سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 20759
  • 28 آگوست 2023 - 16:11
  • 145 بازدید
  • ۰ دیدگاه

کنایه رئیسی به حسن روحانی درباره توتال / خبر وزیر نفت از صرفه‌جویی در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

کنایه رئیسی به حسن روحانی درباره توتال / خبر وزیر نفت از صرفه‌جویی در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی
کنایه رئیسی به حسن روحانی درباره توتال / خبر وزیر نفت از صرفه‌جویی در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

اکوایران: رئیس دولت سیزدهم به اتفاق وزیر نفت و مسئولان صنعت نفت به‌صورت هوایی از سکوهای در حال راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی بازدید کرد و سپس در محل فاز ۱۱ پارس جنوبی در منطقه عسلویه حضور یافت تا به‌صورت رسمی این طرح گازی را افتتاح کند.

به گزارش اکوایران، جواد اوجی – وزیر نفت – در آئین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، با اشاره به اینکه این دومین بار در شش ماه گذشته است که رئیس‌جمهور برای بهره‌برداری از طرح‌های صنعت نفت به استان بوشهر می‌آید، گفت: اسفند پارسال، رئیس‌جمهور برای افتتاح پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به عسلویه آمد که با بهره‌برداری از این پالایشگاه روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گاز کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: در همان مراسم، تأکید شد فاز ۱۱ پارس جنوبی در این دولت به بهره‌برداری برسد زیرا رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک و به‌ویژه تکمیل فازهای پارس‌جنوبی تأکید بسیار دارند. امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکت‌های خارجی مانند توتال، شل و سی ان پی‌ سی‌ آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی نکردند.

اوجی با بیان اینکه این پروژه طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکت‌های ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و … با پشتیبانی دولت به بهره‌برداری رسید، گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود اما این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد؛ اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.

وزیر نفت با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی و امنیتی برای حضور رئیس‌جمهوری در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای توقف تولید انجام شد اما آقای رئیسی اجازه حتی یک لحظه توقف تولید گاز را ندادند.

اوجی تصریح کرد: با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱، روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از آغاز دولت سیزدهم و با توجه به تکالیف به وزارت نفت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار گرفت، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۳۴۷ پروژه نیمه‌کاره به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز ۶۷ پروژه در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت با اولویت افزایش تولید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، تا امروز از این ۶۷ پروژه، ۲۵ پروژه به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

اوجی با تأکید بر اینکه در پارس‌جنوبی در دولت سیزدهم ۱۰ اقدام مهم انجام شد، ادامه داد: از آن جمله می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی، راه اندازی واحدهای شیرین سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳، احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی و افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد.

169320825433924900

اوجی با تأکید بر اینکه در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد، گفت: روال عادی ساخت سکو ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد و ما توانستیم با جابه‌جایی سکو، ۴ سال زودتر تولید از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را آغاز کنیم تا آنجا که شرکت توتال و سی. ان. پی. سی که برای توسعه این فاز قرارداد داشتند امروز انگشت به دهن می‌مانند.

اوجی با تأکید بر اینکه اکنون هیچ مستشار خارجی در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایران حضور ندارد، گفت: ۳۰ کشور در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند و تولید نفت این کشورها به محض رویارویی کاهش یافت و فعالیت در پالایشگاه‌هایشان متوقف شد.

وی تصریح کرد: در ایران افزون بر خودکفایی در صنعت نفت، پا را فراتر گذاشتیم و در پالایشگاه فرا سرزمینی حضور فعال پیدا کردیم، در حالی که در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون که تحریم داماتو اجرا شد، فکر می‌کردند به محض تحریم صنعت نفت ایران زمین‌گیر می‌شود اما امروز می‌بینیم که ایران ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در روز را دارد.

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۹۲ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور گفت: پارسال به ارزش ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شد.

همچنین ابراهیم رئیسی، در مراسم افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان این‌که «کار بزرگی که در پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی انجام شده ماندگار است»، اظهار کرد: این اقدام برای راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی ویژگی‌ای دارد که در زمانی که شرکت توتال متعهد به انجام این کار شده بود، برخلاف تعهد آن را رها کردند و این نوعی تحقیر برای دست‌اندرکاران ایرانی بود.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: آغاز این کار با هفت میلیون مترمکعب گاز است اما تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد. این کارها در شرکت پتروشیمی و وزارت نفت با انگیزه دنبال می‌شود. ما باید امروز افتخار کنیم که این کار نه‌تنها به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود بلکه از دانش و توانایی ملت و جوانان ایرانی برای کمک‌رسانی به دیگر کشورها در زمینه پالایشگاه‌ها درخواست وجود دارد. این اتفاقی بود که در آفریقای جنوبی رخ داد و در ونزوئلا هم به همین شکل صورت گرفت.

وی با اشاره به حل مشکلات ساکنان عسلویه اظهار کرد: مسأله آب شرب منطقه دچار اشکال است و تاکید به مسئولان استانی حل مشکلات موجود در این زمینه با پیگیری مسئولان و کمک خود مردم است.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: گفتمان این دولت با گذشته متمایز است. پروژه‌ فاز ۱۱ پارس جنوبی یک گفتمان متمایز را نشان می‌دهد. در گذشته گفتمانی معتقد بود ما به دستان بیگانه و به شرکت‌های «توتال» و «شل» نگاه کنیم اما امروز گفتمانی می‌گوید ما می‌توانیم با دست متخصصان خودمان کارها را عملی کنیم. «ما می‌توانیم» نگاه و گفتمان دولت ماست.

وی در پایان با بیان این‌که «تلاش دشمنان ایجاد اختلاف در میان کشورهای مسلمان و در داخل ایران است»، تاکید کرد: دشمن تلاش کرد میان کشورهای مسلمان اختلاف‌افکنی کند و با ایجاد داعش، کشتار مردم بی‌گناه، بی‌خانمان کردن آنان و با توهین به مقدسات و با کمک امپراتوری رسانه‌ای این هدف را پیش ببرد. اما امروز ملت ایران قدرتمند است و حرف برای گفتن دارد. ما پیشرفت کشور را در جهت انسجام و همکاری همه بخش‌ها و جریان‌ها در داخل می‌دانیم و با کشورهای همسایه هم همسو ارتباطات موثری برقرار کرده‌ایم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.