پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 30006
  • 01 اکتبر 2023 - 16:11
  • 141 بازدید
  • ۰ دیدگاه

برگزاری بزرگترین کنفرانس انرژی خاورمیانه با محوریت وضعیت اقلیمی

برگزاری بزرگترین کنفرانس انرژی خاورمیانه با محوریت وضعیت اقلیمی
برگزاری بزرگترین کنفرانس انرژی خاورمیانه با محوریت وضعیت اقلیمی

اکوایران: امارات متحده عربی در روزهای آینده میزبان «اجلاس ادیپک» – بزرگترین کنفرانس انرژی خاورمیانه – خواهد بود که محوریت آن مقابله با تغییرات اقلیمی است. امارات دو ماه دیگر نیز از اجلاس مبارزه با تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد میزبانی می‌کند. اما اعطای میزبانی این اجلاس به امارات به عنوان کشوری مهم در تولید نفت،‌ انتقادات فراوانی به همراه داشته است.

به گزارش اکوایران،‌ وزرا و مدیران کسب‌وکارها برای شرکت در «اجلاس ادیپک» طی این هفته در ابوظبی – پایتخت امارات متحده عربی – گرد هم می‌آیند.

به نوشته بلومبرگ، اجلاس ادیپک که بزرگترین کنفرانس انرژی خاورمیانه محسوب می‌شود، یک گردهمایی سالانه است و موضوعات آن در سال‌های گذشته عمدتا به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، تولید و بازارها اختصاص یافته است. اما در اجلاس ۲۰۲۳، نفت موضوع اصلی نخواهد بود و احتمالا وضعیت اقلیمی به اولویت نخست مباحث تبدیل می‌شود.

همزمان با خیز قیمت نفت خام به سوی ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه، کاهش تولید سازمان اوپک، افزایش قابل توجه تقاضا برای نفت و نگرانی‌های مرتبط با تورم در سراسر جهان، اجلاس ادیپک با حضور هزاران هیئت نمایندگی مرتبط با نفت برگزار خواهد شد.

این کنفرانس با شعار «کربن‌زدایی،‌ سریع‌تر و با یکدیگر»،‌ دو ماه پیش از «اجلاس مبارزه با تغییرات اقلیمی» سازمان ملل متحد یا «کاپ ۲۸» برگزار می‌شود. میزبانی اجلاس مبارزه با تغییرات اقلیمی در سال جاری میلادی نیز بر عهده امارات است.

میزبانی این دو اجلاس ازسوی امارات یک مسئولیت دشوار برای این کشور است. امارات درحالی‌که برنامه‌های جاه‌طلبانه خود برای افزایش تولید نفت را دنبال می‌کند، باید کشورهای دیگر را به پایبندی بر برنامه‌های جهانی که هدف آن‌ها کاهش آزادسازی کربن و استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی است، ترغیب کند.

تقلا و رقابت برای حامل‌های انرژی در بحبوحه جنگ اوکراین، شرکت‌های فعال در زمینه سوخت‌های فسیلی را جسورتر کرده است. با اینکه حضور این شرکت‌ها در کنفرانس‌های اقلیمی اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر از همیشه برای صحبت درباره نیاز به استفاده از انرژی‌های پاک آمادگی دارند، اما ایده‌ این شرکت‌ها لزوما شامل کاهش تولید نمی‌شود.

از سوی دیگر، انتقادات فراوانی نسبت به انتخاب «سلطان الجابر» مدیر شرکت ملی نفت ابوظبی به عنوان رئیس اجلاس مبارزه با تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۸) وارد شده است. با وجود اینکه این شرکت‌ میلیاردها دلار برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود سرمایه‌گذاری کرده است، سلطان الجابر بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تأکید دارد.

صنعت نفت همواره کانون مباحث برای تغییر به سمت استفاده از انرژی‌های پاک بوده است. پس از آنکه شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی در ماه‌های گذشته تلاش‌های خود برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر را کاهش دادند و اعلام کردند سهم بیشتری را به تولید نفت و گاز اختصاص می‌دهند،‌ اختلاف میان این شرکت‌ها و کمپین‌های محیط زیستی بالا گرفته است.

در کنگره جهانی نفت که ماه گذشته میلادی در شهر «کلگری» کانادا برگزار شد، شرکت سعودی «آرامکو» و شرکت آمریکایی «اکسون موبیل» از تغییر جهان به سوی استفاده از انرژی‌های پاک حمایت کردند، اما در عین حال اعلام کردند که نفت باید همچنان به ایفای نقش مهم خود در جهان ادامه دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.