لوله مانیسمان (بدون درز) و یا همان لوله سیملس چه نوع لوله‌ای است؟
لوله مانیسمان (بدون درز) و یا همان لوله سیملس چه نوع لوله‌ای است؟
اگر قصد دارید از لوله برای انتقال سیالات حساس استفاده کنید و یا عمر و استحکام لوله در برابر عوامل مخرب برایتان مهم است،

لوله مانیسمان بهترین انتخاب برای شماست. این لوله در رده ۴۰.۸۰ و ۳۶۰ به تولید می‌رسد و هر نوع آن، ضخامت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به معرفی لوله مانیسمان، ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای این محصول در صنایع بپردازیم. اگر به این مضمون علاقه‌مند هستید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یکی از ک.اربردی‌ترین نوع مقاطع فولادی در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز است که با استفاده از شمش‌های فولادی ساخته می‌شود. این لوله که از طریق نورد و کشش شمش‌های گرد فولادی تهیه می‌شود. در صنایع خاصی نظیر سیستم‌های هیدرولیک، سیستم‌های بخار هوای فشرده، انتقال گاز، انتقال آب و فاضلاب و… به کار می‌رود. لوله سیملس با استفاده از آلیاژهای ویژه‌ای به تولید می‌رسد و به همین علت مقاومت آن در برابر فرسایش و خوردگی بسیار زیاد است.

تاریخچه لوله مانیسمان

لوله سیم لس برای اولین بار توسط برادران مانیسمان تولید شدند و علت این نامگذاری به نام مخترعین این محصول مربوط می‌شود. در میان هزاران لوله موجود در بازار که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند، لوله‌های فولادی بدون درز یکی از کاربردی‌ترین نوع لوله‌ها هستند. روش ساخت منحصر به فرد این محصولات و نبود درز در آن‌ها باعث شده تا به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع حساس تبدیل شوند.

همان طور که می‌دانید لوله‌های مختلفی در صنعت وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به لوله‌های ضد زنگ، استنلس استیل، لوله‌های فولادی، لوله بویلر، آلیاژی و… اشاره کرد. در این میان لوله مانیسمان یا همان لوله بدون درز روش ساخت و تولید متفاوتی دارد به گونه‌ای که بدنه آن کاملاً یکدست بوده و هیچ گونه جوشکاری روی آن انجام نشده است. لوله بدون درز با استفاده از فولاد کم کربن تولید می‌شود و با اضافه کردن یک سری مواد به درون و بیرون این لوله آن را در برابر زنگ زدگی مقاوم می‌کنند.

نبود درز و یک دست بودن ساختار این محصول باعث شده تا در مقایسه با سایر لوله‌ها از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد. به همین علت با قیمت بیشتری در مقایسه با سایر لوله‌ها به فروش می‌رسد.

روش تولید لوله مانیسمان

فرایند تولید لوله بدون درز طولانی است، اما محصولی که تولید می‌شود باتوجه ویژگی‌های ارزشمند و متمایزی که دارد، ارزش این سختی را دارد. برای تولید مانیسمان مراحل متعددی باید طی شود که این مراحل به شرح زیر است.

  • در ابتدا شمش‌های فولادی را در اندازه‌های مختلف برش می‌زنند. این شمش‌ها را درون کوره‌های داغ شده قرار می‌دهند تا به مرحله سرخ شدن برسند. سپس با کمک دستگاه الانگیتور سطح شمش‌ها را گرد و در نهایت با لخ پرس آن‌ها را سوراخ می‌کنند.
  • در مرحله بعدی که به آن شلیک سمبه گفته می‌شود، سمبه‌ای را با سرعت بالا به درون شمش فولادی شلیک می‌کنند.
  • سپس لوله را بررسی می‌کنند تا از نبود هرگونه خمیدگی یا تاب مطمئن شوند. اگر لوله تاب داشته باشد باید با استفاده از روش‌های متفاوت تاب آن را بگیرند و صاف و یکدست کنند.
  • در مرحله بعدی سمبه شلیک شده از داخل لوله بیرون می‌آید. سپس سر و ته لوله را می‌گیرند و لوله را به حالت گرد در می‌آورند.
  • در مرحله کشش، برای رسیدن به اندازه‌های متفاوت لوله را تحت کشش قرار می‌دهند و سپس با آب و یک سری فرایندهای خاص آن را خنک می‌کنند. در نهایت نیز محصول را در اندازه‌های مختلف برش می‌دهند.
  • در مرحله بعد، لوله به واسطه کامپیوتر مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد و درصورت وجود هرگونه مشکل کنار گذاشته می‌شود. لوله‌هایی که از آزمایش با موفقیت بیرون می‌آیند با تسمه و به شکل شش ضلعی بسته‌بندی و آماده بارگیری می‌شوند.

