قیمت دلار هیجان انگیز شد! / صعود نرخ ارز ادامه دارد؟
قیمت دلار هیجان انگیز شد! / صعود نرخ ارز ادامه دارد؟

در حال حاضر، بازار ارز با نوسانات هیجان‌انگیزی مواجه است و معامله‌گران، سیاست‌گذاران و چهره‌های اقتصادی دلایل مختلفی را برای این وضعیت توضیح می‌دهند.

در حال حاضر، بازار دلار تحت نوسانات قابل توجهی قرار دارد. رسانه‌های نزدیک به بانک مرکزی و چهره‌های نزدیک به دولت اعتقاد دارند که این وضعیت هیجانی و روند صعودی قیمت‌ها به موقت بودن آنها برمی‌گردد. در این بین، برخی از دلایل اقتصادی و برخی دیگر از دلایل غیرسیاسی به عنوان عوامل موثر بر این هیجان اشاره می‌کنند.

یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص دیروز نوسان بازار را ناشی از سیگنال «حذف ارز ۲۸ هزار و پانصدتومانی» دانست. او روز شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲ در توییتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز مجلس میزان تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ برای کالاهای اساسی در سال آینده را ۴۰% کاهش داد. داستان حذف ۴۲۰۰ در حال تکرار است. دلار داران نیز سیگنال را گرفته‌اند و ارز را گران می‌کنند، اما می‌گویند علت ماجرا حمله ایران به اسرائیل است!»

جبرائیلی در توییتی دیگر درمورد نوسانات بازار ارز  هم نوشت: «از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ تاکنون که نرخ دلار آزاد از ۴۹ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان جهش کرده، سه خبر مرتبط با کوتاه‌آمدن دولت از نرخ ۲۸۵۰۰ منتشر شده است:

۱- حذف ۲۸۵۰۰ برای نرخ تسعیر پتروشیمی‌ها

۲- حذف ۲۰۰ قلم کالای مشمول ۲۸۵۰۰

۳- تعیین سقف ۱۱ میلیارد دلار برای تخصیص ۲۸۵۰۰ در ۱۴۰۳.»

از سوی دیگر اما برخی بر دلایل سیاسی تاکید دارند؛ بهنام تاج‌الدینی عضو هیئت‌رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: «از ۱۳ دی حوادث مختلفی اعم از حادثه تروریستی کرمان و پس از آن حمله انگلیس و آمریکا به یمن، درگیری با پاکستان، حمله اسرائیل به سوریه و شهادت مسئول اطلاعات سپاه قدس ایران در سوریه موجب شد تا نرخ ارز روند افزایشی را طی کند، اما با وجود شدت و تعدد بحران‌های سیاسی در محدوده اندکی دچار نوسان شد. در واقع در کمتر از یک ماه گذشته با وجود این بحران‌ها شاهد افزایش حدود ۸ درصدی نرخ دلار در بازار بوده‌ایم. بانک مرکزی منابع کافی در دست دارد، بنابراین می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد، نرخ ارز را به کانال قبلی برگرداند.»

البته در دولت نیز برخی مقامات در کنار دلایل اقتصادی، بر دلایل سیاسی نیز تاکید دارند. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اعلام کرد: «بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به‌ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد که با فروکش‌کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم.» او همچنین «توقف کشتیرانی چینی‌ها هم به مناسبت سال نوی میلادی» و «رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز» را از عوامل موثر بر نوسان بازار ارز خواند.

با این همه، خبرگزاری فارس روز گذشته در گزارشی از روند بازار ارز نوشت:«بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد، دلار آزاد امروز -شنبه هفتم بهمن- توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۵۵ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.» البته بنابر ادعای معامله گران، نرخ دلار در معاملات پشت خطی دیشب مسیر اصلاح را دنبال کرد و کاهشی شد. همچنین نرخ دلار در مرکز مبادله بدون نوسان و تغییر، امروز ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان قیمت خورده است. معامله گران بر این باورند که یکی از شروط کاهش قیمت دلار، عقب نشینی نرخ حواله درهم است که این روزها ادعا می شود به لیدر بازار ارز شده است.

در گزارشی نیز که دقایق قبل توسط یکی از خبرگزاری ها منتشر شده است به خریداران ارز هشدار داده نوسانات اخیر هیچ دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که مردم عادی مراقبت کنند فریب نوسانات ارزی را نخورند؛ چون هر بار بازار نوسانی شده، بازارساز توانسته است ثبات را به بازار برگرداند.

 

 

منبع:

اقتصاد نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]