راهنمای انتخاب بهترین درب اتوماتیک صنعتی
راهنمای انتخاب بهترین درب اتوماتیک صنعتی
درب‌های اتوماتیک را ازنظر محل نصب و کاربرد می‌توان به دسته‌هایی مانند پارکینگی، تجاری و صنعتی تقسیم کرد.

دراین‌بین، اهمیت درب اتوماتیک صنعتی به دلیل انتظاراتی که از آن می‌رود بالاست و می‌توان گفت بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع به آن وابسته هستند. انواع درب صنعتی در ابعاد متنوعی تولید شده و مکانیسم‌های متفاوتی از تاشو تا کرکره‌ای و لولایی دارند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان آماج صنعت آذر شماره ۴۸۱۳-۰۲۱ تماس حاصل نمایید. همچنین برای مشاوره حضوری به آدرس تهران، اشرفی اصفهانی، بزرگراه جلال آل احمد، جنب داروخانه دکتر علمی، پلاک ۱۷۴، طبقه دوم، واحد ۸ و یا به سایت شرکت مراجعه نمایید.

درب اتوماتیک صنعتی

به‌طور‌ساده و خلاصه، درب اتوماتیک صنعتی دربی است که از متریال مقاوم در برابر ضربه، باد، فشار، رطوبت و در برخی موارد، حریق و انفجار ساخته شده و به‌صورت اتوماتیک یعنی با اعمال نیروی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی کار می‌کند. بیشتر درب‌های اتوماتیک با کاربرد صنعتی، ابعاد نسبتا بزرگی داشته و معمولا باید سفارش داده شوند. چراکه هر مکان صنعتی و چارچوبی که قرار است درب روی آن نصب شود، ابعاد و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را داشته که لزوم طراحی سفارشی و اختصاصی را بیشتر می‌کند. انواع درب اتوماتیک معمولا از یراق‌آلات متفاوتی نسبت به درب‌های اداری، پارکینگی یا تجاری کوچک استفاده می‌کنند. این یراق‌آلات نقش مهمی در انتقال نیروهای وارده به درب و حرکت آن دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع ریل، قرقره، آویز، بازوها، لولاهای مخصوص، فنرها و دستگیره‌های معمولی یا ضد حریق و آنتی‌پنیک و زنجیر اشاره کرد. جک برقی درب اتوماتیک صنعتی دستورات مربوطه را از طریق سنسورها یا کلیدهای برق دریافت کرده و با روشن کردن موتور خود این نیرو را به یراق‌آلات منتقل می‌کند. درنهایت نیز بالابرها، لولاها و بازوهای جک، درب را به حرکت درمی‌آورند.

متریال سازنده درب اتوماتیک صنعتی

درب اتوماتیک صنعتی می‌تواند از متریال‌های مختلفی ساخته شود که مهم‌ترین آنها شامل فولاد و دیگر فلزات به‌ویژه آلومینیوم، MDF، متریال‌های نوین مانند PVC و در برخی موارد شیشه‌های صنعتی می‌شوند. در ساخت درب ضد انفجار و ضد حریق از موادی با این خواص مانند پشم سنگ و بتن نسوز به‌عنوان مواد عایق و مقاوم در برابر موج انفجار یا حریق نیز استفاده می‌شود.

در‌این‌میان، درب صنعتی فلزی پرکاربردترین درب در صنایع مختلف است. معمولا در ساخت این درب از فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد خوردگی استفاده می‌شود. هر دوی این آلیاژها از مقاومت عالی در برابر خوردگی و رطوبت برخوردار بوده و می‌توانند تا ده‌ها سال بدون نیاز به هرگونه نگهداری خاصی عمر کنند.

نوع دیگری از درب صنعتی فلزی درب آلومینیومی است که در مکان‌هایی که با محدودیت وزن درب مواجه هستند کاربرد دارد. این درب البته کمی سبک است و ممکن است در برابر وزش باد، سروصدای زیادی تولید کند. به همین دلیل نصب آن در محیط‌های بیرونی توصیه نمی‌شود. درب صنعتی آلومینیومی، ظاهر زیباتری نیز نسبت به درب‌های فولادی دارد.

متریال سازنده درب اتوماتیک صنعتی

متریال‌های MDF و PVC نیز برای مکان‌های صنعتی که با هجوم گسترده مواد شیمیایی خورنده مواجه هستند کاربرد بیشتری دارند. از این دو متریال در ساخت درب‌های چندتکه یا پانلی بیشتر استفاده می‌شود. آنها همچنین عملکرد بهتری نسبت درب فلزی صنعتی ازنظر عایق صوتی و حرارتی دارند. با‌این‌حال مقاومت آنها در برابر ضربه و فشار کمتر است.

انواع درب اتوماتیک صنعتی

اما فارغ از متریال سازنده، مهم‌ترین معیار دسته‌بندی درب اتوماتیک صنعتی “automatic industrial doors” ، مکانیسم عملکردی آن است. منظور از مکانیسم عملکردی، جهت و نوع حرکت درب، هنگام باز و بسته شدن بوده که می‌تواند به کناره‌ها یا به سمت بالا باشد. هریک از این مکانیسم‌ها مزایا و کاربردهای خاص خودش را دارد.