همان طور که گفتیم این لوله‌ها بدون درز هستند یعنی درزی که در انواع لوله‌ها می‌بینید، در این لوله‌ها وجود ندارد به همین علت استحکام آن‌ها فوق العاده بالاست و قطر آن‌ها در مقایسه با سایر لوله‌ها اندکی کمتر است. ساخت این نوع لوله با قطر زیاد هزینه‌های زیادی در پی دارد و سخت‌تر است.

روش تولید لوله مانیسمان

انواع لوله مانیسمان

انواع لوله سیملس یا همان لوله بدون درز برای انتقال گازها، مایعات و سایر سیالات با فشار زیاد و در دمای بالا بسیار مناسب هستند. این لوله‌ها از نظر سایز و اندازه، استانداردها و نوع مواد اولیه در انواع مختلف تولید می‌شوند؛ بنابراین اگر تصمیم به خرید این لوله و استفاده از آن دارید حتماً باید با انواع مختلف این محصول و ویژگی‌های آن آشنا باشید. چند نوع رایج لوله مانیسمان عبارتند از:

لوله فولادی مانیسمان

این نوع از مانیسمان همان طور که از اسمش پیداست از فولاد ساخته می‌شود. وجود ترکیبات منحصر به فرد فولاد در این نوع لوله باعث شده تا برای انتقال گازها و مایعات در صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع نفت و گاز و صنایع ساختمانی بیشترین میزان استفاده را داشته باشد.

لوله استیل مانیسمان

این لوله با استفاده از استیل ساخته می‌شود و با توجه به استحکام و مقاومت بالا در شرایط محیطی مختلف، بیشترین استفاده را در صنایع و پروژه‌های مختلف پتروشیمی، نفت و گاز، آب و فاضلاب، خودروسازی، ساختمان‌سازی و… دارد. لوله استیل مانیسمان در برابر ضربه، فشار، نم، رطوبت و سایر عوامل مخرب رفتار بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و یک گزینه اقتصادی و البته کاربردی در صنعت است.

لوله گالوانیزه مانیسمان

لوله‌های مانیسمان از نوع گالوانیزه با استفاده از پوشش‌های به خصوصی از فلزات فاسد نشدنی گالوانیزه می‌شود. این پوشش مقاومت لوله را در برابر خوردگی، نم، رطوبت، حرارت و… افزایش می‌دهد؛ بنابراین این لوله تحت تاثیر عوامل جوی نامطلوب آسیبی نمی‌بیند به همین علت برای استفاده در صنایع دریایی یا مناطق مرطوب بهترین گزینه است. پوشش گالوانیزه باعث می‌شود که ظاهر لوله‌های مانیسمان جذاب‌تر و زیباتر شود. به همین علت می‌توان از آن‌ها برای مصارف تزیینی، طرح‌های معماری و دکوراسیون‌های داخلی یا خارجی نیز استفاده کرد.

لوله کربن استیل مانیسمان

این لوله قابلیت جوشکاری بالایی دارد و در برابر تنش‌های مکانیکی و فشار بسیار مقاوم است. برای اتصال این لوله به سایر تجهیزات و اتصالات مختلف می‌توان از روش جوشکاری استفاده کرد. تولید این لوله بر اساس استانداردهای صنعتی نظیر APL51، ASTM A۱۰۶، ASTM A۵ انجام می‌شود.

