خبر جدید کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت
خبر جدید کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دربرنامه صف اول در مورد طرح ساماندهی کارکنان دولت و دیگر موضوعات توضیح داد.

به گزارش نبض بازار،طرح ساماندهی کارکنان دولت به مجلس برگشت طرح ساماندهی کارکنان دولت با اعلام ابهاماتی از سوی شورای نگهبان دوباره به مجلس برگشت تا اصلاح شود .

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور در برنامه صف اول گفت: در کمیسیون اجتماعی مجلس یک روز را به عنوان روز نظارت در نظر گرفتیم تا بتوانیم بررسی‌های بیشتری بر طرح‌هایمان داشته باشیم و اقدامات بهتری را انجام دهیم.

وی درباره نظارت‌های کمیسیون اجتماعی گفت:‌ در بحث نظارت از برترین کمیسیون‌های  مجلس هستیم. براساس آمار در کمیسیون اجتماعی مجلس با ۴۷ میلیون نفر سر و کار داریم به طوری که بحث‌ها و کار‌های متنوع و فشرده‌ای را پیگیری می‌کنیم.

اسماعیلی درباره طرح استخدامی کارکنان دولت گفت: شاکله این طرح تعیین تکلیف افرادی بود که با دولت کار می‌کنند. موضوع ساماندهی مقدمه عدالت در پرداخت‌ها است. در بحث اول مشکل بار مالی آن بود که ابهامات را بر طرف کردیم و دوباره آن را به مجلس فرستادیم و مجلس به آن رای داد و این بار نیرو‌های شرکتی را در طرح قرار دادیم. اخیرا جلسه‌ای با شورای نگهبان داشتیم و ۸۰ درصد مشکلات حل شده است. اما بحث رسمی درباره این ساماندهی این است که ما اختلاف اصل ۷۵ یا مالی داریم.  

افراد حقوق می‌گیرند، اما امنیت شغلی ندارند 

وی تاکید کرد: تمام حرف ما به سازمان اداری استخدامی این بود که بار مالی جدیدی در این طرح ایجاد نمی‌شود. نکته مهم این است که افراد حقوق می‌گیرند، اما امنیت شغلی ندارند افراد مشکلات فراوانی دارند، این طرح در جامعه  منجر به ایجاد امید می شود، از اعضای مجمع خواهش می‌کنم که امید آفرین باشند و این طرح که چندین میلیون نفر منتظر هستند را با نگاه بهتری در هیئت نظارت مورد بررسی قرار دهند. ما به دنبال ساماندهی افرادی هستیم که اکنون در حال کار هستند و هیچ هزینه و بار مالی جدید ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای به نام تبدیل وضعیت ایثارگران  داشتیم،  البته این طرح برای امسال تمدید نشد. با نگاه محبت آمیز هیئت  نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح شدنی است و به امید خدا با کمک دولت بتوانیم طرح را به سامان برسانیم چرا که افراد همگی به دنبال امنیت شغلی هستند واین موضوع بسیار مهم است.

اسماعیلی درباره بحث حاشیه نشینی گفت:‌ برای از بین بردن این بحث بایستی نکات بحران خیز را بهتر ببینیم و توجه بیشتری به آن کنیم. ما باید آن شهر‌هایی که مهاجر بیشتری را به سایر شهر‌ها می‌فرستند اصلاح کنیم.

تا اعتبار نباشد برنامه‌ها حل نمی‌شود 

وی ادامه داد:‌ بهترین مراکز درمانی و دانشگاه‌ها در استان‌های بزرگ دیده می‌شود و خیلی از افراد از سایر شهر‌ها به استان‌های بزرگ و حاشیه شهر‌های بزرگ می‌آیند و مهاجرت می‌کنند تنها به امکانات دست پیدا کنند.

اسماعیلی افزود: ما برای حل کردن بحث حاشیه نشینی و فقر و اعتیاد و سایر مشکلات به اعتبار نیاز داریم و اولویت ما باید این موضوع باشد. با این وضعیت تخصیص اعتبار که ما در کمیسیون اجتماعی داریم خوشبینانه است که در آسیب‌های اجتماعی نتیجه بگیریم و تا اعتبار نباشد برنامه‌ها حل نمی‌شود و درخواست ما از شخص رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه آن است که نگاه‌ها به آسیب‌های اجتماعی نگاه ویژه‌ای باشد.

وی ادامه داد:‌ دربرنامه هفتم گلایه‌های زیادی داشتیم چرا که به بحث مسائل اجتماعی مانند سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان کمتر پرداخته شده بود. اما عنوان شد که حتما در موضوعات کمیسیون اجتماعی شاهد تغییراتی در برنامه هفتم خواهیم بود.

