هشدار درباره مصرف روزانه بیسکویت / کبد چرب نزدیک است!
هشدار درباره مصرف روزانه بیسکویت / کبد چرب نزدیک است!

بر اساس تحقیقات، افرادی که در طول روز به طور مداوم از بیسکویت‌ها استفاده می‌کنند، در معرض خطر افزایش سطح تری‌گلیسرید و ابتلا به کبد چرب بیشتر از افراد عادی قرار دارند.

امروز ۲۹ مه، روز جهانی بیسکویت است. به همین مناسبت، گلبن سهراب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با مصرف روزانه بیسکویت‌ها توضیح داد:

معمولاً برای بهبود طعم بیسکویت‌ها، به‌جای شکر از شربت فروکتوز استفاده می‌شود. این شربت در بدن انسان سریعاً به تری‌گلیسرید تبدیل می‌شود، که باعث ایجاد حس سیری در بدن می‌شود. این موضوع ریسک ابتلا به کبد چرب و چاقی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: کسانی که در طول روز به‌طور مداوم  از بیسکویت‌ها استفاده می‌کنند احتمال افزایش تری‌گلیسرید و کبد چرب در آنها بیشتر از افراد معمولی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف روزانه بیسکویت را مضر دانست و افزود: معمولاً برای ایجاد بافت و طعم بهتر در این مواد غذایی از روغن‌های جامد استفاده می‌شود. به دلیل وجود اسید چرب اشباع در انواع روغن‌های جامد، مصرف این بیسکویت‌ها رابطه مستقیمی با بیماری‌های مزمن دارد.

سهراب مصرف مداوم بیسکویت‌ها را تهدیدی برای سلامتی دانست و مطرح کرد: توصیه می‌شود مردم حتما برچسب روی کیک‌ها و بیسکویت‌ها را بخوانند. اگر علاوه بر آرد، روغن و نمک چند اسم دیگر در لیست وجود داشت، آنها مواد شیمیایی هستند که برای ماندگاری بیشتر به مواد غذایی اضافه می‌شود، این مواد عموماً برای بدن انسان مضر بوده و موجب ایجاد مشکلات کبدی می‌شود.

وی بیان کرد: مواد نگهدارنده در انواع بیسکویت‌ها و کیک‌ها ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است به‌طور روزانه استفاده نشوند. برخی از افراد به‌جای صبحانه از این مواد غذایی مضر استفاده می‌کنند که اصلاً برای سلامتی مفید نیست و به‌مرورزمان موجب ایجاد مشکلات متفاوت می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که لزوماً همه مصرف‌کنندگان بیسکویت، سرطان نمی‌گیرند مطرح کرد: استفاده طولانی‌مدت از خوراکی‌هایی که مواد شیمیایی یا نگه‌دارنده دارند، احتمال ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها را در بلندمدت افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که در میان انواع بیسکویت‌ها، مصرف آن‌هایی که شکر ندارند یا رژیمی هستند بیشتر از انواع دیگر توصیه می‌شود.

افزایش کبد چرب و دیابت نوع ۲ در کودکان

سهراب گفت: تغذیه کودکان در سنین رشد بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه امروزه شاهد افزایش کبد چرب و دیابت نوع ۲ در کودکان هستیم که تنها دلیل آن، نداشتن سبک مناسب غذایی است. بهترین راه برای پیشگیری، داشتن سبک درست زندگی و افزایش فعالیت بدنی در کودکان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر انواع بیسکویت‌ها در قد کودکان، خاطرنشان کرد: به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که مصرف بیسکویت مانع افزایش قد در کودکان می‌شود؛ اما لازم است بدانیم، اگر کودکان به‌جای خوردن شیر، تخم‌مرغ و … که ارزش غذایی بسیاری دارند در وعده صبحانه از بیسکویت‌ و کیک‌ها استفاده کنند، مواد کلسیم‌دار به بدن آنها نرسیده و دچار مشکلات قدی می‌شوند.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در جهان است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که چربی‌های اضافی در سلول‌های کبدی تجمع پیدا کنند.

عوامل خطر ابتلا به کبد چرب شامل:چاقی و اضافه وزن، مصرف بیش از حد الکل، دیابت و مقاومت به انسولین، استفاده زیاد از فروکتوز و شربت‌های قندی، کم تحرکی و عدم فعالیت بدنی، برخی داروها مانند آمیودارون و متوترکسات، اگر کبد چرب به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می‌تواند به مراحل پیشرفته‌تر چون التهاب کبدی و سیروز منجر شود. در این موارد خطر ابتلا به سرطان کبد نیز افزایش می‌یابد.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]