هزینه نسخه پیچی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
هزینه نسخه پیچی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

تعرفه خدمات دارویی به ازای هر نسخه، مبلغ ۱۹۸،۸۵۰ ریال و تعرفه خدمات دارویی برای اقلام بدون نسخه (OTC) به ازای هر بار مراجعه، مبلغ ۲۵،۵۶۵ ریال است.

تعرفه خدمات دارویی به ازای هر نسخه مبلغ ۱۹۸،۸۵۰ ریال و  تعرفه خدمات دارویی اقلام بدون نسخه (OTC)، به ازای هر بار مراجعه، مبلغ ۲۵،۵۶۵ ریال است.

نسخه یک توصیه کتبی دارویی است توسط پزشک، دندان پزشک و ماما داده شده است. نسخه در کشور ما به دو صورت بیمه ای و یا درج شده در سربرگ معالج ارائه می گردد. در هر دو حال یک نسخه زمانی معنای واقعی و قانونی خود را خواهد یافت که در برگیرنده مشخصاتی از فرد معالج، بیماری شخص و درمان مورد نظر باشد و در کنار این عوامل ممهور به مهر معالج بوده و توسط او امضا گردد. ثبت تاریخ ویزیت و نوع بیماری فرد نیز از ملزوماتی است که قانون گذار آن ها را در نظر گرفته است.

عوامل موجود در نسخه

پس از ارائه نسخه به داروخانه باید دقت نمود که این عوامل در نسخه موجود باشند و بعد از آن روند تحویل داروی تجویزی به صورت سیستماتیک انجام می شود این روند شامل مراحل زیر است:

۱ – دریافت نسخه (پذیرش)

۲ – خواندن نسخه و بررسی درخواست های معالج 

۳ – آماده نمودن داروهای نسخه 

۴ – ثبت نسخه تحویلی در کامپیوتر به وسیله نرم افزارهایی که به این منظور تولید شده اند دوره تکنسین داروخانه

۵ – نوشتن دستورات لازم بر رو برچسب های دارویی

۶ – تحویل دارو به بیمار

۷ – ارائه اطلاعات دارویی، توصیه و گفت و گو با بیمار که تحت عنوان مشاوره دارویی به آن عمل می گردد.

فرایند نسخه پیچی:

روند نسخه پیچی هرچه که باشد، نتیجه مورد نظر آن تحویل داروی مناسب است که در بسته بندی مناسب و به همراه دستورات و توصیه های لازم به دست بیمار می رسد، عوامل متعددی وجود دارند که در روند نسخه پیچی تاثیر می گذارند که یکی از این عوامل، محیط فیزیکی داروخانه است .

باید در نظر داشته باشیم که روند نسخه پیچی صرفا به معنای تهیه و آماده سازی داروهای درخواستی در نسخه نیست و به همراه آن شامل مرحله مهم تری به نام ارائه اطلاعات درمانی به بیمار نیز می باشد . در داروخانه هایی که نسخه پیچی صرفا شامل بر مرحله اول باشد، نتیجه کار تبدیل کردن یک مرکز علمی به محلی برای خرید و فروش دارو و سایر ملزومات پزشکی می باشد. 

بنابراین در یک نگاه کلی روند نسخه پیچی در داروخانه یعنی ایجاد ارتباط مستقیم کلامی با بیماران ، بررسی نیازهای درمانی آن ها (شامل نسخه ای که به همراه دارند)، ارائه راهکارهای درمانی متناسب و عرضه درخواست های دارویی شخص به همراه اطلاعات لازم برای مصرف این داروها می باشد. بدیهی است با چشم پوشی از هر کدام از این مراحل نمی توان انتظار داشت که یک داروساز یا تیم همراه او، شیوه درست ارائه خدمات دارویی را اجرا کرده باشند.

امروزه با گسترش نقش داروسازان در ارائه خدمات درمانی به بیماران در محل داروخانه، توقع می رود که داروساز آگاه به مجموعه ای از اطلاعاتی در زمینه بیماری ها، شیوه ها و پروتکل های درمانی، اطلاعات دارویی و حتی شیوه های تعامل مثبت با بیماران باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]