کودکان کار در کشور ما بیشتر برای کشور‌های همسایه هستند 

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت:سیاست‌های ابلاغی در برنامه هفتم کمتر دیده شده است، اما ما پیشنهادات خودمان را به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه داده ایم. ما باید بحث توانمندی اقتصادی و هولدینگ‌ها را داشته باشیم. در صندوق‌های کشوری ما هولدینگ‌های بزرگی وجود دارد. اما تنها ۴ درصد حقوق بازنشستکان را از این هولدینگ‌های بزرگ می‌دهیم. معتقدیم اگر مدیر‌های متخصص انتخاب شوند و این افراد دلسوز باشند می‌توانیم از درآمد این صندوق‌ها خیلی از مشکلات را حل کنیم. امیدواریم با نگاه جدید و برنامه جدید که مدیران متخصص انتخاب می‌شوند قطعا در توانمند سازی صندوق‌ها اتفاقات بهتری پیش ٖٖآید.

اسماعیلی گفت: از نطر آمار آسیب کارگران نسبت به آمار جهانی بسیار بالا هستیم و طرح مناسبی برای این موضوع نیز ارائه کرده ایم.

وی درباره کودکان کار گفت:‌در کمیسیون اجتماعی در این مورد بسیار بحث شده است و طبق آمار ما کودکان کار در کشور ما بیشتر برای کشور‌های همسایه هستند و پیشنهاد ما ارتقای توانمد سازی صندوق‌ها است و اگر بتوانیم از منبع تامین درآمد صندوق‌ها اعتبارات را بالا ببریم در این امر نیز می‌توانیم کنترل‌های بسیار مهمی را انجام دهیم.

وی درباره تعداد کودکان کار ایران گفت:‌ آمارهای متعددی وجود دارد چون متولی ندارد. از ۷۰۰ هزار تا ۵۳۰ هزار نفر آمار‌هایی است که وجود دارد، اما رسمی نیست.

تنها ۲۵ درصد برنامه ششم اجرایی است

اسماعیلی گفت:تنها ۲۵ درصد برنامه ششم اجرایی شده و بحث ما آن است که دولت بتواند برنامه‌ای که در مجلس تایید می‌شود اجرایی کند. از این دولت نسبت به دولت قبل انتظار بیشتری داریم و امیدواریم این دولت بتواند برنامه هفتم را اجرایی کند، با این حال توپ در زمین دولت است، اما تمام سعی ما آن است که بار مالی اضافی برای دولت ایجاد نکنیم.

وی درباره لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: داستان بلند و بالایی دارد. دولت در ابتدا تشکیل سازمان بازرگانی را برای مجلس با طرح  ۲ فوریتی فرستاد و مجلس با آن مخالفت کرد و دولت تصمیم گرفت که وزارت خانه را تشکیل دهد.

از کشور‌هایی هستیم که کمترین تعطیلات را داریم

وی ادامه داد:‌ رئیس جمهور لایحه ۲ فوریتی وزارت بازگانی را تحویل مجلس داد و بررسی کارشناسانه‌ای در این باره انجام شد و حرف مخالفین و موافقین را شنیدیم و بالاخره در کمیسیون رای آورد و پس از آن  در صحن علنی هم رای آورد، اما در ادامه بحث شرح وظایف وزارت خانه مورد ابهام قرار گرفت و به کمیسیون خود بازگشت و قرار بر این شد شرح وظایف آن مشخص شود و اکنون این اقدام انجام شده و طبق آیین نامه پس از برنامه هفتم باید در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

وی درباره موضوع تعطیلی‌ها گفت:‌ این لایحه دولت بود که روز‌های تعطیل تغییر پیدا کند و هر هفته ۵ روز کاری و ۸ ساعت کار باشد. دلیل دولت هم آن بود که اوقات فراغت بیشتر باشد و بر خلاف تبلیغات رسانه‌ها ما از کشور‌هایی هستیم که کمترین تعطیلات را داریم. اما در طرح ما تعطیلی شنبه و جمعه رای آورد و دلیل آن بود که عملا ارتباط اقتصادی ما در بعضی از روز‌ها با کشور‌های جهان قطع می‌شد و این طرح با توجه به آن که مطالبه عمومی بود با ۱۵۲ امضا فوریت آن را گرفتیم و تحویل هیئت رئیسه دادیم و پس از برنامه هفتم برای بررسی از اولویت‌های مجلس خواهد بود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]