لوله کربن استیل مانیسمان

مشخصات مهم لوله مانیسمان چیست؟

از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد انواع لوله سیم لس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

استحکام بالا

این لوله‌ها به علت نداشتن درز فوق العاده محکم و مقاوم هستند. از آنجا داشتن درز یکی از مهمترین نقطه ضعف‌های انواع لوله در صنعت است، لوله‌های مانیسمان به دلیل نداشتن درز در برابر تنش‌های مکانیکی، حرارت و فشار مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

سازگار بودن با استانداردها

سازگار بودن با استانداردهای جهانی یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصه‌های این نوع لوله‌ها محسوب می‌شود. لوله‌های مانیسمان با استانداردهای تعریف شده در صنعت کاملاً سازگارند و این ویژگی‌ها باعث شده تا مصرف کنندگان این محصول، اطمینان خاطر بیشتری از کیفیت و کارایی این لوله‌ها داشته باشند.

مقاومت در برابر عوامل خورنده

لوله‌های مانیسمان به دلیل آلیاژهای متفاوتی که در ساختار آن‌ها به کار رفته به خوبی در برابر عوامل خورنده مقاومت می‌کنند؛ بنابراین برای استفاده در صنایع شیمیایی، نفت و گاز بهترین انتخاب هستند و به طور گسترده‌ای در این حوزه به کار می‌روند.

قابلیت جوشکاری و اتصال

از سایر مشخصات ارزشمند این محصول می‌توان به قابلیت جوشکاری و اتصال آسان اشاره کرد؛ بنابراین خیلی راحت به تجهیزات مختلف مانند فلنج‌ها، شیرآلات و اتصالات متصل می‌شوند.

عمر و دوام طولانی

لوله‌های مانیسمان با توجه به اینکه هیچ درزی ندارند در برابر فرسایش و زنگ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و به لوله‌هایی با عمر طولانی و دوام بالا معروفند.

انتقال مواد مختلف

لوله‌های مانیسمان با توجه به اینکه درزی ندارند اصطکاک را کاهش می‌دهند؛ بنابراین در انتقال سیالات کاربرد بهتری دارند و باعث افزایش بهره‌وری صنایع و پایین آمدن مصرف انرژی در خط تولیدها می‌شوند.

حداقل نشتی

احتمال نشتی در این لوله‌ها در کمترین میزان ممکن و حتی صفر است؛ چرا که این لوله‌ها درزی ندارند. این موضوع مانع از هدر رفتن سیالات حساس می‌شود و از این نظر بسیار اهمیت دارند. این مسئله باعث شده تا لوله‌های مانیسمان جایگاه ویژه‌ای را در انتقال سیالات حساس مانند نفت و گاز به خود اختصاص می‌دهند.

ابعاد با دقت بالا

لوله‌های مانیسمان سطحی یکنواخت دارند و به صورت دقیق ساخته می‌شوند. بنابراین برای استفاده در صنایع مهم و حیاتی مانند نفت و گاز و پتروشیمی بسیار کاربردی هستند.

کاربرد لوله مانیسمان

ساختار بدون درز لوله‌های مانیسمان و یکپارچه بودن سطح آن‌ها باعث کاهش گسیختگی و تنش در این لوله‌ها شده است و این محصول را برای استفاده در صنایع مختلف به گزینه‌ای عالی و کاربردی تبدیل می‌کند. از کاربردهای این محصول در صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنایع نفت و گاز

از لوله سیم لس برای انتقال گازها و مایعات خطرناک با فشار بالا در صنعت نفت و گاز استفاده می‌کنند. همچنین برای انتقال نفت خام و گازهای طبیعی، مایعات نفتی، آب و بخار مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های مانیسمان در میادین نفتی، ایستگاه‌های تقسیم گاز، پالایشگاه‌ها، شبکه‌های انتقال گاز طبیعی و همچنین سیستم‌های توزیع نیز کاربرد دارند. با توجه به بدون درز بودن این لوله‌ها و استحکام و مقاومت بالایشان، برای انتقال نفت و گاز ایمنی بیشتری دارند و احتمال نشتی و بروز اتفاقات خطرناک را کاهش می‌دهند.

ساخت تجهیزات هیدرولیک

از دیگر کاربردهای لوله‌های مانیسمان می‌توان به کاربرد این محصول در صنعت تجهیزات هیدرولیک اشاره کرد. این لوله‌ها در ساخت تجهیزات، انتقال نیرو وجریان مایعات هیدرولیکی، در سیستم‌های کنترل، سیستم‌های قدرت، اتوماسیون، سیستم‌های هیدرولیکی صنعتی و… به کار می‌روند.

