شومینه برقی ارزش خرید دارد؟ + مزایا و معایب
شومینه برقی ارزش خرید دارد؟ + مزایا و معایب
در حال حاضر شومینه‌های برقی رقیب سرسخت شومینه‌های سنتی شده‌اند زیرا فرایند طراحی و ساختن شومینه‌های سنتی معمولا چند روز طول می‌کشد و برای ساخت آن به بنا و مصالح مختلف نیاز است.
فهرست خبر اقتصادی شومینه برقی ارزش خرید دارد؟ + مزایا و معایب

در حال حاضر شومینه‌های برقی رقیب سرسخت شومینه‌های سنتی شده‌اند زیرا فرایند طراحی و ساختن شومینه‌های سنتی معمولا چند روز طول می‌کشد و برای ساخت آن به بنا و مصالح مختلف نیاز است. اما شومینه برقی را بدون درد‌سر و به صورت آماده می‌توان خریداری کرد و نیازی به مصالح ساختمانی و بنا نیست. البته ناگفته نماند که شومینه‌های برقی نیز مانند هر وسیله الکتریکی دیگر، دارای یک‌سری معایب و مزایا هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم معایب شومینه برقی و مزایا خرید آن را بررسی نماییم تا به جواب این سوال برسیم که شومینه برقی ارزش خرید دارد یا نه؟

معایب شومینه‌ برقی

معمولا معایب شومینه‌ برقی کمتر از مزایا آن است ولی چون عیب‌های این سیستم گرمایشی برای خریداران ضرورت دارد؛ در این بخش به ۴ مهم‌ترین معایب شومینه برقی اشاره می‌کنیم.

۱- بالا بودن مصرف برق

انرژی مصرفی شومینه‌های برقی برای تولید گرما تنها از طریق برق یا انرژی الکتریکی تامین می‌شود. در واقع این وسیله شباهت‌های ساختاری بسیاری به بخاری برقی دارد. شومینه برقی‌های قدیمی و غیراستاندارد معمولا از نظر مصرف برق بسیار پر‌مصرف هستند و از نظر اقتصادی به صرفه نیستند. چون هر ماه هزینه زیادی را باید بابت مصرف برق پرداخت کرد. اما شومینه برقی‌های جدید که توسط برندهای معتبر تولید می‌شوند به دلیل برخورداری از فناوری‌های جدید و رعایت استاندارد‌های لازم هنگام ساخت آن‌ها، مصرف برق پایینی دارند. به طور کلی می‌توان گفت که با خرید شومینه‌های کم مصرف با یک تیر می‌توان دو نشان را هدف گرفت زیرا این مدل شومینه‌ها علاوه‌بر کم مصرف بودن، طراحی زیبایی دارند.

۲- مشکلات ایمنی برق

در اکثر خانه‌ها و محیط‌های اداری به دلیل کمبود فضا و نبود پریز برق ، افراد چند وسیله برقی را در کنار هم قرار می‌دهند و آن‌ها به یک سه راهی برق متصل می‌کنند. در اکثر مواقع چنین کاری باعث آتش‌سوزی و انفجار می‌شود. در نتیجه به کسانی که قصد خریدشومینه برقی را دارند، توصیه می‌کنیم که هنگام استفاده از شومینه حتما از یک محافظ برق استاندارد و مناسب استفاده کنند تا شاهد حوادث ناگواری مثل انفجار یا آتش‌سوزی نباشند.

۳- قطعی برق

از دیگر معایب شومینه برقی این است که هنگام قطع شدن جریان برق هیچ کارایی ندارد. چون همانطور که قبلا هم بیان کردیم انرژی مصرفی این وسیله تنها از طریق جریان برق تامین می‌شود. با این تفاسیر در مکان‌هایی که برق به دلیل نوسان جریان دائما قطع و وصل می‌شود؛ بهتر است علاوه‌بر شومینه برقی یک وسیله گرمایشی گازی یا نفتی وجود داشته باشد.

۴- مصنوعی بودن شعله‌های شومینه برقی!

معمولا نشستن کنار شعله‌های طبیعی آتش حس و حال قشنگی دارد زیرا صدای سوختن تکه‌های چوب برای بسیاری از افراد جذابیت دارد. همچنین نور و گرمایی که از طریق شومینه‌های چوبی سنتی تولید می‌شود کاملا طبیعی است. اما باید گفت که نشستن کنار شومینه برقی به اندازه شومینه‌های سنتی لذت بخش نیست زیرا شعله این شومینه‌ها فقط جنبه تزیینی دارد.

مزایا خرید شومینه برقی

پس از بررسی معایب شومینه برقی نوبت به بررسی مزایا خرید شومینه برقی می‌رسد. بدون هیچ مقدمه چینی و بیان نکته اضافی باید گفت که شومینه‌های برقی دارای مزایای زیر هستند:

۱- طراحی زیبا و متنوع

به عنوان اولین مزیت خرید شومینه‌ برقی می‌توان گفت که این سیستم گرمایشی طراحی بسیار زیبایی دارد. همچنین تنوع طرح‌ و رنگ آن بالا بوده و با هر نوع دکوراسیون یا چیدمان به راحتی هماهنگ می‌شود.

۲- نصب و راه اندازی ساده

معمولا برای نصب و راه اندازی این نوع شومینه نیازی به نصاب متخصص نیست و خود مصرف کننده به راحتی می‌تواند آن را راه اندازی نماید. چون برای راه اندازی شومینه‌های برقی تنها کافی است که دو شاخه آن را به پریز برق متصل کرد و دستگاه را روشن نمود. همچنین برای نصب شومینه نیاز به پرداخت هزینه نیست.

