لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران به صورت یک فوریت بررسی می شود
لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران به صورت یک فوریت بررسی می شود

نمایندگان خانه ملت ضمن رد بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران به صورت دوفوریت به دلیل جلوگیری از انجام کار کارشناسی دقیق بر روی این لایحه، با بررسی این لایحه به صورت یک فوریت موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران با ۷۱ رأی موافق، ۱۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن با بررسی این لایحه به صورت دوفوریت مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان در جریان رأی گیری برای بررسی تقاضای یک فوریت این لایحه با ۱۲۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن با بررسی این لایحه به صورت یک فوریت موافقت کردند.

بنابراین گزارش حسین دهقان به عنوان نماینده دولت و رئیس سازمان توسعه سواحل مکران در دفاع از ضرورت بررسی لایحه مذکور به صورت دوفوریت، گفت: امروز بیش از هر مسئله دیگری نیازمند اقدام و عمل انقلابی هستیم چرا که در صورت کوتاهی، آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد این در حالی است که سواحل مکران می تواند موتور موثر در توسعه کشور باشد. ضمن آنکه مقام معظم رهبری نیز همواره اهمیت این موضوع را مورد تاکید قرار داده اند و در دیدار اخیر خود با مردم استان سیستان و بلوچستان مجددا بر این موضوع تاکید کردند.

وی افزود: اگرچه گلایه هایی از بی توجهی دولت های گذشته در گسترش این منطقه وجود دارد اما بر این باور هستیم که توسعه سواحل مکران موجب توسعه استان خواهد شد. این در حالی است که برداشتن بار عظیم توسعه منطقه و جبران عقب ماندگی آن بدون همراهی مجلس امکان پذیر نیست.

دهقان با بیان اینکه امروز رقبای منطقه با سرعت به دنبال حذف و خنثی سازی ظرفیت های کشور منجمله سواحل مکران هستند، ادامه داد: غفلت ما در این زمینه می تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی در مسیر توسعه کشور داشته باشد لذا با تصویب دوفوریت این طرح پیشنهادی ما را در این مسیر یاری کنید.

پرویز محمدنژادقاضی محله در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه اساسنامه اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران در موافقت گفت: توسعه مکران به چند دلیل برای اقتصاد کشور موثر است، برخلاف نماینده مخالف این موضوع اعتقاد دارم توسعه سواحل مکران دیر شده است و باید در سال های گذشته این اتفاق رقم می خورد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه ششم به توسعه سواحل مکران تاکید شده بود، در نظر داریم در برنامه هفتم نیز به آن بپردازیم از سوی دیگر این موضوع مکررا مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وی گفت: رقبای ما در منطقه بسیار زودتر از ما وارد عمل شدند بنابراین باید به توسعه این گونه مناطق در کشور که مزیت های آن برای کل کشور است توجه کنیم. اقتصاد دریا محور در دوره های گذشته نیز مطرح بوده است و هرکسی حاکمیت دریا را داشته در اقتصاد و سایر قدرت ها نیز جایگاهی به دست آورده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سواحل مکران قلب زمین است، گفت: باید راه ابریشم که از این سواحل عبور می کند را احیا کنیم و قراردادهای دوجانبه برای دور زدن تحریم ها در این منطقه را رقم بزنیم. می توانیم با عقد قرارداد با کشورهای جنوب غربی آسیا در حوزه اقتصاد تحرک ایجاد کنیم بنابراین فوریت آن لازم است.

قاضی محله با بیان اینکه توسعه سواحل مکران برای کل کشور مزیت دارد، اظهار داشت: متاسفانه حتی نتوانسته ایم زیرساخت های منطقه را برای فعالیت صنایع بزرگ فراهم کنیم.

جعفر قادری در موافقت با این دو فوریت، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که مرزهای دریایی و سواحل آن را توسعه نداده و به ظرفیت های آن توجه نکرده است. عمران و آبادانی در سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان رقم خورده است اما متاسفانه در بخش شمالی آبادانی صورت نگرفته است این در حالی است که باید از ظرفیت های این منطقه برای کشوری که مشکل تامین آب دارد استفاده کنیم و از حمل و نقل ارزان دریایی بهره مند شویم.

وی تاکید کرد: با توسعه سواحل مکران مشکل اشتغال، رشد اقتصادی و کاهش تورم را می توانیم حل کنیم، همچنین شرایط آب و هوایی و دشت های این سواحل امکانات بسیار خوبی در اختیار ما قرار دهد که بارگذاری درستی در آن صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهار داشت: سواحل مکران، گاز، آب و انرژی خورشیدی مناسبی دارد و امکان احداث اسکله های بزرگ در آن فراهم است که می توان اتصال به اقیانوس هند را رقم بزنیم و نباید اجازه بدهیم در اطراف ما کریدورهایی ایجاد شود و جایگزین مناطق ما شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]