این دست آن دست کردن تامین اجتماعی بودجه دارو رابه باد داد
این دست آن دست کردن تامین اجتماعی بودجه دارو رابه باد داد

رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار نمود: متأسفانه سازمان تامین اجتماعی با ارائه شناسه‌هایی که با مقررات مطابقت نداشتند و با تأخیر در ارسال حساب‌ها به سازمان برنامه و بودجه، باعث شد تا یک و پنجم همت از بودجه دارویار برای پرداخت بخشی از مطالبات داروخانه‌ها به جای دیگری منتقل شود، به خاطر سازمان هدفمندی یارانه‌ها!

 شهرام کلانتری خاندانی از رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواست تا به سرعت منابعی که جابجا شده را جایگزین کند و مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کند.

وی افزود: میزان معوقات مراکز بیمارستانی و مطالبات شرکت‌های پخش از داروخانه‌ها به ۶۹ همت رسیده که روند تأمین نقدینگی در زنجیره دارو را با مشکل مواجه کرده و در ادامه این روند باعث بروز کمبود خواهد شد.

کلانتری با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مابه التفاوت نرخ ارز دارو را به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کرده و سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود ۲۰ روز منتظر دریافت مستندات بوده است، ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر موظف بودند تا شناسه و حساب‌های دارو را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه دهند.

رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر روند شفاف شدن پرداخت مطالبات حوزه دارو از طریق سازمان برنامه و بودجه به داروخانه‌ها و مراکز درمانی، گفت: بودجه دارو باید دقیقاً در محل خودش مصرف شود، در حالی که تا پیش از این اعتبارات دارو در حوزه‌هایی همچون مراکز ملکی و پرداخت کادر درمان و…، هزینه می‌شد؛ اما با شفاف شدن این روند، تمایل به خارج شدن وجوه از مدیریت دارو به حداقل می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی با ارائه شناسه غیر منطبق و تأخیر در ارسال حساب‌ها به سازمان برنامه بودجه باعث شد تا ۱.۵ همت بودجه دارویار برای پرداخت بخشی از مطالبات داروخانه‌ها، توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به جای دیگر منتقل شود.

کلانتری همچنین از رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواست تا هرچه سریع‌تر منابع جابجا شده را جایگزین کرده و مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنند.

از بودجه ۱۰۰ میلیاردی برای خرید مکمل های تغذیه تا پرداخت یارانه یک میلیون تومانی

برنامه‌های مبارزه با  سوءتغذیه برنامه‌ای دولتی برای کمک به افرادی است که در وضعیت اقتصادی ضعیف قرار دارند. عده‌ای از افراد هستند که به‌واسطه مسائل معیشتی، توانایی تامین سفره غنی برای فرزندان و افراد سالمند و باردار را ندارند. بنابراین دولت با بسته‌های معیشتی و یاری‌رسان در این خصوص در جهت تغذیه سالم ورود می‌کند. در هر کشور، راهنماها و منابع مربوط به دریافت یارانه سو تغذیه متفاوت است. افراد مشمول این طرح  از طریق وزارت رفاه بررسی می‌شوند و پس از تائید سازمان برنامه‌وبودجه، یارانه موردنظر به افراد تائید شده پرداخته می‌شود.

حسین فرشیدی معاون درمان وزارت بهداشت درباره توجه وزارت بهداشت به مسایل تغذیه ای افراد ضعیف جامعه به خبرنگار گسترش نیوز  گفت: سال گذشته بودجه مناسبی برای خرید مکمل در دست داشتیم. این بودجه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. بودجه برای مکمل هایی مثل کلسیم و ویتامین دی در نظر گرفتیم اما باید نظارت شود که افراد خاص از این مکمل ها استفاده کنند. به‌طور مثال اگر قرار است ویتامین دی مصرف شود به نظر می‌رسد درصد قابل‌توجهی از این مکمل‌های به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد اما در سبد معیشتی در نظر گرفته‌شده خانم‌های باردار در اولویت هستند.

درخصوص دریافت ید خوراکی فرشیدی بیان کرد: ما اصرار نداریم که کدام مواد غذایی باید مصرف شود. مصرف ماهی در ایران با سایر کشورها متفاوت است. ضمن اینکه برنامه  ما به مصرف ویتامین دی بیشتر تأکید دارد. همه افراد بالای ۱۸ سال لازم است که ماهیانه یک عدد ویتامین ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنند. جمعیت افراد بالای ۱۸ سال حدود ۶۰ میلیون نفر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت این توانایی را دارد که این ویتامین را به این عده عرضه کند. هم‌اکنون نیز بعضی از استان‌ها کمپین‌هایی دارند که این ویتامین را به افراد مشمول تخصیص می‌دهند.

احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز دربارۀ یارانه سوءتغذیه گفت: این طرح برای بهبود تغذیه کودکانی که دچار اختلال در رشد بودند، توسط وزارت بهداشت با همکاری کمیته امداد انجام می‌شد. کودکان در مراکز بهداشت کشور شناسایی می‌شدند و با فرستادن فهرست آن‌ها به کمیتۀ امداد، به این افراد یارانه غذایی می‌دادند. رقمی که سال گذشته داده می‌شد، بسیار ناچیز بود و همۀ کودکان را هم تحت پوشش قرار نمی‌داد چراکه درزمینهٔ تخصیص اعتبارات محدودیت‌های خاصی وجود داشت.

اسماعیل‌زاده اظهار کرد: مسئله سوءتغذیه و بهداشت کودکان برای وزارت بهداشت خیلی اهمیت دارد. به همین دلیل با شدت پیگیر این مسئله بودیم تا از دولت یارانه و کمک لازم را دریافت کنیم. نتیجه  تلاش‌ها باعث شد وزارت بهداشت با کمک وزارت رفاه و سازمان برنامه‌وبودجه ۱۰ تا ۱۲ برابر بودجه‌های سال گذشته، طرح امنیت غذایی کودکان در امسال را از دولت دریافت کند. این بودجه در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد تا با همکاری وزارت بهداشت باقوت بیشتر ادامه دهد و با این طرح، بهبود تغذیه کودکان حاصل شود.

مدیر دفتر تغذیه وزارت بهداشت دربارۀ خانوارهایی که بالاتر از این دهک هستند و دچار سوءتغذیه هستند گفت:  این خانواده‌ها ازنظر وضعیت اقتصادی مشکلی ندارند و نیاز به یارانه و کمک دولت نیاز ندارند؛ اما احتمالاً این خانواده‌ها فوت‌وفن تغذیه کودک را بلد نیستند. به  این خانوارها  توصیه می‌کنیم که با مراجعه به مراکز بهداشت و مشاوره با متخصصان و کارشناسان تغذیه، از نحوه تغذیه درست برای کودکشان استفاده کنند که تحت تأثیر این آموزش‌ها وضعیت کودک بهتر خواهد شد.

برای استفاده از سبد غذایی رایگان، مادران مشمول طرح باید مراحل زیر را دنبال کنند:

۱. ثبت‌نام: ابتدا باید در طرح حمایت مادران مشمول ثبت‌نام کنند. اطلاعات موردنیاز مانند نام، شماره تماس، اطلاعات فرزندان و سایر اطلاعات مربوطه را در فرم ثبت‌نام وارد کنند.

۲. بررسی و تائید: بعد از ثبت‌نام، اطلاعات مادران بررسی و تائید می‌شود تا اطمینان حاصل شود که واجد شرایط مشمولیت هستند.

۳. دریافت پیامک: پس از تائید ثبت‌نام، مادران مشمول یک پیامک حاوی اطلاعات مربوط به سبد غذایی و نحوه دریافت آن دریافت خواهند کرد. این پیامک شامل اطلاعات مربوط به محل دریافت و زمان معینی است.

۴. دریافت سبد غذایی: مادران باید بر اساس اطلاعات دریافتی در پیامک، به محل تعیین‌شده بروند و سبد غذایی را دریافت کنند. معمولاً این سبدها در مراکز توزیع یا فروشگاه‌های همکاری کننده در دسترس قرار می‌گیرند.

۵. استفاده از سبد غذایی: پس از دریافت سبد غذایی، مادران مشمول می‌توانند با استفاده از اجناس موجود در سبد، از لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات به ارزش ۴۰۰ هزار تومان ماهانه به‌صورت رایگان استفاده کنند.

اسماعیل‌زاده در خصوص بودجه سال گذشته برای این طرح بیان کرد: عدد کل طرح برای کل کشور ۹۰ تا ۹۵ میلیارد تومان بود. هم‌اکنون با اجرای این طرح ماهانه ۱۲۲ میلیارد تومان برای طرح هزینه می‌کند یعنی این تفاوت بودجه نشان از اهمیت موضوع برای وزارت بهداشت است و در اجرای این طرح در شهرهای کم برخوردار تمرکز بیشتری داریم و آمار مبتلایان نیز در این شهرها بیشتر مشاهده‌شده است.

وی در پایان بیان کرد: برای هدفمند جلو رفتن این طرح و  بهبود روند رشد و تغذیه مشمولان ، این افراد باید هر سه ماه مراجعه کنند تا مشخص شود تغییراتی در روند سو تغذیه کودک ایجادشده است تا هم آموزش‌های لازم را دریافت کنند، هم وضعیت تغذیه کودک مجدد ارزیابی شود. اگر در این مراجعات متوجه شویم که خانوارها اقلام یارانه‌ای را صرف تغذیه کودک نکرده‌اند و وضعیت رشد و تغذیه کودک بهتر نشده است، آن خانوارها از طرح خارج می‌شوند؛ اما اگر بهبود حاصل شود، تا زمان بهبود کامل، تحت پوشش این طرح تا درمان کامل قرار خواهد گرفت.

منبع:

فانا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]