نصب و راه اندازی ساده

۳- جابجایی راحت

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که این نوع شومینه در مقایسه با شومینه‌های سنتی دارد، قابلیت جابجایی آن است. به بیان دیگر نمی‌توان جای شومینه‌های سنتی را تغییر داد یا در صورت نقل مکان، امکان جابجا کردن آن وجود ندارد. اما این نوع شومینه‌ها را به راحتی می‌توان در اتاق‌های خانه یا اداره جابجا کرد یا در صورت رفتن به یک فضای جدید می‌توان شومینه را نیز به راحتی جابجا نمود.

شومینه برقی ارزش خرید دارد؟ + مزایا و معایب

۴- عدم اشغال فضای زیاد

در حال حاضر فضای اکثر خانه و محیط‌های اداری کوچک و محدود است. به همین دلیل افراد هنگام قرار دادن وسایل با چالش روبرو می‌شوند و فضای خالی کم می‌اورند. اما شومینه‌های برقی به دلیل ابعاد کوچک یا نصب بر روی دیوار معمولا فضای زیادی را درگیر نمی‌کنند.

۵- کنترل راحت و تنظیم آسان

معمولا شومینه‌های برقی جدید به وسیله کنترل قابل تنظیم هستند و از راه دور به راحتی می‌توان گرمای آن را کنترل کرد. همچنین تنظیم دمای آن نیز بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.

۶- عدم هدر رفت گرما

معمولا در شومینه‌های سنتی و گازی نیمی از گرما از طریق دودکش به هدر می‌رود. اما در شومینه‌های برقی به دلیل نبود دودکش، به هیچ عنوان گرما از بین نمی‌رود بلکه گرما به طور مستقیم در فضا پراکنده می‌شود.

۷- کنترل خودکار دما

ترموستات به کار برده شده در این مدل شومینه‌ها نقش زیادی در کنترل دما دارد. زیرا زمانی که دمای دستگاه بیش از حد بالا برود و دستگاه گرمای زیادی تولید کند، ترموستات به طور خودکار دستگاه را خاموش می‌کند. سپس بعد از کاهش دما دستگاه را مجدد روشن می‌کند تا دمای محیط کاهش پیدا نکند.

۸- عدم انتشار گازهای سمی

متاسفانه هر سال در فصل پاییز و زمستان برخی از افراد به دلیل گازهای سمی که از بخاری‌های گازی یا شومینه‌های سنتی منتشر می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند یا دچار گازگرفتگی می‌شوند. اما شومینه و بخاری برقی به دلیل عدم انتشار گازهای سمی از این لحاظ کاملا ایمن هستند.

شومینه برقی ارزش خرید دارد؟ + مزایا و معایب

۹- استحکام و دوام بالا

از دیگر مزایای خرید این نوع شومینه‌ها می‌توان به استحکام و دوام بالای آن‌ها اشاره کرد زیرا بدنه شومینه‌های برقی با رنگ و مواد ضد خورنده کاملا پوشانده می‌شوند. همچنین برای تولید گرما به هیچ ماده سوختنی مثل چوب، گاز، گازوئیل و… نیاز ندارد و همین مسئله باعث می‌شود که طول عمر و دوام بالایی داشته باشد و دیر‌تر دچار فرسودگی شود.

۱۰- صرفه جویی در انرژی

در شومینه‌های برقی جدید به دلیل داشتن فناوری‌های جدید ۹۹ درصد انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل می‌گردد. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و میزان هدر رفتن آن بسیار کم است.

۱۱- نگهداری آسان و عدم نیاز به سرویس مکرر

از دیگر مزایای این نوع شومینه این است که نگهداری از آن کار پیچیده‌ای نیست و نیازی به سرویس کردن در فواصل زمانی کوتاه مدت ندارد.

۱۲- کمک به حفظ منابع تجدید ناپذیر

همانطور که همه ما می‌دانیم منابعی مثل چوب، گاز، نفت، گازوئیل و… تجدیدناپذیر هستند زیرا تولید مجدد آن‌ها چندین و چند سال طول می‌کشد. پس می‌توان گفت که شومینه‌های برقی می‌توانند به حفظ این منابع کمک کنند زیرا برای تولید گرما به چنین منابعی نیاز ندارند. البته نا‌گفته نماند این مدل شومینه‌ها زمانی به حفظ منابع تجدید‌ناپذیر کمک می‌کند که برق مصرفی آن‌ها از طریق منابع تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی یا بادی تولید شده باشد.

شومینه برقی ارزش خرید دارد یا نه؟

معمولا یکی از پرتکرارترین سوالات افراد هنگام خرید سیستم‌های گرمایشی برقی این است که شومینه برقی بخریم یا نخریم؟ قاطعانه نمی‌توان اعلام کرد که خرید شومینه برقی مفید یا مضر است. به عبارت دیگر نمی‌توان کسی را تشویق به خرید این سیستم گرمایشی کرد یا از خرید شومینه نوع برقی منصرف کرد. بلکه با توجه به نکاتی که در این مطلب بررسی کردیم خرید شومینه برقی ۴ عیب و ۱۲ مزیت دارد. در واقع مزایا خرید این سیستم گرمایشی ۳ برابر معایب آن است. همچنین برخی از عیب‌های این نوع شومینه را با رعایت یک‌سری نکات می‌توان برطرف نمود. در نتیجه می‌توان گفت که شومینه برقی ارزش خرید دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]