قیمت داروها در این کشور سه برابر بیشتر از سایر کشورهاست
قیمت داروها در این کشور سه برابر بیشتر از سایر کشورهاست

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تقریباً سه برابر بیشتر از ساکنان سایر کشورها برای داروهای تجویزی خود هزینه می‌کنند. بر اساس گزارش کارشناسان آمریکایی، میانگین قیمت داروها در ایالات متحده تقریباً ۲.۸ برابر نسبت به ۳۳ کشور دیگر است.

محققان افزودند که داروهای با برندهای مطرح تجاری حتی گران‌تر هستند و قیمت‌های ایالات متحده به طور متوسط ۴.۲ برابر کشورهای مشابه است.

«اندرو مولکاهی»، محقق ارشد و اقتصاددان ارشد سلامت در مؤسسه تحقیقاتی رند، گفت: «این یافته‌ها شواهد بیشتری را نشان می‌دهد که قیمت‌های ناخالص تولیدکنندگان برای داروهای نسخه‌ای در ایالات متحده بالاتر از کشورهای مقایسه شده است.»

برای این گزارش، محققان قیمت داروی ایالات متحده را با ۳۳ کشور دیگر در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌دهد که در تمام کشورهای مورد مطالعه، کل هزینه‌های دارو در سال ۲۰۲۲ ۹۸۹ میلیارد دلار بوده است.

ایالات متحده ۶۲ درصد از پول پرداخت شده به شرکت‌های دارویی را به خود اختصاص داده است، اما تنها ۲۴ درصد از کل داروهای فروخته شده را تشکیل می‌دهد.

قیمت دارو در ایالات متحده از ۱.۷ برابر قیمت در مکزیک تا بیش از ۱۰ برابر قیمت در ترکیه متغیر بود.

بررسی‌ها نشان داد که قیمت‌های داروهای مارکدار در ایالات متحده همچنان بیش از سه برابر بیشتر از قیمت‌های سایر کشورها است.

به گفته محققان، هزینه‌های خرده فروشی داروهای تجویزی در ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ ۹۱ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود هزینه‌ها تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۵ درصد افزایش یابد. داروهای تجویزی در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد از کل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

گران ترین داروهای  برای کدام بیماری هست؟

 

 امیرحسین حبیبیان گفت: این اطلاعات براساس سامانه نسخه الکترونیک به دست آمده است. بر اساس این سامانه، ۱۱۶ قلم دارو در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور قرار دارند. تجویز این داروها بیشتر برای بیماران خاص و صعب العلاج در ۲۸ استان کشور انجام شده است.

وی گفت: برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و در برخی بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز، دارو تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

حبیبیان ادامه داد: در سال جاری همچنان داروی انسولین قلمی، پُر هزینه‌ترین داروی تجویزی است که مبلغی بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان برای این دارو هزینه شده است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت با اشاره به اینکه پُر مصرف‌ترین داروهای کشور، مربوط به بیماری‌های قلب و عروق و دیابت است، افزود: بیش از ۲ میلیون بار، داروی متفورمین در سال جاری تجویز شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارد.

وی گفت: همچنین در صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج ۱۰۰ بیماری ثبت شده است و بالغ بر ۲ میلیون بیماری خاص ثبت اطلاعات شده‌اند.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صدور نسخه‌های الکترونیک در سال جاری، نسبت به سال قبل، افزود: مشارکت پزشکان امسال از عدد ۱۰۲ هزار پزشک عبور کرده است که نشان دهنده رشد ۸ درصدی با اجرای طرح نسخه الکترونیک است.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح نسخه الکترونیک تا کنون بیش از ۲۶۹ میلیون نسخه الکترونیک ثبت شده که به صورت ماهانه ۱۲ میلیون نسخه در کشور ثبت می‌شود.

حبیبیان افزود: مشارکت پزشکان استان‌های یزد، البرز و کرمان بیش از ۹۰ درصد است و دارای بالاترین مشارکت هستند و در استان‌های قم، خراسان رضوی و اردبیل هنوز ۱۵ درصد نسخه‌ها به صورت کاغذی ارائه می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]