دیگ‌های بخار

دیگ‌های بخار به عنوان تجهیزات حرارتی با هدف تولید بخار در صنایع گوناگون استفاده می‌شوند. بخار تولید شده در این تجهیزات با استفاده از لوله‌های مانیسمان به سایر بخش‌ها منتقل می‌شود. همچنین از لوله‌های مانیسمان برای انتقال بخار اشباع، انتقال آب تغذیه و در سیستم‌های خنک کننده دیگ بخار استفاده می‌کنند.

صنایع دریایی

برای اینکه مایعات، گازها و سایر سیالات خطرناک را در محیط‌های دریایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال بدهند از لوله‌های بدون درز کمک می‌گیرند. کاربرد این لوله در صنایع دریایی بسیار زیاد است. به طور مثال در سیستم‌های گرم کننده یا خنک کننده برای کنترل حرارت در موتورها و حفظ دما کاربرد دارند. همچنین در سیستم‌های تهیه آب و خدمات دریایی، سیستم‌های آب شیرین کننده، سیستم‌های تهویه، سیستم‌های فاضلاب دریایی و… از لوله‌های مانیسمان استفاده می‌شود.

از سایر کاربردهای لوله مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌های پتروشیمی
  • شرکت‌های پالایشگاهی
  • استخراج و انتقال نفت و گاز
  • مبدل‌های حرارتی و گرمایی
  • صنایع کشاورزی
  • نیروگاه‌های تولید انرژی
  • آبرسانی در صنایع گوناگون
  • به عنوان عایق در کابل‌های فشار قوی

صنایع دریایی

تولید لوله مانیسمان در کدام کشورها انجام می‌شود؟

در حال حاضر تولید لوله‌های مانیسمان در چندین کشور انجام می‌شود و چندین شرکت درحال رقابت با یکدیگر هستند که این کشورها عبارتند از:

  • آلمان
  • ایران
  • هند
  • چین

عوامل موثر قیمت لوله مانیسمان

قیمت لوله سیملس تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شود و هر عاملی می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار باشد. به طور مثال ابعاد، کیفیت، سایز و اندازه، کشور تولید کننده و برند این محصول از فاکتورهای موثر بر قیمت آن محسوب می‌شوند.

علاوه بر آن قیمت فولاد در بازار جهانی و نوسانات ارز و بازار نیز می‌تواند در قیمت این محصول به شکل ویژه‌ای اثرگذار باشد. اگر قصد خرید این مانیسمان دارید حتماً خریدتان را از مراکز فروش معتبر و دارای سابقه انجام دهید تا محصولی با کیفیت و متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای سفارش و خرید انواع لوله و اتصالات از گروه بازرگانی آهن ۱ کمک بگیرید. این مجموعه با بیش از یک دهه سابقه در حوزه تامین و توزیع انواع ورق‌های فولادی، اتصالات، شیرآلات صنعتی، تجهیزات ساختمانی، آبرسانی نفت و گاز و پتروشیمی و… خدمات ارزشمندی را به صورت حضوری یا آنلاین به شما مشتریان و متقاضیان گرامی ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید برای بررسی قیمت به روز انواع لوله سیم لس و سایر محصولات به سایت آهن ۱ مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به هرگونه مشورت و راهنمایی داشتید با کارشناسان این مجموعه به شکل آنلاین به گفتگو بپردازید و در صورت تمایل اقدام به سفارش و خرید کنید.

سخن پایانی در رابطه لوله مانیسمان

در این مقاله راجع به لوله مانیسمان، کاربردها، ویژگی‌ها و نحوه ساخت این محصول صحبت کردیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم. همانطور که گفته شد لوله‌های مانیسمان بدون درز هستند و این موضوع باعث ایجاد ویژگی‌های ارزشمند و متمایزی در آن‌ها شده و امکان استفاده از آن‌ها را در صنایع و حوزه‌های مختلف فراهم کرده است.

شما می‌توانید برای خرید انواع لوله‌های مانیسمان و بررسی یا استعلام قیمت این محصولات، به سایت https://ahan1.com/Category/pipe/mannesmann-pipe مراجعه کنید و از این مرکز معتبر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم لوله‌های مورد نیاز خود را به صورت عمده یا جزئی سفارش دهید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]