درب کرکره‌ای صنعتی

درب‌های کرکره‌ای مغازه‌ها را همگی ما دیده و می‌شناسیم. همانطورکه می‌دانید این درب از فضای بالاسری چارچوب درب برای بازشدن و معمولا به‌صورت رول‌آپ (Roll up) استفاده می‌کند. تفاوت درب صنعتی کرکره ای با درب‌های کرکره‌ای تجاری معمولی در اندازه و ابعاد آن است. در ساخت این درب معمولا از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم استفاده شده و به همین دلیل، می‌توان آن را یک درب صنعتی فلزی به‌حساب آورد.

شرکت آماج صنعت آذر انواع دوجداره و تک‌جداره درب صنعتی کرکره ای را تولید می‌کند. نوع دوجداره‌ی این درب در مقایسه با انواع تک‌جداره‌ی آن، مقاومت بیشتری در برابر باد و ضربات ناشی از این عامل طبیعی دارد. اما شاید مهم‌ترین مزیت درب صنعتی کرکره ای ، صرفه‌جویی آن در فضا باشد. با نصب این درب، هیچ فضای مهم و کاربردی از محیط صنعتی شما اشغال نمی‌شود. چارچوب‌های عریض و بلند از مهم‌ترین موارد نصب این درب هستند.

درب صنعتی لولایی اتوماتیک

همانطورکه از نام این درب مشخص است، عملکرد آن با استفاده از لولا و مانند درب‌های لولایی شناخته‌شده است. شرکت آماج صنعت آذر درب صنعتی لولایی اتوماتیک را در انواع یک و دو‌لنگه تولید می‌کند. جنس این درب‌ها عمدتا فلزی یا MDF‌ است اما از دیگر متریال‌ها نیز می‌توان در ساخت آنها استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین یراق‌آلات درب صنعتی لولایی اتوماتیک ، لولاهای آن است. این لولاها باید به‌خوبی در برابر فشار مقاوم بوده و از متریال‌های ضدخوردگی ساخته شوند. درب ورودی کارخانه، یکی از مهم‌ترین موارد مصرف درب لولایی صنعتی است و به همین دلیل به آن درب صنعتی کارخانه نیز گفته می‌شود.

درب صنعتی لولایی طبیعتا فضای بیشتری را برای باز و بسته شدن اشغال می‌کند. همچنین در‌صورتی‌که عرض چارچوب درب از اندازه‌ی معینی فراتر رود، لازم است که از انواع دولنگه آن استفاده شود. درب‌های لولایی دولنگه فضای عمقی کمتری را هنگام باز و بسته شدن اشغال کرده و علاوه بر سرعت بالاتر، به سبب وزن پایین‌ترشان فشار کمتری نیز به یراق‌آلات خود وارد می‌کنند.

درب صنعتی ریلی

درب صنعتی ریلی

اما یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع درب صنعتی، نوع کشویی یا سایداسلایدینگ آن است. این درب که به آن درب صنعتی ریلی نیز گفته می‌شود؛ به‌صورت موازی چارچوب درب حرکت کرده و در حالت باز، جلوی دیوار کناری یا حتی دیوار عمود بر چارچوب مستقر می‌شود. همانطورکه پیداست، مهم‌ترین حسن این درب نیز، اشغال فضای کم آن از عمق محل نصب است.

همانطورکه از نام درب صنعتی ریلی مشخص است شاید بتوان مهم‌ترین یراق آن را ریلش دانست. ریلی که درب بر روی آن توسط غلطک‌ها و آویزها به اطراف کشیده می‌شود. درب صنعتی ریلی “sliding industrial doors” می‌تواند به یک یا دو طرف باز شود. درصورت عریض بودن چارچوب درب، حرکت درب از وسط به دو طرف خواهد بود.

همچنین اگر دیوار کناری چارچوب درب، فضای کافی برای استقرار آن نداشته باشد، می‌توان با نصب درب‌های ریلی پانلی آلومینیومی یا PVC از فضای دیوار عمود بر چارچوب استفاده کرد. درغیراین‌صورت، عمدتا متریال‌های فولاد و MDF‌ برای ساخت این درب استفاده می‌شوند.

درب سکشنال صنعتی

درب سکشنال (Sectional) نیز یکی از پرکاربردترین انواع درب اتوماتیک صنعتی است که مانند درب‌های اتوماتیک کرکره ای از فضای بالاسری درب در حالت باز استفاده می‌کند. اما ویژگی بارز این درب، در قرارگیری آن زیر سقف به‌صورت افقی است. در واقع، پانل‌های این درب، هنگام حرکت به سمت بالا در نقطه‌ای مشخص با زاویه‌ای معین شکسته و سپس دوباره با یکدیگر زاویه‌ی ۱۸۰ درجه ساخته و به‌جای بالای چارچوب، زیر سقف می‌خوابند.

