شوک مجلس به بازنشستگان /افزایش حقوق بازنشستگان کشوری منتفی شد + آخرین خبر همسان سازی حقوق امروز
شوک مجلس به بازنشستگان /افزایش حقوق بازنشستگان کشوری منتفی شد + آخرین خبر همسان سازی حقوق امروز

در روز گذشته کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تصویب رسید یکی از موضوعات داغ این جلسه حقوق بازنشستگان و همسانس سازی حقوق بود.

به گزارش نبض بازار، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید که یکی از موضوعات داغ بررسی لایحه کاهش نرخ ۲ درصدی حقوق بازنشستگان بود.

دیده نشدن برنامه هفتم به طور کامل در لایحه، افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی مالیات و اثرات احتمالی آن بر تولید و معیشت مردم، افزایش حدود ۳۶ درصدی فروش اوراق به عنوان یک منابع ناپایدار، دیده نشدن منابع همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کسری بودجه را از جمله ایرادات مجلس به لایحه بودجه سال آینده بود.

اما در نهایت روز گذشته نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه با ۱۵۴ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند؛ بنابراین با توجه به تصویب کلیات، لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق برای بررسی جزئیات آن ارجاع شد.

نرخ رشد حقوق بازنشستگان کم‌تر شد

از دیگر تغییرات لایحه بودجه سال آینده این است که متوسط رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان ۱۸ درصد تعیین شده است. این در حالی است که در نسخه اول لایحه نرخ رشد ضریب حقوق کارکنان ۱۸ و بازنشستگان ۲۰ درصد اعلام شده بود.

همچنین با توجه به ایراد نمایندگان مجلس مبنی بر دیده نشدن منابع همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه، در اصلاحیه آن آمده که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری و والدین شهدا در سقف منابع حاصل از افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود. این در حالی است که در نسخه اول قرار بود منابع حاصل از این بند صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و طرح‌های آبرسانی شود.

گفتنی است بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، در سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد (یک درصد) افزایش می‌یابد و به ۱۰ درصد می‌رسد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]