کاهش واردات دارو با تاسیس پالایشگاه پلاسما / ایران صادر کننده فرآورده های خونی شد
کاهش واردات دارو با تاسیس پالایشگاه پلاسما / ایران صادر کننده فرآورده های خونی شد

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: احداث پالایشگاه پلاسما اولویت ما است و هرگونه کمکی که برای این منظور مورد نیاز باشد، ارائه می‌شود، اما برای احداث پالایشگاه پلاسما، نیاز به اراده و تصمیم جدی و مستمری وجود دارد.

محمدرضا عابدی در حاشیه دومین گردهمایی ایران پلاسما  افزود: از زمان تاسیس نخستین مرکز خصوصی اهدای پلاسما در کشور و از زمانی که سازمان انتقال خون پلاسمای جمع‌آوری شده خود را به خارج از کشور ارسال می‌کرد، سامانه‌ای جامع برای ثبت و شناسه‌گذاری پلاسما در کشور وجود نداشت. حدود یک سال در سازمان غذا و دارو و به ویژه تیم فناوری اطلاعات سازمان روی این سامانه کار کرد و نهایتا سامانه شناسه‌گذاری با حداقل فشار بر سامانه موجود ایجاد شد. زیرساخت این سامانه در بستر تیتک موجود بود. در این سامانه، پلاسما و مراکز اهدای پلاسما در کشور قابل رهگیری و مشاهده است و آمارهای پلاسما به صورت به‌روز قابل ارائه به هر سیستم نظارتی است. دو پالایشگر پلاسما در کشور فعال شده‌اند که یکی در حال تولید است و دومی هم به زودی به تولید می‌رسد. انتقال پلاسما بین مراکز و پالایشگرهای داخلی نیز از طریق سامانه جامع پلاسما قابل رصد است.

سامانه جامع شناسه‌گذاری پلاسما به طور کلی سه کاربرد اصلی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

– مشخص شدن میزان پلاسمایی که در کشور موجود است

– مشخص شدن میزان نقل و انتقال پلاسما بین مراکز اهدا و پالایشگرهای داخلی

– مشخص شدن میزان پلاسمای ارسالی به خارج از کشور

به گفته وی سامانه جامع شناسه‌گذاری پلاسما از حدود یک ماه پیش آغاز شده و از سال آینده به صورت جدی فعال می‌شود. سامانه جامع شناسه‌گذاری پلاسما که از بستر تیتک استفاده می‌کند، در واقع نوعی تیتک پلاسما محسوب می‌شود.

رئیس اداره خون و فرآورده‌های بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: یکی از اشکالاتی که در مورد اهدای پلاسما وجود داشت، این بود که فردی که در یک مرکز واجد شرایط اهدا نبود ممکن بود بتواند در مرکز دیگری اهدا کند که با راه‌اندازی سامانه جامع شناسه‌گذاری پلاسما این اشکال نیز برطرف می‌شود.

عابدی با اشاره به اینکه شرکت مدوک زیست دارو به عنوان نخستین پالایشگر پلاسمای داخلی با ظرفیت اسمی حدود ۱۰۰ هزار لیتر در سال در حال فعالیت است و پالایشگر دوم به نام نوژین زیست فارمد نیز با ظرفیت اسمی حدود ۳۰۰ هزار لیتر در سال به زودی فعال می‌شود، خاطرنشان کرد: روش پالایش پلاسما در هر دو پالایشگر داخلی، کروماتوگرافی است.

به گفته وی در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور جمع‌آوری و به خارج از کشور برای تبدیل شده به دارو ارسال شده که این رقم رشد چشمگیری را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

رئیس اداره خون و فرآورده‌های بیولوژیک سازمان غذا و دارو ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری سه یا چهار مرکز دیگر اهدای پلاسما در کشور راه‌اندازی شوند و در حال حاضر هیچ مانع و مقاومتی در برابر احداث مراکز جدید اهدای پلاسما وجود ندارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]