درب سکشنال عمدتا برای چارچوب‌های بلند و عریض ساخته شده و می‌توان روی برخی پانل‌های آن، پنجره نیز نصب کرد. از این درب معمولا برای ورودی سوله‌ها و سالن‌های تولید استفاده شده و سرعت آن محدودیت دارد. آماج صنعت آذر ، امکان طراحی و ساخت درب سکشنال صنعتی به همراه درب نفرروی داخلی را نیز فراهم کرده است.

درب ویژه بارانداز

بارانداز، یکی از بخش‌های مهم بسیاری از کارخانه‌هاست. در این محل بارگیری یا تخلیه‌ی بار صورت می‌گیرد و معمولا در ارتباط مستقیم با انبار قرار دارد. مشکلاتی که درب‌های صنعتی معمول برای نصب در این محل دارند، سبب شده است که شرکت آماج صنعت آذر، اقدام به طراحی اختصاصی این درب نماید.

درب مناسب بارانداز از جنس ساندویچ پانل بوده و به سبب عملکرد سریعش، زیرمجموعه‌ی درب سریع صنعتی نیز قرار می‌گیرد. عملکرد این درب عمدتا مانند درب‌های سکشنال است با این تفاوت که به داک شلتر (Dock Shelter) مجهز شده است. داک شلتر یا چادر بارگیری، فضای بیرونی و داخل انبار را عایق کرده و مانع از ورود گردوغبار یا انتقال دما می‌شود.

درب تاشوی صنعتی

درب تاشوی صنعتی

درب تاشوی صنعتی، یکی از انواع درب صنعتی نسبتا کم‌جاست که برای باز شدن، کمی هم از عمق فضای نصب خود را اشغال می‌کند. بااین‌حال، سرعت بالای این درب، تقسیم وزن عالی و قابلیت ساخت آن در ابعاد بسیار بزرگ سبب محبوبیتش شده است. درب تاشو یا Folding از پانل‌های عمودی تشکیل شده است که هنگام باز شدن، نسبت به یکدیگر، زاویه پیدا کرده و درنهایت یکی پس از دیگری در کناره‌ی چارچوب درب روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

دیگر مزیت درب تاشوی صنعتی نیز استفاده بهینه از کل فضای چارچوب درب در حالت باز است. دهانه‌های بسیار عریض مانند آشیانه‌ی هواپیما از مهم‌ترین محل‌های کاربرد این درب هستند که امکان نصب پنجره بر روی آن‌ها نیز وجود دارد.

درب اتوماتیک هیدرولیک صنعتی

همانطورکه گفتیم، عملکرد اصلی انواع درب صنعتی، بر اساس تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی است. در این مسیر برخی از انواع درب، از مکانیسم هیدرولیکی برای افزایش توان مکانیی، عملکرد روان و کاهش استهلاک قطعات خود استفاده می‌کنند که به آنها درب اتوماتیک هیدرولیک صنعتی گفته می‌شود.

در سیستم هیدرولیکی در داخل بازوها و برخی دیگر از قطعات انتقال نیروی درب، مایعات و روغن‌هایی با گران‌روی و چگالی مشخص ریخته می‌شود. این مایعات، طبق قانون فیزیکی پاسکال، نیروی واردشده به خود را به شکل مساوی در همه‌ی جهات پخش می‌کنند. به‌این‌ترتیب، انتقال نیرو به شکل پایدار، یکنواخت، با اتلاف کمتر، امنیت بیشتر و لرزش کمتر انجام می‌شود.

از سیستم هیدرولیکی در درب صنعتی کارخانه و دیگر مکان‌های صنعتی که ابعاد بزرگ و مکانیسم پیچیده‌تری دارند استفاده می‌شود. اما به‌طور‌کلی استفاده از این سیستم در همه‌ی انواع درب صنعتی، مزایای آن را در پی خواهد داشت. درب اتوماتیک هیدرولیک صنعتی به‌ویژه در آب و هوای سرد، موجب جلوگیری از یخ‌زدگی درب می‌شود. البته لازم است که شرکت سازنده از روغن‌های باکیفیت و مناسب در این سیستم استفاده کند.

چطور می‌توان درب‌ اتوماتیک صنعتی را سفارش داد؟

شما می‌توانید از طریق وب‌سایت شرکت آماج صنعت آذر، انواع مدل‌ها و طرح‌های گوناگون درب ‌های اتوماتیک صنعتی را انتخاب نموده و برای خرید، اقدام به ثبت سفارش نمایید.

پیشنهاد میشود از متخصصین شرکت آماج صنعت آذر مشاوره کاملا رایگان بگیرید. انجام موفق و رضایتمندی بالای مشتریان در بیش از ۳۰ هزار پروژه در سطح کشور افتخار ماست.

متاسفانه انواع تقلبی و بی کیفیتی از درب اتوماتیک در بازار ایران موجود است و لزوم دقت در خرید این محصول از ارائه کننده معتبر آن ضروری به نظر می رسد. شرکت آماج صنعت آذر به عنوان بزرگترین تولیدکننده درب اتوماتیک ایران، شیشه سربی، کرکره اتوماتیک و انواع یراق آلات درب اتوماتیک و گیت کنترل تردد و راهبند را ارائه می نماید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 4 میانگین: 4]