادی را دیده است و معمولاً بین ۲ تا ۵ درصد در نوسان بوده و حتی به ۷٫۵ درصد در سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است، اما از سال ۲۰۰۱ تا اواسط سال ۲۰۰۳ به یک نرخ منفی تبدیل شد. شایان ذکر است، روز دوشنبه، اوراق قرضه ۱۰ ساله شِکِل به ۴٫۵ درصد رسید، نرخی که از سال ۲۰۱۲ مشاهده نشده بود. بانک اسراییل در اعلامیه خود بر تعهد خود به رصد دقیق روندهای بازار و به کارگیری اقدامات لازم در صورت لزوم تاکید کرد. این بانک افزود:

بانک مرکزی علاوه بر برنامه ۳۰ میلیارد دلاری و در صورت لزوم، نقدینگی بازار را از طریق مکانیسم‌های سوآپ در بازار تا سقف ۱۵ میلیارد دلار تامین می‌کند.

بازارها در روز دوشنبه شاهد آشفتگی در سهام و ارزهای دیجیتال به دلیل بدبینی معامله‌گران بودند، در حالی که نفت، ین و فلزات گرانبها از این فرصت استفاده کردند. چهار شاخص کلیدی ایالات متحده در روز دوشنبه نوسانات شدیدی را تجربه کردند، اما هر دو سهام و ارزهای دیجیتال تا پایان آن روز افزایش یافتند. با این حال، با تخلیه سودجویان، قیمت طلا و نقره کاهش یافت. تا روز سه شنبه، هر اونس طلا ۰٫۳۳ درصد کاهش یافت و نقره هم ۰٫۸۹ درصد کاهش یافت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]