به گزارش اقتصادآنلاین، براساس این گزارش،نکته مهم گزارش جدید مرکز آمار آن است که هرچند در تیرماه نرخ‌ تورم نقطه ای به زیر ۴۰ درصد رسید و بارقه‌های امیدتازه شد اما در کانال ۳۹ درصدی میخکوب شد  واکنون این‌روند برای چهارمین ماه پیاپی ادامه یافت است. جزئیات تورم مهرماه ۱۴۰۲ در مهرماه ١٤٠٢ نرخ تورم […]

به گزارش اقتصادآنلاین، براساس این گزارش،نکته مهم گزارش جدید مرکز آمار آن است که هرچند در تیرماه نرخ‌ تورم نقطه ای به زیر ۴۰ درصد رسید و بارقه‌های امیدتازه شد اما در کانال ۳۹ درصدی میخکوب شد  واکنون این‌روند برای چهارمین ماه پیاپی ادامه یافت است.

جزئیات تورم مهرماه ۱۴۰۲

در مهرماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٥,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد کاهش یافته است.
بر مبنای این گزارش، در مهر ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٠٦,٥ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٥.٥ درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در مهر ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٢ درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٢ درصد بیشتر از مهر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه مهر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٠,٣ واحد درصد کاهش یافته است.
منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در مهر ماه ١٤٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٠.٥ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٣.٣ درصد بوده است.

شوک‌های سیاسی رفت، حجم پول بالاست

بررسی بیشتر گزارش مرکز آمار این‌واقعیت را نشان میدهد که هرچند اثر شوک‌های بیرونی اقتصاد نظیر اخبار سیاسی منفی تا حدودی کنترل شده اما ماندگاری تورم در کانال ۴۰ درصدی حاکی از آن است حجم پول همچنان سریع‌تر از ظرفیت واقعی اقتصاد در حال رشداست و به نوعی اقتصاد گرفتار تورم مزمن شده است.
گزارش جدید بانک مرکزی در هفته گذشته هم نشان داد که هرچند رشد نقدینگی تا حدودی کنترل شده‌ اما بازهم عدد این رشد نگران کننده است.
بنابراین هرچند فعلا سایه ابرتورم‌ از سر اقتصاد ایران برداشته شده اما تا زمان برقراری انضباط پولی و مالی نمیتوان‌ انتظار کاهش چشمگیر نرخ‌تورم را داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]